De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samen stapsgewijs moderniseren van het curriculum. Systeemaanpak voor het MBO DIDAC.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samen stapsgewijs moderniseren van het curriculum. Systeemaanpak voor het MBO DIDAC."— Transcript van de presentatie:

1 Samen stapsgewijs moderniseren van het curriculum. Systeemaanpak voor het MBO DIDAC

2 LEREN DOOR DOEN EN REFLECTIE HAALBARE REALISTISCHE STAPPEN INSPIREREND LEUK! METHODIEK PROFESSIONA- LISERING DOCENTEN TECHNOLOGISCHE, MEDIA- EN DIDACTISCHE ONDERSTEUNING EN PROCESBEGELEIDING DIDACTISCH BENUTTEN TECHNOLOGIE SAMEN ONTWIKKELEN MET STUDENT EN BEROEPSPRAKTIJK DOORLOPEND IN DIALOOG OVER DIDACTIEK DOCENT AAN HET ROER VERANDERTRAJECT NAAR EEN LERENDE ORGANISATIE SYSTEEMAANPAK VOOR MODERNISERING VAN HET CURRICULUM

3 DIDAC is een integrale veranderaanpak voor het MBO om stapsgewijs het curriculum te moderniseren. Wat is DIDAC KERN Ontwikkeling van curriculum, medewerkers en school Samen aan de slag: docent, student en beroepspraktijk. Moderniseren onderwijsmodules volgens matchingprincipe Vraag vanuit docent. Docent in de lead. Ondersteuning van ict & onderwijskundige (onderzoek) Leerlijn blijft intact Leren door DOEN en REFLECTIE Stapsgewijs volgens helder gestructureerd proces Aansluitend bij context school Doorlopend, structureel AANPAK pragmatisch gestructureerd

4 DIDAC WENSEN BELEMMERINGEN

5 ONDERWIJS MODUE ONDERWIJS MODULE LEERLIJN BLIJFT INTACT

6 ONDERWIJS MODULE LEERLIJN BLIJFT INTACT

7 VANUIT VRAAG DOCENT DOCENT Hoe kan ik nieuwe technologie functioneel inzetten ? Hoe kan ik mijn studenten optimaal voorbereiden op hun stage? Hoe maak ik mijn lesstof meer geschikt voor zelfstandig werken? Hoe geef ik studenten zo goed mogelijk feedback?

8 MATCHING PRINCIPE

9 MODERNISERING kenmerken nodige oplossing kenmerken moderniserings optie MATCHING PRINCIPE

10 SESSIE 3 onderwijs module onderwijs module didactisch doel didactisch doel context vraag SESSIE 2 inspiratie vraag 1 kenmerken nodige oplossing MATCHING PRINCIPE

11 KENMERKEN MODERNISERINGSOPTIES KENMERKEN MODERNISERINGSOPTIES MODERNISERINGS OPTIES MODERNISERINGS OPTIES MATCHING PRINCIPE

12 MODERNISERING kenmerken nodige oplossing kenmerken moderniserings optie MATCHING PRINCIPE

13 VRAAG 1 Complexe stof snel uitleggen 1 2 Zelfstandig leren 2 3 Lesstof tijdens stage paraat 3 4 Tijdens studie al ervaring opdoen met echte klanten 4 5 Les van experts van buiten school 5 6 Meer interactie tijdens de les 6 7 Actualisering lesstof 7 8 Afwisseling 8 9 Samenwerking 9 10 Feedback 10 MATCHING PRINCIPE

14 STUDENTDOCENT BEROEPS PRAKTIJK DIDAC TEAM

15 ONDERWIJS KUNDIGE ICT MEDIA PROCES BEGELEIDER ONDERSTEUNING

16

17 TEAM MAKEN AFSPRAKEN PRESENTATIE EVALUATIE VIEREN SUCCES 10 WEKEN SAMEN STELLEN TEAM PRESENTATIE EVALUATIE VIEREN SUCCES 10 WEKEN DIDAC PERIODE 2 AANPAK INTRO Start bij voldoende draagvlak GESTRUCTUREERD PROCES

18 MAKEN AFSPRAKEN PRESENTATIE EVALUATIE VIEREN SUCCES 10 WEKEN SAMEN STELLEN TEAM PRESENTATIE EVALUATIE VIEREN SUCCES 10 WEKEN DIDAC PERIODE 2 10 WEKEN DIDAC PERIODE 3 DIDAC PERIODE 1 GESTRUCTUREERD PROCES

19 professionalisering LEREN DOOR DOEN & REFLECTIE

20 BENUT Visie en praktijk school Kennis, mensen en middelen binnen de school Eigen initiatief Trends in onderwijs 21st Century Skills, Flipped classroom, Blended Learning, Focus op Vakmanschap AANSLUITEND BIJ SCHOOL

21 Professionalisering van de docent op maat Interactie tussen docenten, studenten en beroepspraktijk. Lerende organisatie Positieve energie Effectief benutten schaarse ontwikkeltijd Doorlopend in gesprek over didactiek & innovatie Doorlopend Stapsgewijs moderniseren van het curriculum Effectiever bereiken van didactische doelen ONDERWIJS MODULE Eigentijds curriculum Blijvend in ontwikkeling. Kunnen anticiperen op de toekomst Betekenisvolle verbindingen in de organisatie EFFECT DIDAC

22 Kosten ✔ Rollen DIDAC Ontwikkeltijd Procesbegeleiding Technologie en media Realisatiekosten bij inzet derden Optionele begeleiding STANDAARD BESCHIKBAAR OP BESTAANDE BALANS EXTRA ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ ✔ DIDAC = kostenneutraal met hoge opbrengst op meerdere fronten DIDAC OP UW SCHOOL?

23 HOE ROL JE DIDAC UIT IN DE SCHOOL? Handleiding procesbegeleider Templates procesbegeleider Presentatie DIDAC HOE GA JE ALS DIDAC TEAM TE WERK? Handleiding docent Templates WAT ZIJN DE VERANTWOORDELIJKHEDEN PER ROL? Rolbeschrijving DOWNLOAD GRATIS TOOLKIT OP KENNISNET.NL/DIDAC Handleidingen per rol Presentaties in ppt Kant en klare templates DIDAC OP UW SCHOOL?


Download ppt "Samen stapsgewijs moderniseren van het curriculum. Systeemaanpak voor het MBO DIDAC."

Verwante presentaties


Ads door Google