De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De ongrijpbare consument Hoezo de ongrijpbare consument?

Verwante presentaties


Presentatie over: "De ongrijpbare consument Hoezo de ongrijpbare consument?"— Transcript van de presentatie:

1 De ongrijpbare consument Hoezo de ongrijpbare consument?

2 De ongrijpbare consument Hoezo de ongrijpbare consument? Consument verandert voortdurend Het is de rol van ‘marktonderzoek’ de consument in beeld te brengen Marktonderzoek staat niet stil databases/panel methodieken/software (ook media) profielen/segmentatie veel uitgebreider online biedt vele mogelijkheden (visueel, snelheid, kosten) Desondanks is een terechte vraag: Hebben we inmiddels niet te maken met de ongrijpbare respondent?

3 Introductie tot 1994 bedrijfseconomie aan de RuG : Van den Brink en Noordam - marktonderzoek en marketingadvies : B&N Marketing : PanelWizard : B&N PanelWizard

4 Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk De ongrijpbare respondent

5 Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk Face to Face De ongrijpbare respondent

6 Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk Telefonisch Face to Face De ongrijpbare respondent

7 Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk Telefonisch Online (panels) Laatste 2 methoden verreweg het meest gebruikt Op beide valt echter wat aan te merken, zeker als ‘de respondent’ wordt bekeken Face to Face De ongrijpbare respondent

8 Vertekening online Kritiekpunten Online panelonderzoek De ongrijpbare respondent

9 Vertekening online Zelfselectie De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek

10 Vertekening online Zelfselectie De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek

11 Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek

12 Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek

13

14 Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek

15 Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek

16 Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Kortom: De ongrijpbare respondent bij online panelonderzoek? Moeten we niet bij de ‘oude’ methode blijven? De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek

17 De ongrijpbare respondent Bestanden (Infofilter) Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Adhoc onderzoek (telefonisch)

18 Kritiekpunten Online panelonderzoek De ongrijpbare respondent Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Adhoc onderzoek (telefonisch)

19 De ongrijpbare respondent Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Adhoc onderzoek (telefonisch)

20 De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Adhoc onderzoek (telefonisch) Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Wie werkt er mee?

21 De ongrijpbare respondent Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Adhoc onderzoek (telefonisch)

22 De ongrijpbare respondent Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Adhoc onderzoek (telefonisch)

23 De ongrijpbare respondent Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Adhoc onderzoek (telefonisch)

24 De ongrijpbare respondent Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Adhoc onderzoek (telefonisch)

25 De ongrijpbare respondent Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Keuze uit 2 ‘slechte’ opties Onze keuze: Panel onderzoek Waarom? alle nadelen vallen aan te pakken, bij Adhoc niet Adhoc onderzoek (telefonisch)

26 De ongrijpbare respondent Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Desinteresse Juiste persoon Adhoc onderzoek (telefonisch)

27 De ongrijpbare respondent Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek Online panelonderzoek Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Desinteresse Juiste persoon Leuke vragen Adhoc onderzoek (telefonisch) Hoe gaat PanelWizard hiermee om?

28

29 De ongrijpbare respondent Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Juiste persoonVerificatie feiten Adhoc onderzoek (telefonisch)Online panelonderzoek Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek Hoe gaat PanelWizard hiermee om?

30 De ongrijpbare respondent Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Adhoc onderzoek (telefonisch)Online panelonderzoek Hoe gaat PanelWizard hiermee om?

31

32 De ongrijpbare respondent Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Beloning Adhoc onderzoek (telefonisch)Online panelonderzoek Hoe gaat PanelWizard hiermee om?

33 De ongrijpbare respondent Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Beloning Visualiseren vragen Achtergrond informatie Adhoc onderzoek (telefonisch)Online panelonderzoek

34

35

36 De ongrijpbare respondent Telemarketing ipv marktonderzoek Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Beloning Visualiseren vragen Achtergrond informatie Afspraak en vertrouwen Is de ongrijpbare respondent wel zo ongrijpbaar? Online panelonderzoek Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Adhoc onderzoek (telefonisch)

37 PanelWizard in een notendop PanelWizard

38

39

40

41

42 PanelWizard in een notendop

43 Innovatieve oplossingen

44

45 PanelWizard in een notendop Innovatieve oplossingen PanelWizard Internationaal

46

47 PanelWizard in een notendop Innovatieve oplossingen PanelWizard Internationaal Klanten (oa.) UnileverSiemens ING GroepKPN Telecom Procter & Gamble Aegon PhilipsPGGM General Motors PCM V&DUnited Biscuits Akzo NobelKLM

48 Tot Slot Marktonderzoek maakt consument inzichtelijk(er) Consument verandert maar marktonderzoek verandert (snel) mee Panelonderzoek (vnl online) heeft wat betreft kwantitatief onderzoek de toekomst Kwaliteit van het panel wordt essentieel De belangrijkste uitdaging voor de marktonderzoekbranche: De ongrijpbare respondent!

49 Dank voor uw aandacht


Download ppt "De ongrijpbare consument Hoezo de ongrijpbare consument?"

Verwante presentaties


Ads door Google