De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dinsdag 17 juni 2014 Brussel (The Egg) Pieter-Jan De Vlieger (Departement Onderwijs en Vorming) Toekomst van het Onderwijs in Vlaanderen De school, een.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dinsdag 17 juni 2014 Brussel (The Egg) Pieter-Jan De Vlieger (Departement Onderwijs en Vorming) Toekomst van het Onderwijs in Vlaanderen De school, een."— Transcript van de presentatie:

1 Dinsdag 17 juni 2014 Brussel (The Egg) Pieter-Jan De Vlieger (Departement Onderwijs en Vorming) Toekomst van het Onderwijs in Vlaanderen De school, een leer- en werkplek in 2030

2 Introductie FASE 1 VERKENNEN Literatuurstudie Analyse diepte- interviews & focusgroepen Scenario’s FASE 2 VERBEELDEN/ ONTWERPEN Vijfdaags leer- en ontwerplab FASE 3 VERRIJKEN Participatieve conferentie FASE 4 VERBREDEN/ VERSPREIDEN Slotevent ruim publiek

3 FASE 1 VER- KENNEN FASE 2 VER- BEELDEN FASE 3 VER- RIJKEN FASE 4 VER- BREDEN Verkennende fase (maart-juli 2013): Literatuurstudie + diepte- interviews en focusgroepen + scenario-oefening Projectfase (Augustus 2013): 5-daags leer en ontwerplab Terugkoppelingsfase (20 November 2013): participatieve conferentie Overhandiging rapport aan Minister (10 Maart 2013): Slotevent Introductie

4 Introductie: learning lab Opdracht : Hoe maken we van de school in 2030 een aantrekkelijke leer- en werkplek? Of: de gewenste toekomst(en); een schets van prikkelende voorstellen. Wat moeten we doen om dat ook te laten gebeuren? Of: het omschrijven van hefbomen voor verandering Creatief team: Tien personen uit binnen- en buitenland met een diverse expertise en een open geest

5 Introductie: learning lab

6 Places for Entrepreneurial Cooperation LEARNING PARK

7 Learning Lab: resultaten Video:

8 Concepten: Perspectief stedelijke jeugd- werkloosheid en kortgeschoolde jongeren 1)de beste versie van jezelf worden projectgedreven leeromgeving (competentieontwikkeling) Digitaal portfolio (zelfevaluatie, feedback, sturen leertraject) Verschillen productief maken: formeel-informeel en project gebaseerd curriculum 2 ) Verscheidenheid in het leerteam…: Facilitatoren (begeleiding en structuur), coaches (counseling en feedback) en projectmanagers (projectontwikkeling en opvolging)

9 Concepten: Perspectief stedelijke jeugd- werkloosheid en kortgeschoolde jongeren 3) …binnen een breed learning park Open 24/7: leren en leven vallen samen Zowel virtuele als fysieke plaats Ingebed in lokale context + breek de school open (sportclubs, cultuur- en maatschappelijke verenigingen, …) + kunde/kennis delen 4)Diversiteit als kapitaal en als bron voor onderwijzen en leren vertaalt zich in de (1) opleiding tot leraar, (2) het leerteam, (3) het curriculum en (4) de leeromgeving

10 Concepten: Perspectief stedelijke jeugd- werkloosheid en kortgeschoolde jongeren Kwaliteitsvol onderwijs waar je de beste versie van jezelf wordt, waar je leert omgaan met anderen en waar je voorbereid wordt op het functioneren in de samenleving. Focus op het individu en op het collectief.

11 En nu? FASE 1-4 VERKENNEN VERBEELDEN VERRIJKEN VERBREDEN FASE 5 VERBREDEN/VERSPREIDEN Maatschappelijk debat. Bottom-up veranderingstraject Toekomstproject Januari Maart 2014

12 En nu? Concepten ≠ marsrichting (te nemen of te laten) = aanknopingspunten, inspiratiebronnen die als aansporing dienen om zelf te denken, te discussiëren (en te veranderen) Elke realiteit (van morgen) start met een droom of idee (van vandaag). Durf denken en durf ideeën delen = ver genoeg om niet in waan (en problemen) van de dag vast te zitten. Dicht genoeg om het tastbaar te maken/houden.

13 En nu? Beleidsdomein Onderwijs en Vorming schreef bijdrage aan het regeerakkoord, te vinden op (beleidssuggesties door ambtenarij): de-vlaamse-administratie-aan-het-regeerakkoord-van-de-vlaamse- regeringhttp://www.vlaanderen.be/nl/overheid/verkiezingen/bijdrage-van- de-vlaamse-administratie-aan-het-regeerakkoord-van-de-vlaamse- regering : verschillende relevante voorstellen Vervolgtraject door KBS en Departement Onderwijs en Vorming, (inclusief Klasse) samen met actoren in onderwijs Faciliteren van breed maatschappelijk debat en veranderingstraject

14 What’s in it for you? Beperkte rol overheid: faciliteren maar niet opleggen => moet van onderwijsinstellingen, maatschappelijk middenveld en betrokkenen zelf komen Belang van bottom-up reflectie én verandering door en voor iedereen: wil om na te denken en te verbeteren Uitwisselen van ervaringen, good practices en bad practices

15 What’s in it for you? Meer weten? Meer lezen?

16 What’s in it for you?


Download ppt "Dinsdag 17 juni 2014 Brussel (The Egg) Pieter-Jan De Vlieger (Departement Onderwijs en Vorming) Toekomst van het Onderwijs in Vlaanderen De school, een."

Verwante presentaties


Ads door Google