De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De theebuiltjespedagogiek van het jeugdwerk. Een kroniek van 100 jaar ontoegankelijk jeugdwerk. -Filip Coussée-

Verwante presentaties


Presentatie over: "De theebuiltjespedagogiek van het jeugdwerk. Een kroniek van 100 jaar ontoegankelijk jeugdwerk. -Filip Coussée-"— Transcript van de presentatie:

1 De theebuiltjespedagogiek van het jeugdwerk. Een kroniek van 100 jaar ontoegankelijk jeugdwerk. -Filip Coussée-

2 Inleiding: hebben we een probleem? Jeugdwerkbeleidsplanners erkenden ruim 100 jaar terug reeds een toegankelijkheidsprobleem bij de jongeren.  Eigenlijk maken de jeugdwerkbeleidsplanners een probleem van zaken die voor jongeren geen probleem zijn.

3 Een kroniek van 100 jaar ontoegankelijk jeugdwerk 1919: jeugdZORG + jeugdBEWEGING =geboorte JEUGDWERK  jeugdbeweging wordt hoogste vorm jeugdwerk. crisisjaren ’30: jeugbeweging vs. Ongeorganiseerde jeugd! Na WO II: jeugdbeleid maakt onderscheid tussen georganiseerde en ongeorganiseerde jongeren

4 Golden ’60: democratisering van het jeugdwerk Jaren ’80: er werd gepleit voor een geïntegreerd jeugdwelzijnsbeleid terwijl het jeugdwerkbeleid zijn eigen poten onderuit haalde. Milleniumbrug: het jeugdwerk is terug in en wint aan maatschappelijke relevantie Een kroniek van 100 jaar ontoegankelijk jeugdwerk

5 Van jeugdwerkdiscussie naar discussie met jeugdwerk en jeugdigen Eerst discussie over jeugd en jeugdwerk  discussie sluit te weinig aan bij leefwereld jongeren omdat hun mening niet gevraagd wordt. Oplossing: derde-milieu-benadering; onderzoek doen bij jongeren zelf

6 Identiteit van het jeugdwerk gezien vanuit het perspectief van jeugdigen? Buiten jeugdbeweging: omgekeerd mattheuseffect =jongeren uit lagere sociale klassen In jeugdbeweging: mattheuseffect Jongeren die deelnemen hebben er veel aan, maar praten er niet altijd over  Verschil tussen ASO&TSO vs. BSO

7 De toegankelijkheidsparadox? Toegankelijkheidsparadox =de vaststelling dat een bepaalde categorie jongeren minder deelneemt aan jeugdwerk Oplossing =derde-milieu-benadering en externe behoeftedefiniëring!

8 Uitleiding: pedagogische bescheidenheid? Pedagogische bescheidenheid =excuus om zich terug te trekken in derde milieu EIGENLIJK: derde-milieu-benadering getuigt niet van pedagogische bescheidenheid maar van de wil om de opvoeding van kinderen en jongeren in goede banen te leiden!

9 Bronnen artikel Zie “bronnen auteur” onder worddocumenten op de wiki.


Download ppt "De theebuiltjespedagogiek van het jeugdwerk. Een kroniek van 100 jaar ontoegankelijk jeugdwerk. -Filip Coussée-"

Verwante presentaties


Ads door Google