De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1"— Transcript van de presentatie:

1 Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
Opleiden in de School Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1 Peter la Fleur, regiomanager Hogeschool Rotterdam Carina Schlamp, opleidingscoördinator Thorbecke VO Gert Kruit, projectcoördinator Samenscholing.nu

2 Opleiden in de School Doel: docenten goed opleiden voor het Rotterdamse voortgezet onderwijs en hen daarvoor behouden.

3 De opleidingsschool Samenscholing.nu

4 Calvijn Comenius Farel Melanchthon Libanon Nieuw Zuid Thorbecke Wolfert City VMBO-Noord VMBO-Zuid Zuiderpark

5 PDS-Rijnmond Calvijn Comenius Farel Melanchthon Libanon Nieuw Zuid Thorbecke Wolfert Comenius Penta

6 Succesfactoren van het opleidingsconcept
Curriculum Financiën Sturing Personeelsbeleid Leeromgeving Begeleiding

7 Succesfactoren van het opleidingsconcept
Curriculum 40% in de opleidingsschool Competentiegericht opleiden Samenwerking Bos en BiS Leerwerktaken en Register praktijkleren

8 Succesfactoren van het opleidingsconcept
Financiën Investering van de scholen <-> subsidie Leerwerkvergoeding Begeleidingsuren coaches Interne coördinatie op school (BoS) Bijdrage in de studiekosten Bijdrage aan de overhead

9 Succesfactoren van het opleidingsconcept
Sturing Stuurgroep: besturen van de partners Locatiedirecteuren: rectorenoverleg Begeleidingsgroep: BoSsen en BiSsen Agendacommissie begeleidingsgroep Penvoerder en coördinatoren

10 Succesfactoren van het opleidingsconcept
Personeelsbeleid Scholen willen goede docenten, studenten een goede opleidingsschool De student als werknemer Leerarbeidsovereenkomst (Laosanu) Evenwicht leren – werken Werving, matching en binding

11 Succesfactoren van het opleidingsconcept
Leeromgeving Diversiteit in leeromgevingen Scholen in ontwikkeling Scenario’s Onderwijsniveaus OidS als impuls

12 Succesfactoren van het opleidingsconcept
Begeleiding Eenheid in kwaliteit van de begeleiding Professionalisering coaches en BoSsen Procedures en afspraken Borging van kwaliteit Beoordeling ‘goed’ door de NVAO

13 PDS-Rijnmond Professional Development Schools PDS-Rijnmond Start PDS Rijnmond 2006 Dieptepilot Overbruggingsjaar Overbruggingsjaar

14 Doel van PDS-Rijnmond:
Stimuleren van de ontwikkeling van de student én van de school in samenwerking met elkaar. Dus: Kwaliteit van de opleiding Ontwikkeling van de school

15 PDS-Rijnmond 2006-2008 2008- ….. Aangewezen docenten
Geïnteresseerde docenten 2008- ….. De opgeleide docenten (docent-onderzoekers) Studenten Nieuwe geïnteresseerde docenten

16 PDS-Rijnmond Praktijkvoorbeeld Thorbecke VO Prinsenlaan: 5 docent-onderzoekers Nieuwerkerk : 2 docent-onderzoekers Tattistraat: : 1 docent-onderzoeker in opl. Procesbegeleiders: HR en ICLON

17 PDS-Rijnmond

18 PDS-Rijnmond Voorwaarden: Opleidingsschool HR Onderzoeksprogramma
Beschikbare docent-onderzoekers Curriculum HR Jaar 3 studenten Jaar 4 studenten

19 Koppeling studieonderdelen - academische school
PDS-Rijnmond Koppeling studieonderdelen - academische school Jaar 3 De school als opdrachtgever 4 Jaar 3+4 Minor 6 Jaar 4 Best werk Afstudeeronderzoek m.b.t. uitstroomprofiel

20 PDS-Rijnmond Profiel Inkleuring Vakinhoudelijke vorming
Beroepspraktijk- Zorgontwikkeling Vak/cluster/ leergebied verdieping verbreding vak in beroep werken met leergebied leerproblemen bij vakken taalgericht vakonderwijs Thema (Grote Stad,Multi- culturele identiteits- ontwikkeling) NT2 achtergronden leerlingen omgaan met diversiteit schooluitval leer- en gedragsproblemen Doorstroming masters voor sommige vakken (in overleg) master Special Needs (t.z.t.)

21 Praktijkvoorbeeld Thorbecke:
PDS-Rijnmond Praktijkvoorbeeld Thorbecke: 6 docent-onderzoekers – 10 LIO’s Onderzoek: ‘ Eerst relatie dan prestatie’ ‘ ICT in balans’ ‘ Thorbeckeprofielen en studiemotivatie’ procesbegeleiding door docent-onderzoekers beoordeling kwaliteit door docent-onderzoekers en HR supervisie door HR en ICLON

22 PDS-Rijnmond Resultaat: Onderzoekbeschrijving - Aanbevelingen ter verbetering - Evidence based antwoorden - Professionele, kritische houding t.a.v. beroepspraktijk

23 PDS-Rijnmond Discussiepunten rond OidS: 40% curriculum op de opleidingsscholen Investering scholen en capaciteit Samenwerking Sanu – PDSR Evenwicht leren – werken Scholen in ontwikkeling Borging van kwaliteit van begeleiding


Download ppt "Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1"

Verwante presentaties


Ads door Google