De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TEKST 4 CREATIVITEIT IEDEREEN IS CREATIEF, DE EEN MEER DAN DE ANDER

Verwante presentaties


Presentatie over: "TEKST 4 CREATIVITEIT IEDEREEN IS CREATIEF, DE EEN MEER DAN DE ANDER"— Transcript van de presentatie:

1 TEKST 4 CREATIVITEIT IEDEREEN IS CREATIEF, DE EEN MEER DAN DE ANDER
‘IK TEKEN GOD’, ZEGT EEN MEISJE TEGEN DE TEKENLERAAR. ‘MAAR NIEMAND WEET HOE GOD ERUIT ZIET’, REAGEERT HIJ VERBAASD. ‘ALS IK KLAAR BEN WEL’, ANTWOORDT HET MEISJE. BEN JE HET EENS OF ONEENS MET DE VOLGENDE UITSPRAAK: ‘’DIT IS EEN CREATIEF ANTWOORD’’?

2 DE KANS DAT HET MEISJE OUDER IS DAN 12 JAAR IS HEEL KLEIN
WAAROM? HET JUISTE ANTWOORD Bron: clipartof.com OPVOEDING EN OPLEIDING ZIJN IN HET BEGIN NOG STERK GERICHT OP HET JUISTE ANTWOORD, DE GOEDE DINGEN DOEN, NIET ‘GEK’ DENKEN OF DOEN REFERENTIEKADERS! HET ACCENT LIGT OP HET AANLEREN VAN VASTE (DENK) PATRONEN, DIE ZEKERHEID GEVEN: ZO ZIT HET IN ELKAAR. ALS IK ZO EN EN ZO DOE, DAN KOMT HET GOED, DAN HEB IK SUCCES, ETC.

3 BASISBEGRIPPEN KENNEN FORMULES IN SPSS/EXCEL ETC. TOEPASSEN
DAT IS OOK HET GEVAL IN HET BEGIN VAN JE BEROEPSOPLEIDING: EERST KENNIS EN CORRECTE TOEPASSING. WETEN HOE MODELLEN IN ELKAAR ZITTEN OP HET GEBIED VAN COMMERCIELE ECONOMIE EN RETAIL/ LOGISTIEK BASISBEGRIPPEN KENNEN FORMULES IN SPSS/EXCEL ETC. TOEPASSEN CORRECTE TAAL/OPMAAK DOCUMENTEN Bron: crystalgraphics.com

4 DOCENTEN HEBBEN ALS DOEL OM JE HETZELFDE TE LATEN DENKEN/REDENEREN/AFWEGEN ALS ZIJ. DAN GEEF JE DE JUISTE ANTWOORDEN EN HAAL JE HOGE CIJFERS. JE BEHEERST DE STOF! JE MOET CONVERGENT LEREN DENKEN: DIT IS HET PROBLEEM DAT IS DE STOF WAARMEE JE HET ENIGE JUISTE ANTWOORD KUNT GEVEN GEEF DAT ANTWOORD! GOED GEDAAN = ALLE PUNTEN FOUT = NUL PUNTEN

5 SCHOOLVOORBEELD VAN CONVERGENT DENKEN
mogelijkheden Optimaal: in minder dan 20 draaiingen naar DE ENE OPLOSSING

6 KRACHT EN BEPERKING VAN CONVERGENT DENKEN
ALS JE DE JUISTE THEORIE, METHODE, ETC. VOLGT, DAN VIND JE HET BESTE ANTWOORD ALS ER MEERDERE ANTWOORDEN TE GEVEN ZIJN, DAN HEB (NOG) NIETS AAN CONVERGENT DENKEN

7 STAPPEN/FASEN IN HET CREATIEVE DENKEN
PROBLEEMANALYSE IS HET EEN CREATIEF PROBLEEM? ZO JA: DIVERGEREN WELKE OPLOSSINGEN ZIJN MOGELIJK? DAN: CONVERGEREN WELKE OPLOSSING IS DE BESTE EN HOE UIT TE WERKEN TOT CONCREET RESULTAAT?

