De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 TEKST 4CREATIVITEIT IEDEREEN IS CREATIEF, DE EEN MEER DAN DE ANDER ‘IK TEKEN GOD’, ZEGT EEN MEISJE TEGEN DE TEKENLERAAR. ‘MAAR NIEMAND WEET HOE GOD ERUIT.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 TEKST 4CREATIVITEIT IEDEREEN IS CREATIEF, DE EEN MEER DAN DE ANDER ‘IK TEKEN GOD’, ZEGT EEN MEISJE TEGEN DE TEKENLERAAR. ‘MAAR NIEMAND WEET HOE GOD ERUIT."— Transcript van de presentatie:

1 1 TEKST 4CREATIVITEIT IEDEREEN IS CREATIEF, DE EEN MEER DAN DE ANDER ‘IK TEKEN GOD’, ZEGT EEN MEISJE TEGEN DE TEKENLERAAR. ‘MAAR NIEMAND WEET HOE GOD ERUIT ZIET’, REAGEERT HIJ VERBAASD. ‘ALS IK KLAAR BEN WEL’, ANTWOORDT HET MEISJE. BEN JE HET EENS OF ONEENS MET DE VOLGENDE UITSPRAAK: ‘’DIT IS EEN CREATIEF ANTWOORD’’?

2 2 DE KANS DAT HET MEISJE OUDER IS DAN 12 JAAR IS HEEL KLEIN WAAROM? OPVOEDING EN OPLEIDING ZIJN IN HET BEGIN NOG STERK GERICHT OP HET JUISTE ANTWOORD, DE GOEDE DINGEN DOEN, NIET ‘GEK’ DENKEN OF DOEN REFERENTIEKADERS! HET ACCENT LIGT OP HET AANLEREN VAN VASTE (DENK) PATRONEN, DIE ZEKERHEID GEVEN: ZO ZIT HET IN ELKAAR. ALS IK ZO EN EN ZO DOE, DAN KOMT HET GOED, DAN HEB IK SUCCES, ETC. HET JUISTE ANTWOORD Bron: clipartof.com

3 3 DAT IS OOK HET GEVAL IN HET BEGIN VAN JE BEROEPSOPLEIDING: EERST KENNIS EN CORRECTE TOEPASSING. WETEN HOE MODELLEN IN ELKAAR ZITTEN OP HET GEBIED VAN COMMERCIELE ECONOMIE EN RETAIL/ LOGISTIEK BASISBEGRIPPEN KENNEN FORMULES IN SPSS/EXCEL ETC. TOEPASSEN CORRECTE TAAL/OPMAAK DOCUMENTEN Bron: crystalgraphics.com

4 4 DOCENTEN HEBBEN ALS DOEL OM JE HETZELFDE TE LATEN DENKEN/REDENEREN/AFWEGEN ALS ZIJ. DAN GEEF JE DE JUISTE ANTWOORDEN EN HAAL JE HOGE CIJFERS. JE BEHEERST DE STOF! JE MOET CONVERGENT LEREN DENKEN: 1DIT IS HET PROBLEEM 2DAT IS DE STOF WAARMEE JE HET ENIGE JUISTE ANTWOORD KUNT GEVEN 3GEEF DAT ANTWOORD! 4GOED GEDAAN = ALLE PUNTEN 5FOUT = NUL PUNTEN

5 5 SCHOOLVOORBEELD VAN CONVERGENT DENKEN mogelijkheden Optimaal: in minder dan 20 draaiingen naar DE ENE OPLOSSING

6 KRACHT EN BEPERKING VAN CONVERGENT DENKEN ALS JE DE JUISTE THEORIE, METHODE, ETC. VOLGT, DAN VIND JE HET BESTE ANTWOORD ALS ER MEERDERE ANTWOORDEN TE GEVEN ZIJN, DAN HEB (NOG) NIETS AAN CONVERGENT DENKEN 6

7 STAPPEN/FASEN IN HET CREATIEVE DENKEN 1PROBLEEMANALYSE IS HET EEN CREATIEF PROBLEEM? ZO JA: 2DIVERGEREN WELKE OPLOSSINGEN ZIJN MOGELIJK? DAN: 3 CONVERGEREN WELKE OPLOSSING IS DE BESTE EN HOE UIT TE WERKEN TOT CONCREET RESULTAAT? 7

