Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlfons Goossens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
NV “Ondernemerstalent” Prof. dr. Ghislain Houben
2
Elke fysieke persoon die geconfronteerd wordt met de ontwikkeling van een zelfstandige activiteit en die bovendien instaat voor de management-beslissingen STARTENDE ONDERNEMER
3
ENKELE CIJFERS: startersevolutie
4
ENKELE CIJFERS: startersactiviteiten 2010
5
SECTOR2010 Bank-verzekeringen2.726 Bouwnijverheid7.770 Diensten aan pers3.666 Groothandel4.491 Horeca5.256 Informatica2.744 Kleinhandel8.242 Landbouw2.778 Recreatie, cultuur2.446 Vervoer, post-telec.3.279 Zakelijke diensten12.503 Rest8.178 TOTAAL64.079
6
Tijdstip van meetingPercentage stopzettingenCumulatief percentage stopzettingen Na 6 maanden8,1 Na 1 jaar7,615,7 Na 18 maanden4,620,3 Na 2 jaar2,522,8 Na 5 jaar± 27,2± 50 MORTALITEIT BIJ STARTENDE KMO’s
7
Slechte economische toestand Verslechterende betalingsmoraliteit Persoonlijke tekortkomingen in het profiel van de bedrijfsleider Onderkapitalisatie Externe factoren zoals ongeval, ziekte, brand, enz. OORZAKEN VAN FALINGEN
8
Fases bij de start van een nieuwe onderneming: HET STARTPROCES basismotivering Ideeënformulering Projectplanning Praktische uitvoering
9
Drang om lot in eigen handen te nemen Op zoek naar zelfstandigheid Prestatie-gericht Bereidheid om risico te nemen Afkomst uit een zelfstandig milieu Hogere opleiding Breed ervaringspatroon Opportunistisch Intuïtief goede beslissingnemer Team-spirit KENMERKEN VAN EEN GESLAAGDE ONDENEMER
10
Kunnen delegeren Flexibiliteit Kunnen leven met onzekerheid Eerlijkheid Bereidheid tot aanpassing aan veranderende omstandigheden Strategisch inzicht Bereidheid om zware prestaties te leveren Contactvaardig Ruime beroepskennis KENMERKEN VAN EEN GESLAAGDE ONDENEMER
11
Planmatig kunnen werken Eerste netwerk van klanten is aanwezig Een ondersteunende omgeving hebben Een voldoende financiële basis hebben … KENMERKEN VAN EEN GESLAAGDE ONDENEMER
12
Gat in de markt, behoeften van klanten Eigen kennis en kunde Nieuw product – diensten idee Doe-het-beter ideeën Overheid/wetgeving IDEEËNFORMULERING
13
Productie van miniatuur racewagens Ontwikkeling van websites Verkoop en plaatsing van sauna’s Ontwikkeling van logistieke software Organisatie van in company trainingsprogramma’s Onderaanneming van boekhouddiensten Schrijven van businessplannen Kantoor voor bijlessen Verkoop van tweedehands cursusmateriaal ENKELE VOORBEELDEN
14
Evenementenbureau Marktonderzoeksbureau … ENKELE VOORBEELDEN
15
ONDERNEMINGS-PLAN Markt Financiën Mensen Productie Omgeving Koers TOEKOMST ACTIES RESULTAAT
16
NOODZAKELIJKE VOORWAARDEN Ben ik bereid tijd vrij te maken? Ben ik bereid om extra informatie te (laten) verzamelen? Ben ik bereid mijn medewerkers te betrekken bij het doorlichten en plannen maken? Ben ik bereid mij open te stellen? Ben ik bereid de plannen die gekozen worden ook te gaan uitvoeren?
17
1.Analyse-fase 2.Synthese-fase 3.Nemen van beleidsbeslissingen 4.Implementatiefase 5.Controle en feedback HET PLANNINGSPROCES
18
Volgens eigen wensen en inzichten Standaard 1.Inhoudstafel 2.Samenvatting 3.Voorgeschiedenis bedrijf/fundamentele keuzen 4.Vestigingsplaats 5.De markt 6.Het produkt 7.De concurrentie 8.De marketing 9.De productie 10.Het management 11.Financiële analyses DE INHOUD
19
Algemeen beleid - te zware klemtoon op zelfstandigheid; - te veel doorzettingsvermogen; - tijdsgebrek leidt tot korte termijn acties; - evenwichtig team aan de top REGELMATIG TERUGKOMENDE DREMPELS BIJ STUDENTENONDERNEMINGEN
20
Financieel beleid - starten met een te laag startkapitaal; - synchroniseren van cash flow; - bijhouden boekhouding; - uitlopen van de investeringsbudgetten. REGELMATIG TERUGKOMENDE DREMPELS BIJ STUDENTENONDERNEMINGEN
21
Commercieel beleid - onzekerheid geeft aanleiding tot grote toegevingen aan klanten; - ondernemingsblindheid; - juiste prijs-kwaliteitsverhouding REGELMATIG TERUGKOMENDE DREMPELS BIJ STUDENTENONDERNEMINGEN
22
Jurdisch beleid - afkeer voor contracten en schriftelijke afspraken REGELMATIG TERUGKOMENDE DREMPELS BIJ STUDENTENONDERNEMINGEN
23
Doel: stimuleren ondernemerschap bij UH-studenten en PHL-studenten Ideale gelegenheid om zin voor initiatief en zelfstandigheid te tonen => pluspunt toekomstige carrière OPZET NV ONDERNEMERSCHAP
24
Student stelt business plan op en stelt dit voor aan de Raad van Bestuur (RvB) Raad van Bestuur geeft “go” Student krijgt startkapitaal ter beschikking tot max. 25.000 euro Student start project op als dochtervennootschap onder de “NV Ondernemerstalent” VERLOOP
25
STRUCTUUR INITIATIEF NV Ondernemerstalent Raad van Bestuur UH-Dexia-LRM-PHL Coördinator UH/PHL Studentonderneming 1 Studentonderneming 2 Studentonderneming 3 Studentonderneming 4
26
Beoordeling business plan door RvB: 1)Product/markt – combinatie 2)Capaciteiten van het management team 3)Financiële haalbaarheid CRITERIA VOOR “GO”
27
GRONDSLAGEN BEDRIJFSVOERING Student kan autonoom bedrijf beheren Ondersteuning is voorzien Bij winst: wordt op het einde voor 75% aan de studenten uitgekeerd Mogelijkheid tot overname van de ondernemingsactiviteit na de studies
28
SAMENSTELLING VAN EEN STUDENTENONDERNEMING Grootte van de groep is vrij te kiezen (van 1 tot max. 4 studenten) Eveneens toegelaten in een team: - externen - studenten van andere onderwijsinstellingen
29
Meer informatie kan verkregen worden bij: Prof. dr. Ghislain Houben Lokaal B167 Tel. 011 26 86 05 Ghislain.houben@uhasselt.be Departementshoofd PHL dpt. Business Dhr. Jean-Pierre Segers Tel. 011 23 87 78 Jean-pierre.segers@phl.be + opleidingscoördinatoren dpt. Business BIJKOMENDE INFORMATIE
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.