De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1."— Transcript van de presentatie:

1 Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1

2 2 Hoofdstuk 6 Creativiteit IEDEREEN IS CREATIEF, DE EEN MEER DAN DE ANDER ‘IK TEKEN GOD’, ZEGT EEN MEISJE TEGEN DE TEKENLERAAR. ‘MAAR NIEMAND WEET HOE GOD ERUIT ZIET’, REAGEERT HIJ VERBAASD. ‘ALS IK KLAAR BEN WEL’, ANTWOORDT HET MEISJE. BEN JE HET EENS OF ONEENS MET DE VOLGENDE UITSPRAAK: ‘’DIT IS EEN CREATIEF ANTWOORD’’?

3 3 DE KANS DAT HET MEISJE OUDER IS DAN 12 JAAR IS HEEL KLEIN WAAROM? OPVOEDING EN OPLEIDING ZIJN IN HET BEGIN NOG STERK GERICHT OP HET JUISTE ANTWOORD, DE GOEDE DINGEN DOEN, NIET ‘GEK’ DENKEN OF DOEN. HET ACCENT LIGT OP HET AANLEREN VAN VASTE (DENK) PATRONEN, DIE ZEKERHEID GEVEN: ZO ZIT HET IN ELKAAR. ALS IK ZO EN EN ZO DOE, DAN KOMT HET GOED, DAN HEB IK SUCCES, ETC. HET JUISTE ANTWOORD Bron: clipartof.com

4 4 DAT IS OOK HET GEVAL IN HET BEGIN VAN JE BEROEPSOPLEIDING: EERST KENNIS EN TOEPASSING. WETEN HOE MODELLEN IN ELKAAR ZITTEN OP HET GEBIED VAN COMMERCIELE ECONOMIE, COMMUNICATIE EN LOGISTIEK BASISBEGRIPPEN KENNEN FORMULES IN SPSS/EXCEL ETC. TOEPASSEN CORRECTE TAAL/OPMAAK DOCUMENTEN Bron: crystalgraphics.com

5 5 DOCENTEN HEBBEN ALS DOEL OM JE HETZELFDE TE LATEN DENKEN/REDENEREN/AFWEGEN ALS ZIJ. DAN GEEF JE DE JUISTE ANTWOORDEN EN HAAL JE HOGE CIJFERS. JE BEHEERST DE STOF! TOCH WORDT JE VOORGEHOUDEN EN WEET JE: EEN COMMERCIELE PROFESSIONAL IS OOK CREATIEF. DAAROM DEZE MODULE TER INTRODUCTIE

6 DOEL: WETEN VAN CREATIVITEIT IS & BEGINNEN MET TOEPASSING KIJK NAAR PERSONEELSADVERTENTIES WEET WAT HET OPLEVERT VOOR EEN COMMERCIELE PROFESSIONAL ONDERSCHEID HET ‘’LINKS’’ DENKEN VAN HET ‘’RECHTS’’ DENKEN KEN DE FASEN: – PROBLEEMANALYSE – DIVERGEREN – CONVERGEREN WEET WELKE TECHNIEKEN JE IN ELKE FASE KUNT GEBRUIKEN NEEM CONCREET INITIATIEF OM IETS OP EEN CREATIEVE WIJZE AAN TE PAKKEN 6

7 7 ESSENTIE VAN CREATIEF DENKEN: OPLOSSINGEN/KANSEN ZIEN DIE IETS KUNNEN OPLEVEREN TOEGEVOEGDE WAARDE CREATIEVE PRODUCTIVITEIT PERSOONSKENMERK 1PERSOONSKENMERK 2

8 PERSOONSKENMERK 1AUTONOMIE * ONAFHANKELIJK ZIJN * JE EIGEN GEVOEL VOLGEN * EIGENWIJS ZIJN * HET AVONTUUR OPZOEKEN * RISICO DURVEN NEMEN * FOUTEN DURVEN MAKEN * ZELF VEEL KENNIS VERZAMELEN * AANVULLING DOOR ANDEREN, DOOR JOU GEKOZEN 8 Bron:

9 9 PERSOONSKENMERK 2NAUWGEZETHEID * PLANMATIG * VOORUIT/ACHTERUIT DENKEN * NIETS AAN TOEVAL OVERLATEN * FAALKANS MINIMALISEREN * OOG VOOR DETAILS * KNETTERHARD WERKEN TOPNIVEAU HANDBOOGSCHIETEN: ZO EXACT MOGELIJK REKENING HOUDEN MET AFSTAND, WINDRICHTING/STERKTE, LUCHTDICHTHEID, ADEMHALING EN SPIERBEHEERSING Bron afb.: teamusa.org, 2012

10 10 GEFELICITEERD, JE HEBT DEZE KENMERKEN, HOE MAAK JE OPTIMAAL GEBRUIK VAN JE HERSENS? Bron: BEIDE HELFTEN ABSTRACT & INTUITIEF LOGISCH & IMPULSIEF FEITEN & ARTISTIEK

11 VAN VOREN GEZIEN: LINKS & RECHTS 11 Bron: frankwatching.com

12 STAPPEN/FASEN IN HET CREATIEVE DENKEN 1PROBLEEMANALYSE formuleren van het op te lossen creatieve probleem 2DIVERGEREN vele mogelijke alternatieve oplossingen formuleren 3 CONVERGEREN de beste oplossing selecteren en uitwerken tot een concreet resultaat 12

13 13 HET CREATIEVE PROCES IN EEN FIGUUR Bron: bewerktwww.cocd.be ? !

