De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Instap en integratie van laaggeschoolde en langdurig werklozen in het reguliere arbeidscircuit de Dip-methode als instrument voor detectie van knelpunten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Instap en integratie van laaggeschoolde en langdurig werklozen in het reguliere arbeidscircuit de Dip-methode als instrument voor detectie van knelpunten."— Transcript van de presentatie:

1 Instap en integratie van laaggeschoolde en langdurig werklozen in het reguliere arbeidscircuit de Dip-methode als instrument voor detectie van knelpunten en nieuwe voorstellen binnen het opleidingsproject Wonen & Werken en de Dienst Arbeidsbegeleiding van het OCMW van Ichtegem Stijn Tanghe

2 HOOFDSTUK 1 Besluiten

3 Werkloosheid = Kwantitatief onevenwicht vraag naar arbeid > aanbod Kwalitatief onevenwicht  Scholingsproblemen  Gebrek aan vaardigheden  Beperkte mobiliteit  Selectiemethoden van de werkgever(s) Complex probleem waarvoor geen algemeen geldende oplossing bestaat Kan het gevolg zijn van tal van factoren:

4 De zin van arbeid Latent Deprivation Model (mentaal) – Sociale contacten – Status opbouwen – Betere tijdsstructuur – Streven naar een collectief doel – Meer actie, bezigheid Personal Agency Model (fysiek) – Financiële, materiële winst

5 Werklozen aan het woord: Leggen de schuld vaak bij zichzelf (onmacht) Vraag naar meer integrale begeleiding Waardenonderzoek – Dicht bij huis – Goed betaald – Mogelijkheid tot sociaal contact – Zichzelf kunnen ontwikkelen – Voldoende afwisseling

6 3 kernproblemen: oplossingen gevolgen die werkloosheid bestendigen wegwerken respondenten beter in staat stellen om hun kennis en kunde uit te breiden – Concrete scholings- en vormingsinitiatieven (leren cv opstellen, omgaan met computers en self-banking,…) » Eventueel in samenwerking met OCMW – Project opstarten die werk aanbiedt dicht bij huis nieuwe tewerkstellingsinitiatieven optimaal afstellen op de wensen en noden van de cliënten en cursisten – Rekening houden met alle aspecten van hun situatie – Uitgebreid informeren – Doel: werklozen zelfstandig en onafhankelijk maken

7 HOOFDSTUK 2 Voorstellen

8 Betere integrale begeleiding: Praktisch Periodiek teamoverleg Eenvormig systeem voor het bijhouden van follow-up verslagen Specifiek intakeformulier uitwerken voor de Dienst Arbeidsbegeleiding Trainingen/cursussen opzetten of verwijzen naar de desbetreffende diensten Betere informatie- en adviesverlening Samenwerking van verschillende diensten

9 Synthese van hoofdstuk 5: Besluiten en voorstellen Uit: « Instap en integratie van laaggeschoolde en langdurig werklozen in het reguliere arbeidscircuit » Door: Stijn Tanghe Eindwerk uitgegeven door IPSOC te Kortrijk (2001)


Download ppt "Instap en integratie van laaggeschoolde en langdurig werklozen in het reguliere arbeidscircuit de Dip-methode als instrument voor detectie van knelpunten."

Verwante presentaties


Ads door Google