8 DIVERGENT DENKEN DE ANDERE KANT VAN DE CREATIEVE MEDAILLE, CONVERGENT EN DIVERGENT DENKEN HOREN BIJ ELKAAR! EERST NAGAAN OF EEN PROBLEEM DIVERGENT DENKEN VEREIST: STAP 1 STANDAARD/ROUTINEPROBLEM: NEE --> CONVERGENT DENKEN UNIEK PROBLEEM/ GEEN ROUTINE: JA DIVERGENT EN DAARNA CONVERGENT

9 VOORBEELDEN VAN DIVERGENTE VRAGEN
HOE SOCIAL MEDIA TE GEBRUIKEN? WAT AAN KLANTENBINDING DOEN? WAARMEE MAKEN WE INDRUK OP ONZE KLANTEN? HOE KRIJGEN WE VEEL AANDACHT IN DE MEDIA? HOE GAAN WE OM MET DE CRISIS? WAT KUNNEN WE DOEN AAN DE MOORDENDE CONCURRENTIE? ENZ.

10 ONDANKS DIT LEUKE IDEE NOG STEEDS NIET GELUKT:
VALKUIL VAN DIVERGENT DENKEN: NIET UITVOERBARE OPLOSSINGEN / TE HOGE KOSTEN WOII HOE DE DUITSE DUIKBOTEN BESTRIJDEN? IDEE: DE NOORDZEE LEEG LATEN LOPEN :-) ONDANKS DIT LEUKE IDEE NOG STEEDS NIET GELUKT: DE MENS VLIEGEND ALS EEN VOGEL Bron: theblaze.com

11 DE BIG FIVE & CREATIEF DENKEN:
PERSOONSKENMERKEN DIE STERK SAMENHANGEN MET CREATIEF DENKEN PERSOONSKENMERK 1 DIMENSIE NAUWGEZET ZIE P. 19 PERSOONSKENMERK 2 DIMENSIE 5 OPEN ZIE P. 20

12 PERSOONSKENMERK 2 NAUWGEZET
* PRECIES * ORDELIJK * NUCHER/KOEL * FAALKANS MINIMALISEREN * DOORZETTINGVERMOGEN TOPNIVEAU HANDBOOGSCHIETEN: ZO EXACT MOGELIJK REKENING HOUDEN MET AFSTAND, WINDRICHTING/STERKTE, LUCHTDICHTHEID, ADEMHALING EN SPIERBEHEERSING Bron afb.: teamusa.org, 2012

13 PERSOONSKENMERK 1 OPEN * ONAFHANKELIJK * VERBEELDINGSKRACHT
* TEGENDRAADS ZIJN * HET AVONTUUR OPZOEKEN * RISICO DURVEN NEMEN * FOUTEN DURVEN MAKEN * ZELF VEEL KENNIS VERZAMELEN * AANVULLING DOOR ANDEREN, DOOR JOU GEKOZEN Bron:

14 BEIDE DIMENSIES TE ZIEN BIJ DE ZES DENKHOEDEN / CREATIEVE STIJLEN VAN EDWARD DE BONO, P. 33
DIVERGENT ROOD EMOTIE: JA! NEE! GEEL OPTIMISME, KANSDENKEN GROEN ONTWIKKELING VAN KANSEN

15 CONVERGENT WIT OBJECTIEF, FEITEN, BEREKENINGEN ZWART WAAR KAN HET MISGAAN? RISICODENKEN BLAUW HELICOPTERVIEW, ALLE STERKTEN EN ZWAKTEN VAN IDEEEN

16 SLOT: VOORBEELD VAN IDEE (DIVERGENT) TOT
CONCRETE UITWERKING (CONVERGENT) IDEE: HOE KUNNEN ROBOTS WORDEN INGEZET IN DE BEDIENING VAN EEN RESTAURANT? JANUARI 2013 EEN FEIT IN HARBIN, CHINA Bron: De Telegraaf online,


Download ppt "TEKST 4 CREATIVITEIT IEDEREEN IS CREATIEF, DE EEN MEER DAN DE ANDER"

Verwante presentaties


Ads door Google