De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.

Verwante presentaties


Presentatie over: "AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education."— Transcript van de presentatie:

1 AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education

2 AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education Staff development plan University Vision on SHE Environmental management Sustainability in Curriculum SHE in Traineeships Communication about SHE

3 Plan DoAct Check Quality Circle

4 Plan Do Check 1.1. Visie 1.2. Beleid 1.3. Communicatie 1.4. Interne milieuzorg 1. Visie en beleid 2.1. Netwerk 2.2. Expert-groep 2.3. Ontwikkelingsplan personeel 2.4. Onderzoek en externe dienstverlening 2. Expertise 3.1. Profiel van de afgestudeerde 3.2. Onderwijsmethodiek 3.3. Rol van de docent 3.4. Toetsing 3. Onderwijsdoelen en -methoden 4.1. Curriculum 4.2. Geïntegreerde probleemaanpak 4.3. Stages, afstuderen 4.4. Specialisatie 4. Onderwijsinhoud 5.1. Medewerkers 5.2. Studenten 5.3. Werkveld 5.4. Maatschappij 5. Resultaatmeting

5 Vijf fasen in een onderwijsinstelling: Activiteit georiënteerdFase 1: ad hoc individuele initiatieven Proces georiënteerdFase 2: steun van management projectmatig Systeem georiënteerdFase 3: meetbare doelen evaluatie en feedback Keten georiënteerdFase 4: beroepenveld betrokken relatie met middelb. ond. Maatschappij georiënt.Fase 5: samenleving betrokken actief in samenleving

6 Het profiel van de afgestudeerde bevat enkele aanwijsbare aspecten van duurzame ontwikkeling. Fase 1: Duurzame ontwikkeling wordt expliciet in het profiel van de afgestudeerde genoemd. (…) Fase 2: Duurzaamheid in brede, multidisciplinaire zin is herkenbaar terug te vinden in het profiel. (…) Fase 3: Bij de vaststelling van duurzame elementen in het profiel is het werkveld actief betrokken. (…) Fase 4: Bij de vaststelling van duurzame elementen in het profiel zijn ook tal van actoren in de samenleving actief betrokken: een transdisciplinaire aanpak. (…) Fase 5: Voorbeeld. Criterium 3.1: Profiel v.d. afgestudeerde

7

8 Draaiboek AISHE-audit 1. Voorbereiding 1.(Verantwoordelijk: DHO-medewerker) Een vraag van een klant naar een audit komt aan bij een DHO-medewerker, bijv. bij de accountmanager van de klant. Indien niet bij de accountmanager: aanvraag overdragen aan accountmanager, die erover contact opneemt met de klant. 2.(Verantwoordelijk: accountmanager) Voorsituatie vaststellen. O.a.: a.Heeft deze klant al eerder audits uitgevoerd, officieel (o.l.v. gecertificeerde auditor) of informeel (o.l.v. eigen mensen)? (Aan klant vragen.) b.…. 7.(Verantwoordelijk: auditor) Auditor neemt contact op met de klant. De auditor helpt de klant met de voorbereidingen. Onder meer: a.Exact vaststellen van te onderzoeken opleidingen / afdelingen (o.a. officiële namen en Crohonummers). b.Controleren of de te onderzoeken opleidingen wel samen in één audit gecombineerd kunnen worden, a.d.h.v. de daarvoor geldende richtlijnen. Draaiboek AISHE-audit 1. Voorbereiding 1.(Verantwoordelijk: DHO-medewerker) Een vraag van een klant naar een audit komt aan bij een DHO-medewerker, bijv. bij de accountmanager van de klant. Indien niet bij de accountmanager: aanvraag overdragen aan accountmanager, die erover contact opneemt met de klant. 2.(Verantwoordelijk: accountmanager) Voorsituatie vaststellen. O.a.: a.Heeft deze klant al eerder audits uitgevoerd, officieel (o.l.v. gecertificeerde auditor) of informeel (o.l.v. eigen mensen)? (Aan klant vragen.) b.…. 7.(Verantwoordelijk: auditor) Auditor neemt contact op met de klant. De auditor helpt de klant met de voorbereidingen. Onder meer: a.Exact vaststellen van te onderzoeken opleidingen / afdelingen (o.a. officiële namen en Crohonummers). b.Controleren of de te onderzoeken opleidingen wel samen in één audit gecombineerd kunnen worden, a.d.h.v. de daarvoor geldende richtlijnen.

9 Deelnemersgroep van ca. 15 personen. Bijv.: 1 interne onderzoeksleider minimaal 1 manager (verplicht!) ca. 10 docenten, representatief ca. 3 studenten 1 lid niet-onderwijzend personeel De audit bestaat uit: (Facultatief:) Voorbereidingsbijeenkomsten (maatwerk) Introductie van AISHE …..45 minuten Individueel scoren………...30 minuten Consensusbijeenkomst……5 - 6 uur (Facultatief:) begeleiding achteraf (maatwerk) Benodigd voor een AISHE audit

10

11 1.1 Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Teacher Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Teacher Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Student Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Student Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Manager 1 Consensus meeting 1.1 Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Consensus

12 Dus, wat heb je dan: Een leuk plaatje Levendige discussies Betrokken medewerkers Een beschrijving van nu… … en van de gewenste situatie en een klus voor het management! Sustainability Policy Plan

13


Download ppt "AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education."

Verwante presentaties


Ads door Google