14 14 STAP 1CREATIEF PROBLEEM OF NIET? NEEDE BESTE STANDAARDOPLOSSING JAOPLOSSING IS NOG NIET BEKEND NAAR STAP 2 EN STAP 3 VOORBEELDEN ‘ROUTINEPROBLEEM’: * HOE SCHRIJF JE EEN PERSBERICHT? * WAT HEB JE NODIG VOOR EEN COMMERCIELE SWOT-ANALYSE? * WAT IS DE FISCALE BEWAARTERMIJN VOOR BEDRIJFSGEGEVENS? VOORBEELDEN ‘CREATIEF PROBLEEM’: * HOE KUNNEN WE SOCIAL MEDIA GEBRUIKEN VOOR EEN VERRASSENDE ‘BRANDING’- CAMPAGNE? * HOE KUNNEN WE MEER KLANTEN TREKKEN IN DEZE CRISISTIJD?

15 15 STAP 2DIVERGEREN /DIVERGENT DENKEN bron: e-create.eu

16 16 TECHNIEKEN OM JE VERBEELDING TE PRIKKELEN MET OP PLAATS 1:VOLHOUDEN, DOORZETTEN, TRANSPIRATIE (EDISON) FLEXIBEL WAARNEMEN, BIJVOORBEELD: STIP Bron: JONGE/OUDE VROUWSCHAAKBORD IN DE FANTASIE VAN DE KUNSTENAAR KIJK JE NAAR HET PAARD VAN VOREN OF VAN ACHTEREN?

17 17 FLEXIBEL ASSOCIEREN, ONGEWONE VERBANDEN LEGGEN, NIEUWE COMBINATIES MAKEN OCTOZEBROLIFANT VROUWENGEZICHT & BLOEMBLADEREN EEN GEZEGDE UITBEELDEN

18 18 GROEN BRUIN ZWART WIT PAARS BLAUW GEEL ORANJE DOORBREKEN VAN DENKPATRONEN LOSLATEN IS MOEILIJK PATRONEN GEVEN ONS ZEKERHEID & GEMAK ROEP DE KLEUREN, NIET DE WOORDEN: WAAROM GAAT DIT NIET VANZELFSPREKEND?

19 19 WAAROM KUNNEN WE DEZE TEKST GEMAKKELIJK LEZEN? ZIE DE UITLEG IN DE TEKST! Olinfgeooljk Onedoerzk hefet uigeeweztn dat het mesnliejk biren niet alle letrets arapt lseet maar de wodoern als geeehl oepnemt. De voroaawrde om de wodoren tcoh te keunnn leezn, is dat de ertese en lastate lteetr op hun palats meoetn bejlivn. Geef toe, dit is tcoh luek voeeborld van een dkenpoatorn. Zfels al saatn binja alle leertts door eaalkr, tcoh heernkt ons beirn de woporodatrnen. Bron: cocd/be

20 20 STAP 3CONVERGEREN / CONVERGENT DENKEN mogelijkheden Optimaal: in minder dan 20 draaiingen naar DE ENE OPLOSSING

21 21 IDEEEN EN OPLOSSINGEN KUNNEN TOT DE VERBEELDING SPREKEN, MAAR NIET UITVOERBAAR ZIJN, OF TEGEN TE HOGE KOSTEN GEEN TOEGEVOEGDE WAARDE WOIIHOE DE DUITSE DUIKBOTENBESTRIJDEN? IDEE: DE NOORDZEE LEEG LATEN LOPEN NOG STEEDS NIET GELUKT: DE MENS VLIEGEND ALS EEN VOGEL Bron: theblaze.com

22 22 OM TOT EEN WAARDEVOL CREATIEF RESULTAAT TE KOMEN IS CONVERGENT DENKEN NODIG: UITWERKING, HAALBAARHEID, CONSTRUCTIE, ORGANISATIE, KOSTEN, MARKETING, COMMUNICATIE, DISTRUBUTIE, ETC. ENKELE TECHNIEKEN VOOR DEZE LAATSTE STAP 1CLUSTERING 1VOORBEREIDEND 2LOVE BABY 3KONIJN MET PRUIMEN

23 23 2COCD-box bron:

24 24 3FOETSJE-CRITERIA FINANCIEEL ORGANISATORISCH ECONOMISCH TECHNISCH SOCIAAL JURIDISCH ECOLOGISCH/ETHISCH DE CONVERGENTE FASE MOET DE KROON OP HET WERK ZIJN, DE CONCRETE VERTALING VAN HET IDEE/DE OPLOSSING IN COMMERCIEEL WAARDEVOLLE PRODUCTEN EN DIENSTEN

25 25 UITSMIJTER: VOORBEELD CREATIEVE CREATIVITEIT, VAN IDEE NAAR WERKENDE PRAKTIJK MET MEERWAARDE IDEE:HOE KUNNEN ROBOTS WORDEN INGEZET IN DE BEDIENING VANEEN RESTAURANT? JANUARI 2013 EEN FEIT IN HARBIN, CHINA Bron: De Telegraaf online,


Download ppt "Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1."

Verwante presentaties


Ads door Google