De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Theoriegebruik bij reflecties op de lespraktijk Johan de Jong 31 januari 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Theoriegebruik bij reflecties op de lespraktijk Johan de Jong 31 januari 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Theoriegebruik bij reflecties op de lespraktijk Johan de Jong 31 januari 2012

2 Programma Aanleiding Noodzaak Onderzoek Vervolg? Reacties Afsluiting (??!!)

3 Aanleiding Een reflectie bij een rekenles o Nut voor de student? o Geleerde bij de leraar?

4 Noodzaak Een leraar is een vakman Verantwoording aan o kinderen o ouders o collega’s o management o inspectie o leraar zelf en zijn lesgeven

5 Onderzoek Les ontworpen over procenten Begrippenlijst samengesteld Deze aan de leraren voorgelegd De les door de leraren laten geven Deze is opgenomen op video Schriftelijke reflectie direct na de les Na een week: video stimulated recall Analyseren m.b.v. RAI

6 Theoriegebruik Aard van het theoriegebruik Van ‘Feitelijk weergeven van de situatie’ Tot ‘Anticiperen op de situatie’ Niveau van het theoriegebruik Van ‘Geen gebruik maken van begrippen’ Tot ‘Gebruiken in betekenisvolle samenhang’

7 Een voorbeeld Een lesfragment.wmv Reflecties over het lesfragment.docx Analyse van de Reflecties.docx

8 Resultaten (1) Schriftelijke reflecties direct na de les ABCDTotaal 1--48 12 28815838 3--4311550 Totaal8155423100

9 Resultaten (2) Mondelinge reflecties met behulp van video stimulated recall ABCDTotaal 171022645 23617531 3--121425 Totaal9175915100

10 Conclusie Samengevat kunnen we stellen dat de aard van de reflecties meestal verklarend zijn, terwijl de niveaus van de reflecties erg verschillen bij de verschillende manieren van reflecteren: bij mondelinge reflecties gebruiken deze leraren minder theoretische begrippen dan bij schriftelijke reflecties.

11 Wat kunnen we hiermee? Stagebegeleiders in PO Teamleden Pabo’s

12 Vergelijking Studenten / Leraren De reflecties van de leraren lijken hoger gekarakteriseerd te kunnen worden dan die van de studenten Ervaring verrijkt praktijkkennis ABCD 1 29 / 20 2 44 / 69 3

13 Oproep aan stagebegeleiders JE KUNT HET DOE HET OOK Dan zullen studenten niet een eventuele kloof tussen de opleiding en de praktijk ervaren

14 Teamleden Prachtig voorbeeld

15 Op de Pabo Relatie Vakmodulen ~ Stageopdrachten Op lesvoorbereidingsformulier aandacht geven aan vakdidactische opmerkingen Op reflectieformulier aandacht vragen voor vakdidactische opmerkingen Kijkwijzers meegeven aan studenten en voor begeleiders


Download ppt "Theoriegebruik bij reflecties op de lespraktijk Johan de Jong 31 januari 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google