De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Centraal Bureau voor de Statistiek Wat zijn goede peilingen? Jelke Bethlehem Centraal Bureau voor de Statistiek Sector Methodologie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Centraal Bureau voor de Statistiek Wat zijn goede peilingen? Jelke Bethlehem Centraal Bureau voor de Statistiek Sector Methodologie."— Transcript van de presentatie:

1 Centraal Bureau voor de Statistiek Wat zijn goede peilingen? Jelke Bethlehem Centraal Bureau voor de Statistiek Sector Methodologie

2 Centraal Bureau voor de Statistiek Peilingen, polls, enquêtes, surveys, … n Verschillende woorden voor hetzelfde begrip:  Onderzoek van een groep personen.  Aan een kleine selectie (steekproef) uit de groep worden vragen gesteld.  De uitkomsten worden gegeneraliseerd naar de hele groep. n Kan dat zomaar?  Ja, als het onderzoek goed is opgezet.  Nee, als het onderzoek slecht is opgezet.  Scheidt daarom het kaf van het koren

3 Centraal Bureau voor de Statistiek Wat is een goede peiling? n Voorwaarden  De steekproef moet worden geloot uit de groep.  Iedereen in de groep moet dezelfde kans op selectie hebben. n Alleen dan …  Kunnen betrouwbare (zuivere) schattingen worden berekend.  Kunnen de onzekerheidmarges in de uitkomsten worden berekend.

4 Centraal Bureau voor de Statistiek Wat is een goede peiling? n Principes van de kanssteekproeven  Sinds 1934 de basis voor goed survey-onderzoek.  Goede, inzichtelijke onderzoeksrapportage. n Nieuwe ontwikkeling: online-peilingen  Instrument om eenvoudige, snel en goedkoop veel gegevens te verzamelen. n Problemen met deze peilingen  Niet iedereen heeft Internet.  Zelfselectie van respondenten.  Geen representatieve steekproef.  Het is vaak niet duidelijk hoe het onderzoek is uitgevoerd.

5 Centraal Bureau voor de Statistiek Voorbeeld 1: De maagden van Girlscene

6 Centraal Bureau voor de Statistiek Voorbeeld 1: De maagden van Girlscene n Vragen  Hoe is de steekproef geselecteerd? Antwoord: zelfselectie.  Konden personen van buiten de doelgroep meedoen? Antwoord: Ja.  Konden personen meer dan 1 keer meedoen? Antwoord: Ja. n Conclusie  Geen representatieve steekproef.

7 Centraal Bureau voor de Statistiek Voorbeeld 2: De peiling van de ANWB

8 Centraal Bureau voor de Statistiek Voorbeeld 2: De peiling van de ANWB n De media

9 Centraal Bureau voor de Statistiek Voorbeeld 2: De peiling van de ANWB n De media

10 Centraal Bureau voor de Statistiek Voorbeeld 2: De peiling van de ANWB n De media

11 Centraal Bureau voor de Statistiek Voorbeeld 2: De peiling van de ANWB n De onderzoekers zelf

12 Centraal Bureau voor de Statistiek Voorbeeld 3: De politieke peilingen n Twee voorbeelden.  Politieke Barometer (Synovate)  Peil.nl (Maurice de Hond) n Uitvoering  Web panel.  Leden geworven via zelfselectie.  Weegprocedure om te corrigeren voor selectiviteit.  Wegen geen garantie voor succes.

13 Centraal Bureau voor de Statistiek Voorbeeld 3: De politieke peilingen n Voorbeeld: CDA  Verschillen zijn groter dan onzekerheidmarges  Welke peiling is juist?

14 Centraal Bureau voor de Statistiek Checklist 1.Is er een onderzoeksverantwoording?  Ja  Nee 2.Is duidelijk wat de doelgroep is?  Ja  Nee 3.Hoe is de steekproef getrokken  Geloot uit de hele groep  Geloot uit deel van de groep  Zelfselectie via Internet

15 Centraal Bureau voor de Statistiek Checklist 4.Is de omvang van de steekproef vermeld?  Ja  Nee 5.Is het percentage respons hoog?  Ja  Nee 6.Is er gecorrigeerd voor non-respons?  Ja  Nee

16 Centraal Bureau voor de Statistiek Checklist 7.Worden er onzekerheidsmarges vermeld?  Ja  Nee Marges vermelden kan. Geen zinloze discussie.

17 Centraal Bureau voor de Statistiek Tot slot: Internet-peilingen


Download ppt "Centraal Bureau voor de Statistiek Wat zijn goede peilingen? Jelke Bethlehem Centraal Bureau voor de Statistiek Sector Methodologie."

Verwante presentaties


Ads door Google