De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opleiden in de School Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1 Peter la Fleur, regiomanager Hogeschool Rotterdam Carina Schlamp, opleidingscoördinator.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opleiden in de School Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1 Peter la Fleur, regiomanager Hogeschool Rotterdam Carina Schlamp, opleidingscoördinator."— Transcript van de presentatie:

1 Opleiden in de School Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1 Peter la Fleur, regiomanager Hogeschool Rotterdam Carina Schlamp, opleidingscoördinator Thorbecke VO Gert Kruit, projectcoördinator Samenscholing.nu

2 Opleiden in de School Doel: docenten goed opleiden voor het Rotterdamse voortgezet onderwijs en hen daarvoor behouden.

3 De opleidingsschool Samenscholing.nu

4 Calvijn Comenius Farel Melanchthon Libanon Nieuw Zuid Thorbecke Wolfert City VMBO-Noord VMBO-Zuid Zuiderpark

5 Calvijn Comenius Farel Melanchthon Libanon Nieuw Zuid Thorbecke Wolfert Comenius Thorbecke Wolfert Penta PDS-Rijnmond

6 Succesfactoren van het opleidingsconcept Curriculum Financiën Sturing Personeelsbeleid Leeromgeving Begeleiding

7 Succesfactoren van het opleidingsconcept Curriculum - 40% in de opleidingsschool - Competentiegericht opleiden - Samenwerking Bos en BiS - Leerwerktaken en Register praktijkleren

8 Succesfactoren van het opleidingsconcept Financiën - Investering van de scholen subsidie - Leerwerkvergoeding - Begeleidingsuren coaches - Interne coördinatie op school (BoS) - Bijdrage in de studiekosten - Bijdrage aan de overhead

9 Succesfactoren van het opleidingsconcept Sturing - Stuurgroep: besturen van de partners - Locatiedirecteuren: rectorenoverleg - Begeleidingsgroep: BoSsen en BiSsen - Agendacommissie begeleidingsgroep - Penvoerder en coördinatoren

10 Succesfactoren van het opleidingsconcept Personeelsbeleid - Scholen willen goede docenten, - studenten een goede opleidingsschool - De student als werknemer - Leerarbeidsovereenkomst (Laosanu) - Evenwicht leren – werken - Werving, matching en binding

11 Succesfactoren van het opleidingsconcept Leeromgeving - Diversiteit in leeromgevingen - Scholen in ontwikkeling - Scenario’s - Onderwijsniveaus - OidS als impuls

12 Succesfactoren van het opleidingsconcept Begeleiding - Eenheid in kwaliteit van de begeleiding - Professionalisering coaches en BoSsen - Procedures en afspraken - Borging van kwaliteit - Beoordeling ‘goed’ door de NVAO

13 Professional Development Schools PDS-Rijnmond -Start PDS Rijnmond Dieptepilot Overbruggingsjaar Overbruggingsjaar PDS-Rijnmond

14 Doel van PDS-Rijnmond: Stimuleren van de ontwikkeling van de student én van de school in samenwerking met elkaar. Dus: Kwaliteit van de opleiding Ontwikkeling van de school

15 –Aangewezen docenten –Geïnteresseerde docenten ….. –De opgeleide docenten (docent-onderzoekers) –Studenten –Nieuwe geïnteresseerde docenten PDS-Rijnmond

16 Praktijkvoorbeeld Thorbecke VO Prinsenlaan: 5 docent-onderzoekersPrinsenlaan: 5 docent-onderzoekers Nieuwerkerk: 2 docent-onderzoekersNieuwerkerk: 2 docent-onderzoekers Tattistraat: : 1 docent-onderzoeker in opl.Tattistraat: : 1 docent-onderzoeker in opl. Procesbegeleiders: HR en ICLON PDS-Rijnmond

17

18 Voorwaarden: Opleidingsschool HROnderzoeksprogramma Beschikbare docent-onderzoekers Curriculum HR Jaar 3 studenten Jaar 4 studenten PDS-Rijnmond

19 Jaar 3 De school als opdrachtgever 4 Jaar 3+4 Minor6 Jaar 4 Best werk 6 Jaar 4 Afstudeeronderzoek m.b.t. uitstroomprofiel 6 Koppeling studieonderdelen - academische school PDS-Rijnmond

20 Profiel Inkleuring Vakinhoudelijke vorming Beroepspraktijk- vorming Zorgontwikkeling Vak/cluster/ leergebied - verdieping - verbreding - vak in beroep - werken met leergebied - leerproblemen bij vakken - taalgericht vakonderwijs Thema (Grote Stad,Multi- culturele identiteits- ontwikkeling) - NT2 - taalgericht vakonderwijs - achtergronden leerlingen - omgaan met diversiteit - schooluitval - leer- en gedragsproblemen Doorstroming - masters voor sommige vakken (in overleg) - master Special Needs (t.z.t.) PDS-Rijnmond

21 Praktijkvoorbeeld Thorbecke: 6 docent-onderzoekers – 10 LIO’s Onderzoek: ‘ Eerst relatie dan prestatie’ ‘ ICT in balans’ ‘ Thorbeckeprofielen en studiemotivatie’ procesbegeleiding door docent-onderzoekers procesbegeleiding door docent-onderzoekers beoordeling kwaliteit door docent-onderzoekers en HRbeoordeling kwaliteit door docent-onderzoekers en HR supervisie door HR en ICLONsupervisie door HR en ICLON PDS-Rijnmond

22 Resultaat:Onderzoekbeschrijving - Aanbevelingen ter verbetering - Evidence based antwoorden - Professionele, kritische houding t.a.v. beroepspraktijk PDS-Rijnmond

23 Discussiepunten rond OidS: 40% curriculum op de opleidingsscholen Investering scholen en capaciteit Samenwerking Sanu – PDSR Evenwicht leren – werken Scholen in ontwikkeling Borging van kwaliteit van begeleiding PDS-Rijnmond


Download ppt "Opleiden in de School Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1 Peter la Fleur, regiomanager Hogeschool Rotterdam Carina Schlamp, opleidingscoördinator."

Verwante presentaties


Ads door Google