Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEva Mertens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Seksueel misbruik bij kinderen met een verstandelijke of meervoudige beperking in de jeugdzorg MEE / WSG Den Haag, 04 juni 2012
2
Dr. Xavier M.H. Moonen Orthopedagoog/GZ-Psycholoog Docent en onderzoeker Un iversiteit van Amsterdam Beleidsadviseur Koraal Groep Sittard Voorzitter LandelijkKenniscentrum LVB
5
(L)VG / (L)VB / MmVVB / zwakbegaafden / Sociaal kwetsbare mensen met cognitieve beperkingen Debiel / Moeilijk lerend / Licht Verstandelijke Beperking / Mensen met intellectuele en sociale beperkingen
7
Theoretisch rekenmodel CBS Bevolkingsteller: vrijdag 1 juni 2012, 9 uur 41 16.738.532 inwoners Nederlanders 2.2% IQ< 70 = 368.248 13.6% IQ >70<85=2.276440
8
Aantal personen met een verstandelijke beperking (VB) dat AWBZ zorg ontvangt 147.000 -160.000 De helft van de personen met een indicatie voor zorg voor verstandelijk gehandicapten vraagt in 2008 langdurig verblijf de groei in de vraag naar zorg wordt veroorzaakt door een samenspel van factoren, zoals de verbetering en uitbreiding van de AWBZ-zorg, de verbetering van de diagnostiek en de hogere eisen die de maatschappij aan het functioneren van burgers stelt
9
LVB in alle soorten en maten
11
Verstandelijke Beperking op Organisch / Genetische basis Pre- peri en postnatale etiologie geassocieerd met gestoord intellectueel en sociaal functioneren Prenataal includeert (honderden) genetische defecten en beschadigingen anderszins Perinataal denk aan zuurstofgebrek (anoxia) Postnataal denk aan meningitis Vaak matig en ernstige VB
12
( Licht) Verstandelijke Beperking op basis familiaire kenmerken Geen duidelijke organische oorzaak Vaak uit lage(re) SE klasse of minderheidsgroepering Intergenerationele problematiek Meestal licht of matige VB Poligenetische (?) en omgevingsfactoren Internationaal ongeveer 50% totale populatie VB in Nederland is dit aandeel hoger!
13
Een voorbeeld van een syndroom uit de organische groep mensen met (L)VB Fetal Alcohol Syndrome (FAS) Meestal LVB Hyperactief Slaap- en eetstoornissen Dwang handelingen Expressief taalgebruik veel beter als receptief taalvermogen Hoge pijngrens maar ook heel gevoelig Slecht in sociale regels Sociaal naief Weinig vrienden
17
Problemen van jongeren met een LVB Eenzaamheid Discriminatie Seksueel misbruik (pooierboys) Gedragsproblemen (Brandon) Delinquent gedrag Mislukken van samen plaatsen in basisonderwijs (cyber)pesten Niet iedereen vraagt ondersteuning Niet iedereen krijgt ondersteuning Niet iedereen krijgt de juiste ondersteuning* (indicatiestelling, financiën) Professionals zijn vaak niet toegerust om de juiste ondersteuning te bieden * geen rechtstreekse relatie tussen IQ en mate van ondersteuningsbehoefte
18
Veel organisaties betrokken bij begeleiding en behandeling van complexe problemen bij kinderen en jongeren met een LVB Basisonderwijs / Speciaal onderwijs MEE William Schrikker Groep (WSG) Orthopedagogische Behandelcentra (OBC’s) Multifunctionele centra (MFC) Behandelcentra voor SGLVG Jeugdzorgplus (LVB) (jeugd) GGZ Jeugdzorg Verslavingszorg Zorg voor mensen met een VB
20
Elementen van een verstandelijke beperking Intelligentie Sociaal aanpassingsvermogen Leeftijd dat het voor het eerst een probleem werd Chroniciteit: verwachting van een (intermitterende) ondersteuningsbehoefte Cumulatief risicomodel model: hoe meer problemen (op diverse terreinen) des te groter de kans op (maatschappelijke) problemen
21
Problemen van jongeren met een LVB Informatieverwerking Regulerende functies (aandacht, inhibitie, planning) Probleem oplossend vermogen (metacognitie en sociaal perspectief nemen) Generalisatie van kennis
23
Snappen ?
24
Onthouden
25
Spreken
26
Afstemmen
27
Generalisatie
28
SOS Altijd Gehandicapt Snappen: biologische verschillen, lichamelijke ontwikkeling, seksuele hygiëne, voorbehoudmiddelen, seksuele voorkeur, verschillende manieren van vrijen Onthouden: hoe zat het ook al weer…. Spreken: hoe wordt er met mij gepraat over seksualiteit, hoe praat ik over seksualiteit (ook culturele verschillen!) Afstemmen: kunnen interpreteren van signalen, het er over hebben met elkaar, gevoel, emotie en ratio herkennen en met de ander delen, herkennen van grenzen…. Generaliseren: het geleerde kunnen toepassen
31
Dilemma Seksuele opvoeding / begeleiding van kinderen en jongeren met een LVB is dat een andere vorm van opvoeding / begeleiding dan die van gemiddeld begaafde kinderen / jongeren?
32
ww.lvgnet.nl x.m.h.moonen@uva.nl Dank U
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.