De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De ongrijpbare consument

Verwante presentaties


Presentatie over: "De ongrijpbare consument"— Transcript van de presentatie:

1 De ongrijpbare consument
Hoezo de ongrijpbare consument?

2 De ongrijpbare consument
Hoezo de ongrijpbare consument? Consument verandert voortdurend Het is de rol van ‘marktonderzoek’ de consument in beeld te brengen Marktonderzoek staat niet stil databases/panel methodieken/software (ook media) profielen/segmentatie veel uitgebreider online biedt vele mogelijkheden (visueel, snelheid, kosten) Desondanks is een terechte vraag: Hebben we inmiddels niet te maken met de ongrijpbare respondent? De eeuwige ongrijpbare consument Individualister Groeperen/segmenteren Vroeger ook al ongrijpbaar Absoluut=moeilijker geworden  relatief daarentegen niet De snelheid kan omhoog Interactieve vragen

3 Introductie 1988 tot 1994 bedrijfseconomie aan de RuG
1992: Van den Brink en Noordam - marktonderzoek en marketingadvies 1994: B&N Marketing 2000: PanelWizard 2003: B&N PanelWizard Richting Marktonderzoek/MARUG lid Klanten als UniLever, ING, P&G, Philips, etc

4 De ongrijpbare respondent
Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk  70%/ overkill dan telemarketing  icm afbeeldingen

5 De ongrijpbare respondent
Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk Face to Face  70%/ overkill dan telemarketing  icm afbeeldingen

6 De ongrijpbare respondent
Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk Face to Face Telefonisch  70%/ overkill dan telemarketing  icm afbeeldingen

7 De ongrijpbare respondent
Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk Face to Face Telefonisch Online (panels)  70%/ overkill dan telemarketing  icm afbeeldingen Laatste 2 methoden verreweg het meest gebruikt Op beide valt echter wat aan te merken, zeker als ‘de respondent’ wordt bekeken

8 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online

9 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie

10 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie

11 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap

12 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen

13

14 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse

15 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon

16 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Kortom: De ongrijpbare respondent bij online panelonderzoek? Moeten we niet bij de ‘oude’ methode blijven?

17 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter)

18 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP

19 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons

20 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Wie werkt er mee?

21 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’

22 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig

23 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie

24 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek

25 De ongrijpbare respondent
Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek Keuze uit 2 ‘slechte’ opties Onze keuze: Panel onderzoek Waarom? alle nadelen vallen aan te pakken, bij Adhoc niet

26 De ongrijpbare respondent
Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Desinteresse Juiste persoon Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek

27 De ongrijpbare respondent
Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Desinteresse Juiste persoon Leuke vragen Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek

28

29 De ongrijpbare respondent
Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Verificatie feiten Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek

30 De ongrijpbare respondent
Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek

31

32 De ongrijpbare respondent
Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Beloning Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek

33 De ongrijpbare respondent
Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Beloning Visualiseren vragen Achtergrond informatie Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek

34

35

36 De ongrijpbare respondent
Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Beloning Visualiseren vragen Achtergrond informatie Afspraak en vertrouwen Telemarketing ipv marktonderzoek Is de ongrijpbare respondent wel zo ongrijpbaar?

37 PanelWizard in een notendop

38

39

40

41

42 PanelWizard in een notendop

43 PanelWizard in een notendop
Innovatieve oplossingen

44

45 PanelWizard in een notendop
Innovatieve oplossingen PanelWizard Internationaal

46

47 PanelWizard in een notendop
Innovatieve oplossingen PanelWizard Internationaal Klanten (oa.) Unilever Siemens ING Groep KPN Telecom Procter & Gamble Aegon Philips PGGM General Motors PCM V&D United Biscuits Akzo Nobel KLM

48 Tot Slot Marktonderzoek maakt consument inzichtelijk(er)
Consument verandert maar marktonderzoek verandert (snel) mee Panelonderzoek (vnl online) heeft wat betreft kwantitatief onderzoek de toekomst Kwaliteit van het panel wordt essentieel De belangrijkste uitdaging voor de marktonderzoekbranche: De ongrijpbare respondent!

49 Dank voor uw aandacht


Download ppt "De ongrijpbare consument"

Verwante presentaties


Ads door Google