De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omgaan met het gebruik van historische bronnen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omgaan met het gebruik van historische bronnen"— Transcript van de presentatie:

1 Omgaan met het gebruik van historische bronnen
Bronnenonderzoek Omgaan met het gebruik van historische bronnen ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

2 Vooraf Doelgroep: Leerjaar 1 van het VMBO Vak: Geschiedenis
Periode: 3 lessen van 50 minuten ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

3 Inhoud presentatie Doelen lessenserie Introductie onderwerp
Leerervaringen Stappenplan Reflectie Inhoud van de lessen Evaluatieformulier Kritiek docenten: Jennifer Verburgh en Jeroen Paap ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

4 Doelen lessenserie Tevens leerervaringen
Het omgaan met het gebruik van historische bronnen, waarbij de leerling: Leert een interview af te nemen bij een oudere (50er of 60er) Leert informatie op te zoeken via het net, met name van de website Een collage maakt Ook komen er natuurlijk nog meerdere algemene en sociale vaardigheden aan bod ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

5 Introductie onderwerp
Oude voorwerpen mee Beeldvorming voor leerlingen Duidelijk maken wat er geleerd gaat worden ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

6 Stappenplan Opzetten interview d.m.v. strookjes
Verkennen van de website: Bespreken aanpak collage ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

7 Les 1 Introductie van het onderwerp
Stappenplan door leerlingen (zowel klassikaal als huiswerkopgaven) Verwerking opdracht d.m.v:  Denken  Delen  Uitwisselen Klassikale afronding ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

8 Les 2 Terugkomen op interview van leerlingen (intro van de les)
Introductie internetopdracht Leerlingen bereiden opdracht voor (stappenplan) Internetopdracht Printen / en bruikbare informatie ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

9 Les 3 Introductie Collageopdracht Tijd voor indeling collage
Het daadwerkelijk creëren van de collage Evaluatie van deze drie lessen Opruimen en totale afsluiting ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

10 Reflectie en Evaluatieformulier
Enkele punten die aan bod komen in het evaluatieformulier:  Algemene zaken uit deze lessenserie  Interview  Zoeken op  Collage maken ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels

11 Afsluiting Enkele opmerkingen door hedendaagse geschiedenisdocenten;
Een complete lessenserie met een goede kop en staart. Alles wordt goed concreet gemaakt, het is geen moment onduidelijk wat er bedoeld wordt, helder taalgebruik. Bij een lessenserie die niet langer mag zijn dan drie lessen is het haast onmogelijk om niet in de knoop te komen met de tijd. ABV - Didactiek en Klassenmanagement Door Joei Bakker, Marc Schaftenaar en Hankie Siffels


Download ppt "Omgaan met het gebruik van historische bronnen"

Verwante presentaties


Ads door Google