De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bronnenonderzoek Omgaan met het gebruik van historische bronnen ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bronnenonderzoek Omgaan met het gebruik van historische bronnen ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels."— Transcript van de presentatie:

1 Bronnenonderzoek Omgaan met het gebruik van historische bronnen ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

2 Vooraf Doelgroep: Leerjaar 1 van het VMBO Vak: Geschiedenis Periode: 3 lessen van 50 minuten ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

3 Inhoud presentatie Doelen lessenserie Introductie onderwerp Leerervaringen Stappenplan Reflectie Inhoud van de lessen Evaluatieformulier Kritiek docenten: Jennifer Verburgh en Jeroen Paap ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

4 Doelen lessenserie Tevens leerervaringen Het omgaan met het gebruik van historische bronnen, waarbij de leerling:  Leert een interview af te nemen bij een oudere (50er of 60er)  Leert informatie op te zoeken via het net, met name van de website  Een collage maakt Ook komen er natuurlijk nog meerdere algemene en sociale vaardigheden aan bod ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

5 Introductie onderwerp Oude voorwerpen mee Beeldvorming voor leerlingen Duidelijk maken wat er geleerd gaat worden ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

6 Stappenplan Opzetten interview d.m.v. strookjes Verkennen van de website: Bespreken aanpak collage ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

7 Les 1 Introductie van het onderwerp Stappenplan door leerlingen (zowel klassikaal als huiswerkopgaven) Verwerking opdracht d.m.v:  Denken  Delen  Uitwisselen Klassikale afronding ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

8 Les 2 Terugkomen op interview van leerlingen (intro van de les) Introductie internetopdracht Leerlingen bereiden opdracht voor (stappenplan) Internetopdracht Printen / en bruikbare informatie ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

9 Les 3 Introductie Collageopdracht Tijd voor indeling collage Het daadwerkelijk creëren van de collage Evaluatie van deze drie lessen Opruimen en totale afsluiting ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

10 Reflectie en Evaluatieformulier Enkele punten die aan bod komen in het evaluatieformulier:  Algemene zaken uit deze lessenserie  Interview  Zoeken op  Collage makenwww.anno.nl ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

11 Afsluiting Enkele opmerkingen door hedendaagse geschiedenisdocenten;  Een complete lessenserie met een goede kop en staart.  Alles wordt goed concreet gemaakt, het is geen moment onduidelijk wat er bedoeld wordt, helder taalgebruik.  Bij een lessenserie die niet langer mag zijn dan drie lessen is het haast onmogelijk om niet in de knoop te komen met de tijd. ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels


Download ppt "Bronnenonderzoek Omgaan met het gebruik van historische bronnen ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels."

Verwante presentaties


Ads door Google