8 DIVERGENT DENKEN 8 DE ANDERE KANT VAN DE CREATIEVE MEDAILLE, CONVERGENT EN DIVERGENT DENKEN HOREN BIJ ELKAAR! EERST NAGAAN OF EEN PROBLEEM DIVERGENT DENKEN VEREIST: STAP 1 STANDAARD/ROUTINEPROBLEM: NEE --> CONVERGENT DENKEN UNIEK PROBLEEM/ GEEN ROUTINE: JA DIVERGENT EN DAARNA CONVERGENT

9 VOORBEELDEN VAN DIVERGENTE VRAGEN 9 HOE SOCIAL MEDIA TE GEBRUIKEN? WAT AAN KLANTENBINDING DOEN? WAARMEE MAKEN WE INDRUK OP ONZE KLANTEN? HOE KRIJGEN WE VEEL AANDACHT IN DE MEDIA? HOE GAAN WE OM MET DE CRISIS? WAT KUNNEN WE DOEN AAN DE MOORDENDE CONCURRENTIE? ENZ.

10 10 VALKUIL VAN DIVERGENT DENKEN: NIET UITVOERBARE OPLOSSINGEN / TE HOGE KOSTEN WOIIHOE DE DUITSE DUIKBOTEN BESTRIJDEN? IDEE: DE NOORDZEE LEEG LATEN LOPEN :-) ONDANKS DIT LEUKE IDEE NOG STEEDS NIET GELUKT: DE MENS VLIEGEND ALS EEN VOGEL Bron: theblaze.com

11 11 DE BIG FIVE & CREATIEF DENKEN: PERSOONSKENMERKEN DIE STERK SAMENHANGEN MET CREATIEF DENKEN PERSOONSKENMERK 1 DIMENSIE 3 NAUWGEZET ZIE P. 19 PERSOONSKENMERK 2 DIMENSIE 5 OPEN ZIE P. 20

12 12 PERSOONSKENMERK 2NAUWGEZET * PRECIES * ORDELIJK * NUCHER/KOEL * FAALKANS MINIMALISEREN * DOORZETTINGVERMOGEN TOPNIVEAU HANDBOOGSCHIETEN: ZO EXACT MOGELIJK REKENING HOUDEN MET AFSTAND, WINDRICHTING/STERKTE, LUCHTDICHTHEID, ADEMHALING EN SPIERBEHEERSING Bron afb.: teamusa.org, 2012

13 PERSOONSKENMERK 1OPEN * ONAFHANKELIJK * VERBEELDINGSKRACHT * TEGENDRAADS ZIJN * HET AVONTUUR OPZOEKEN * RISICO DURVEN NEMEN * FOUTEN DURVEN MAKEN * ZELF VEEL KENNIS VERZAMELEN * AANVULLING DOOR ANDEREN, DOOR JOU GEKOZEN 13 Bron:

14 14 BEIDE DIMENSIES TE ZIEN BIJ DE ZES DENKHOEDEN / CREATIEVE STIJLEN VAN EDWARD DE BONO, P. 33 DIVERGENT ROODEMOTIE: JA! NEE! GEELOPTIMISME, KANSDENKEN GROENONTWIKKELING VAN KANSEN

15 15 CONVERGENT WITOBJECTIEF, FEITEN, BEREKENINGEN ZWARTWAAR KAN HET MISGAAN? RISICODENKEN BLAUWHELICOPTERVIEW, ALLE STERKTEN EN ZWAKTEN VAN IDEEEN

16 16 SLOT: VOORBEELD VAN IDEE (DIVERGENT) TOT CONCRETE UITWERKING (CONVERGENT) IDEE:HOE KUNNEN ROBOTS WORDEN INGEZET IN DE BEDIENING VANEEN RESTAURANT?JANUARI 2013 EEN FEIT IN HARBIN, CHINA Bron: De Telegraaf online,


Download ppt "1 TEKST 4CREATIVITEIT IEDEREEN IS CREATIEF, DE EEN MEER DAN DE ANDER ‘IK TEKEN GOD’, ZEGT EEN MEISJE TEGEN DE TEKENLERAAR. ‘MAAR NIEMAND WEET HOE GOD ERUIT."

Verwante presentaties


Ads door Google