De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NV “Ondernemerstalent” Prof. dr. Ghislain Houben.

Verwante presentaties


Presentatie over: "NV “Ondernemerstalent” Prof. dr. Ghislain Houben."— Transcript van de presentatie:

1 NV “Ondernemerstalent” Prof. dr. Ghislain Houben

2 Elke fysieke persoon die geconfronteerd wordt met de ontwikkeling van een zelfstandige activiteit en die bovendien instaat voor de management-beslissingen STARTENDE ONDERNEMER

3 ENKELE CIJFERS: startersevolutie

4 ENKELE CIJFERS: startersactiviteiten 2010

5 SECTOR2010 Bank-verzekeringen2.726 Bouwnijverheid7.770 Diensten aan pers3.666 Groothandel4.491 Horeca5.256 Informatica2.744 Kleinhandel8.242 Landbouw2.778 Recreatie, cultuur2.446 Vervoer, post-telec Zakelijke diensten Rest8.178 TOTAAL64.079

6 Tijdstip van meetingPercentage stopzettingenCumulatief percentage stopzettingen Na 6 maanden8,1 Na 1 jaar7,615,7 Na 18 maanden4,620,3 Na 2 jaar2,522,8 Na 5 jaar± 27,2± 50 MORTALITEIT BIJ STARTENDE KMO’s

7  Slechte economische toestand  Verslechterende betalingsmoraliteit  Persoonlijke tekortkomingen in het profiel van de bedrijfsleider  Onderkapitalisatie  Externe factoren zoals ongeval, ziekte, brand, enz. OORZAKEN VAN FALINGEN

8 Fases bij de start van een nieuwe onderneming: HET STARTPROCES basismotivering Ideeënformulering Projectplanning Praktische uitvoering

9  Drang om lot in eigen handen te nemen  Op zoek naar zelfstandigheid  Prestatie-gericht  Bereidheid om risico te nemen  Afkomst uit een zelfstandig milieu  Hogere opleiding  Breed ervaringspatroon  Opportunistisch  Intuïtief goede beslissingnemer  Team-spirit KENMERKEN VAN EEN GESLAAGDE ONDENEMER

10  Kunnen delegeren  Flexibiliteit  Kunnen leven met onzekerheid  Eerlijkheid  Bereidheid tot aanpassing aan veranderende omstandigheden  Strategisch inzicht  Bereidheid om zware prestaties te leveren  Contactvaardig  Ruime beroepskennis KENMERKEN VAN EEN GESLAAGDE ONDENEMER

11  Planmatig kunnen werken  Eerste netwerk van klanten is aanwezig  Een ondersteunende omgeving hebben  Een voldoende financiële basis hebben  … KENMERKEN VAN EEN GESLAAGDE ONDENEMER

12  Gat in de markt, behoeften van klanten  Eigen kennis en kunde  Nieuw product – diensten idee  Doe-het-beter ideeën  Overheid/wetgeving IDEEËNFORMULERING

13  Productie van miniatuur racewagens  Ontwikkeling van websites  Verkoop en plaatsing van sauna’s  Ontwikkeling van logistieke software  Organisatie van in company trainingsprogramma’s  Onderaanneming van boekhouddiensten  Schrijven van businessplannen  Kantoor voor bijlessen  Verkoop van tweedehands cursusmateriaal ENKELE VOORBEELDEN

14  Evenementenbureau  Marktonderzoeksbureau  … ENKELE VOORBEELDEN

15 ONDERNEMINGS-PLAN Markt Financiën Mensen Productie Omgeving Koers TOEKOMST ACTIES RESULTAAT

16 NOODZAKELIJKE VOORWAARDEN  Ben ik bereid tijd vrij te maken?  Ben ik bereid om extra informatie te (laten) verzamelen?  Ben ik bereid mijn medewerkers te betrekken bij het doorlichten en plannen maken?  Ben ik bereid mij open te stellen?  Ben ik bereid de plannen die gekozen worden ook te gaan uitvoeren?

17 1.Analyse-fase 2.Synthese-fase 3.Nemen van beleidsbeslissingen 4.Implementatiefase 5.Controle en feedback HET PLANNINGSPROCES

18  Volgens eigen wensen en inzichten  Standaard 1.Inhoudstafel 2.Samenvatting 3.Voorgeschiedenis bedrijf/fundamentele keuzen 4.Vestigingsplaats 5.De markt 6.Het produkt 7.De concurrentie 8.De marketing 9.De productie 10.Het management 11.Financiële analyses DE INHOUD

19  Algemeen beleid - te zware klemtoon op zelfstandigheid; - te veel doorzettingsvermogen; - tijdsgebrek leidt tot korte termijn acties; - evenwichtig team aan de top REGELMATIG TERUGKOMENDE DREMPELS BIJ STUDENTENONDERNEMINGEN

20  Financieel beleid - starten met een te laag startkapitaal; - synchroniseren van cash flow; - bijhouden boekhouding; - uitlopen van de investeringsbudgetten. REGELMATIG TERUGKOMENDE DREMPELS BIJ STUDENTENONDERNEMINGEN

21  Commercieel beleid - onzekerheid geeft aanleiding tot grote toegevingen aan klanten; - ondernemingsblindheid; - juiste prijs-kwaliteitsverhouding REGELMATIG TERUGKOMENDE DREMPELS BIJ STUDENTENONDERNEMINGEN

22  Jurdisch beleid - afkeer voor contracten en schriftelijke afspraken REGELMATIG TERUGKOMENDE DREMPELS BIJ STUDENTENONDERNEMINGEN

23  Doel: stimuleren ondernemerschap bij UH-studenten en PHL-studenten  Ideale gelegenheid om zin voor initiatief en zelfstandigheid te tonen => pluspunt toekomstige carrière OPZET NV ONDERNEMERSCHAP

24  Student stelt business plan op en stelt dit voor aan de Raad van Bestuur (RvB)  Raad van Bestuur geeft “go”  Student krijgt startkapitaal ter beschikking tot max euro  Student start project op als dochtervennootschap onder de  “NV Ondernemerstalent” VERLOOP

25 STRUCTUUR INITIATIEF NV Ondernemerstalent Raad van Bestuur UH-Dexia-LRM-PHL Coördinator UH/PHL Studentonderneming 1 Studentonderneming 2 Studentonderneming 3 Studentonderneming 4

26 Beoordeling business plan door RvB: 1)Product/markt – combinatie 2)Capaciteiten van het management team 3)Financiële haalbaarheid CRITERIA VOOR “GO”

27 GRONDSLAGEN BEDRIJFSVOERING  Student kan autonoom bedrijf beheren  Ondersteuning is voorzien  Bij winst: wordt op het einde voor 75% aan de studenten uitgekeerd  Mogelijkheid tot overname van de ondernemingsactiviteit na de studies

28 SAMENSTELLING VAN EEN STUDENTENONDERNEMING  Grootte van de groep is vrij te kiezen (van 1 tot max. 4 studenten)  Eveneens toegelaten in een team: - externen - studenten van andere onderwijsinstellingen

29 Meer informatie kan verkregen worden bij: Prof. dr. Ghislain Houben Lokaal B167 Tel Departementshoofd PHL dpt. Business Dhr. Jean-Pierre Segers Tel opleidingscoördinatoren dpt. Business BIJKOMENDE INFORMATIE


Download ppt "NV “Ondernemerstalent” Prof. dr. Ghislain Houben."

Verwante presentaties


Ads door Google