De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Controle van bijkomende variabelen. door DESIGN –Randomisatie (  “verzekering”) –Matching –Compenseren/Counterbalancing (controle voor opvolgingseffekt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Controle van bijkomende variabelen. door DESIGN –Randomisatie (  “verzekering”) –Matching –Compenseren/Counterbalancing (controle voor opvolgingseffekt."— Transcript van de presentatie:

1 Controle van bijkomende variabelen

2 door DESIGN –Randomisatie (  “verzekering”) –Matching –Compenseren/Counterbalancing (controle voor opvolgingseffekt (sequencing)) door STATISTISCHE ANALYSE –Partiële correlatie

3 Controle door randomisatie Randomisatie (  “verzekering”) –Steekproef –Toewijzing aan experimentele condities Random getallen

4 Controle door matching Matching –Variabelen constant houden in alle condities Viseert deelpopulatie (# cases?, veralgemening resultaten?) –Bijkomende var behandelen als onafhankelijke var –Yoked control (var toedienen zelfde temporele sequentie) Vb: stress en maagzweren: 2 aapjes krijgen schokken, 1 kan vermijden, andere ondergaat alleen –Deelnemers gelijkstellen Precision control (case-by-case: lft, sex, echtelijke status,...), nuttig als matching vars (sterk) correleren met onafhankelijke var Frequency control (bijkomende variabelen hebben zelfde verdeling in onderscheiden condities), nadeel: combinaties van vars verschillen...

5 Controle door compenseren Compenseren/Counterbalancing (controle voor opvolgingseffekt (sequencing)) –volgorde effekt (leereffekt door ervaring in voorgaande condities) –carry-over (prestatie in een conditie beïvloedt prestatie in latere condities): lineair / niet lineair –intrasubject (ABBA) –intragroup counterbalancing = volgorde variëren voor verschillende parallelle groepen onvolledige counterbalancing –elke conditie moet even vaak op elke plaats komen –elke conditie moet even vaak voorafgegaan en gevolgd worden door elke andere conditie »Volgorde 1ste sequentie bepalen: 1,2,n,3,n-1,4,n-2,... »Volgende: alles +1, indien oneven aantal sequenties: ook omgekeerde toevoegen

6 Controle van deelnemereffekten Dubbel blind placebo model –alle deelnemers krijgen (ogenschijnlijk) dezelfde onafhankelijke variabele Misleiding –deelnemers een “valse” hypothese meegeven opdat ze niet zelf ieder een eigen hypothese zouden bedenken (cognitieve placebo) Verdoezeld experiment –deelnemer beseft niet dat die deel uitmaakt van een experiment Onafhankelijke meting van afhankelijke variabele –in situatie die deelnemer niet verbindt met het eigenlijke experiment Controle door procedure / controle van interpretatie door deelnemer –retrospectief verbaal rapport (exit interview) –gelijktijdig verbaal raport (“luidop denken” tijdens experiment) –sacrifice groups elke groep wordt op een ander punt tijdens het experiment ondervraagd

7 Controle van onderzoekerseffekten Controle op codeerfouten –bewustmaking –meerdere observatoren –observator weet niet in welke conditie deelnemers zitten Controle op Experimenter Expectancy Error –Blind technique –Partial blind technique (nadat alle instructies gegeven werden wordt getost voor conditie) –Automatisering

8 Between- / Within-subjects Between-subjects design –elke deelnemer neemt deel aan slechts 1 experimentele conditie –analyse betreft vergelijking van resultaten van de deelgroepen van deelnemers voor de verschillende condities Within-subjects design –elke deelnemer neemt deel aan alle condities –analyse betreft vergelijking van de resultaten van alle deelnemers voor de onderscheiden condities

9 Niet-Experimentele designs One-Group After-Only One-Group Before-After Nonequivalent posttest-only

10 Randomized Two-Group Design

11 Before-After Two Group Design

12 Solomon Four-Group Design

13 Factorial Design

14 Repeated Measures

15 Static-Group Comparison Design

16 Pretest-Posttest Nonequivalent Control Group Design

17 Regression-Discontinuity Design

18 One-Group Pretest-Posttest Design

19 Interrupted Time-Series Design

20 Replicated Interrupted Time-Series Design


Download ppt "Controle van bijkomende variabelen. door DESIGN –Randomisatie (  “verzekering”) –Matching –Compenseren/Counterbalancing (controle voor opvolgingseffekt."

Verwante presentaties


Ads door Google