De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hardlopen en voeding Every morning in Africa, a gazelle wakes up. It knows it must run faster than the fastest lion or it will be killed. Every morning.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hardlopen en voeding Every morning in Africa, a gazelle wakes up. It knows it must run faster than the fastest lion or it will be killed. Every morning."— Transcript van de presentatie:

1 Hardlopen en voeding Every morning in Africa, a gazelle wakes up. It knows it must run faster than the fastest lion or it will be killed. Every morning a lion wakes up. It knows it must outrun the slowest gazelle or it will starve to death. It doesn’t matter if you are a lion or a gazelle; when the sun comes up, you’d better be running.

2 Vragen  Waar haal ik mijn energie uit om hard te lopen?  Moet ik met het sporten rekening houden met eten en drinken?  Wat kan ik het beste eten voor en na een training?  Is het verstandig om te drinken tijdens het lopen?  Zal ik afvallen nu ik ga hardlopen?

3 Koolhydraten

4 Eiwitten

5 Vetten

6 Energiehuishouding  Je lichaam slaat eiwitten, koolhydraten en vetten op om te gebruiken als energie  Afhankelijk van soort inspanning verbrandt je lichaam koolhydraten en/of vetten  Hoe intensiever de inspanning, des te meer koolhydraten worden verbrand.

7 Verschillende intensiteiten

8 Je lichaam heeft genoeg glycogeen (uit koolhydraten) in voorraad voor minuten hardlopen

9 Eten voor een ochtendtraining  Eet 2 tot 1 ½ uur vóór de training  Vermijd veel vet  Eet niet teveel vezels  Kies koolhydraten  Drink voldoende

10 Eten voor een avondtraining  Eet twee tot anderhalf uur van tevoren  Eet een lichte maaltijd  Vermijd veel vet en vezels  Bewaar je toetje voor na de training

11 Herstellen na de training  Kies voor eiwitten (spierherstel) en koolhydraten (suikers voor spieren en lever)  Melk en chocomel zijn goede hersteldranken  Toetje? Kies zuivel met fruit of muesli  Biertje? Alcoholvrij bier is goede hersteldrank.  Alcohol: zorgt voor meer melkzuur in je spieren en hogere urineproductie.

12 Drinken vóór,tijdens en na het lopen

13 Drinktips  Drink goed tot 90 minuten voor de training  Drink dan pas weer vanaf een kwartier voor de training: een of twee glazen water  Neem tijdens de training elk kwartier een paar slokjes  Drink na de training ook weer

14 Sportdranken  Dorstlessers, sportdranken en energiedranken  Hypotoon: geen koolhydraten, wel mineralen, wordt snel opgenomen in bloed  Isotoon: koolhydraten en mineralen, snelst opgenomen in bloed  Hypertoon: veel koolhydraten, mineralen en eiwitten, wordt langzaam opgenomen in bloed

15 Isotone sportdranken  Bevatten vocht, suikers (4 – 8 mg suiker per 100 ml) en zouten  Zijn handig om te drinken als je langer dan een uur loopt om de energievoorraad aan te vullen  Zelf maken? Meng 6 delen vruchtensap op 4 delen water en voeg een snufje zeezout toe.  Of meng 5dl cola met 5dl water en 1 tl suiker  Zijn calorierijk! 260 kcal per portie.

16 Energieverbruik in 60 minuten Snelheid 50 kg60 kg70 kg80 kg90 kg 10 km/u520 kcal630 kcal730 kcal835 kcal940 kcal 12 km/u610 kcal720 kcal840 kcal960 kcal1134 kcal Per gelopen kilometer verbrand je gemiddeld je gewicht aan energie: 70 kg x 6 km = 420 kcal. Om een kilo te verliezen moet je ongeveer 7000 kilocalorieën verbranden.

17 Effecten van hardlopen  je verbrandt meer calorieën  je kweekt meer spierweefsel  je vetweefsel neemt af  je ruststofwisseling wordt hoger Maar ook:  spierweefsel weegt meer dan vetweefsel  na een training eet je vaak meer  eet je niet, dan ‘uitgestelde honger’  als je afvalt, heb je minder calorieën nodig

18 Maar ook …  Herverdeling van lichaamsgewicht  Betere verhouding tussen spier- en vetweefsel  Vetpercentage neemt af  Minder omtrek  Uiteindelijk ook minder gewicht (als je gezond gaat/blijft eten)

19 Eet gezond, eet bewust  Kies voor veel groente, fruit, vezels en vers  Kies voor vitale voeding, vermijd fatale voeding

20 Meer informatie     het hardloperskookboek met veel info en recepten 


Download ppt "Hardlopen en voeding Every morning in Africa, a gazelle wakes up. It knows it must run faster than the fastest lion or it will be killed. Every morning."

Verwante presentaties


Ads door Google