De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BK6100R BSc 6 Re-h Januari 2005 Arjan Verboom 1090798 Presentatie ontwerpopgave.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BK6100R BSc 6 Re-h Januari 2005 Arjan Verboom 1090798 Presentatie ontwerpopgave."— Transcript van de presentatie:

1 BK6100R BSc 6 Re-h Januari 2005 Arjan Verboom Presentatie ontwerpopgave

2 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Locatieonderzoek

3 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Prognose

4 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Prognose 15 jaar explosieve groei

5 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Prognose 10 jaar leerlingaantal stagneert

6 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Prognose Leerlingaantal daalt naar 60% van maximum

7 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Prognose Voor bepaling van capaciteit gaan we uit van maximale aantal. Vuistregel: 1,4 kind per huishouden

8 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Prognose Na berekening met de vuistregel voor bergenbuurt: 115 protestants christelijke kinderen Bron: gemeente Woerden

9 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Prognose In totaal: Uit de twee omliggende gebieden nog 2x dit aantal Totaal: 345 kinderen Bron: gemeente Woerden

10 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Onderzoek onder gebruikers De belangrijkste knelpunten die naar voren kwamen: - Veel ruimtegebrek - Weinig aandacht voor een goede personeelskamer - Geen centrale computerruimte De belangrijkste aanbevelingen die naar voren kwamen: - Voorkeur voor centrale hal - 2 aparte pleinen voor bovenbouw en onderbouw - Graag een gymzaal aan de school vast

11 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Referentieonderzoek Enkele sterke punten uit referenties: - Gymzaal verzonken in de vloer -Sommige ruimten kunnen verschillende instanties gebruiken - door centrale hal weinig ruimteverlies aan verkeer - Ronde vormen passen bij een speels karakter voor school - Onder- en bovenbouw hebben eigen ingang

12 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Referentieonderzoek Enkele sterke punten uit referenties: - Gymzaal verzonken in de vloer - door centrale hal weinig ruimteverlies aan verkeer - Ronde vormen passen bij een speels karakter voor school - Onder- en bovenbouw hebben eigen ingang Sommige ruimten kunnen verschillende instanties gebruiken

13 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Referentieonderzoek Enkele sterke punten uit referenties: - Gymzaal verzonken in de vloer -door centrale hal weinig ruimteverlies aan verkeer - Ronde vormen passen bij een speels karakter voor school - Onder- en bovenbouw hebben eigen ingang -Sommige ruimten kunnen verschillende instanties gebruiken

14 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Referentieonderzoek Enkele sterke punten uit referenties: - Gymzaal verzonken in de vloer - door centrale hal weinig ruimteverlies aan verkeer - Ronde vormen passen bij een speels karakter voor school - Onder- en bovenbouw hebben eigen ingang Sommige ruimten kunnen verschillende instanties gebruiken

15 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Referentieonderzoek Enkele sterke punten uit referenties: - Gymzaal verzonken in de vloer - door centrale hal weinig ruimteverlies aan verkeer - Ronde vormen passen bij een speels karakter voor school - Onder- en bovenbouw hebben eigen ingang - Sommige ruimten kunnen verschillende instanties gebruiken

16 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Belangrijkste eisen en randvoorwaarden Belangrijke eisen: - Voldoende lokalen om het aantal leerlingen te herbergen - Er moet rekening gehouden worden met de fluctuatie van leerlingen - Er moet voldoende speelruimte zijn voor ontspanning, zowel binnen (speellokalen) als buiten (speelpleinen). Ook hierbij dienen de onder en bovenbouw bij voorkeur te worden gescheiden. - Er moet een gymzaal aan de school vast komen Vanuit de locatie: - De school moet een worden met de omgeving Persoonlijke randvoorwaarden: - De onderbouw en de bovenbouw moeten zoveel mogelijk gescheiden zijn. - De school moet ook na schooltijd nog gebruikt kunnen worden voor andere doeleinden. - Bij de ontwikkeling van de school moet naast het in acht nemen van de verschillende eisen rekening gehouden worden met de wensen van de gebruikers. - De lokalen moeten geen hokken zijn die vanwege het geldgebrek zo klein mogelijk gemaakt worden

17 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming "Het ontstaan van een brede school is een reactie op verschillende maatschappelijke ontwikkelingen. Door de toenemende arbeidsparticipatie van beide ouders is er een maatschappelijke vraag naar een sluitende "dagindeling“ voor kinderen. De brede school geldt dan als parapluterm voor het samenhangende dagarrangement voor kinderen waarvan de (alleenstaande) ouder c.q. beide ouders werken. Het streven naar een integraal jeugdbeleid sluit hier op aan: door samenwerking tussen verschillende jeugdvoorzieningen de ontwikkelingsmogelijkheden van jeugd te vergroten en eventuele problemen te voorkomen."

18 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming "Het ontstaan van een brede school is een reactie op verschillende maatschappelijke ontwikkelingen. Door de toenemende arbeidsparticipatie van beide ouders is er een maatschappelijke vraag naar een sluitende "dagindeling“ voor kinderen. De brede school geldt dan als parapluterm voor het samenhangende dagarrangement voor kinderen waarvan de (alleenstaande) ouder c.q. beide ouders werken. Het streven naar een integraal jeugdbeleid sluit hier op aan: door samenwerking tussen verschillende jeugdvoorzieningen de ontwikkelingsmogelijkheden van jeugd te vergroten en eventuele problemen te voorkomen."

19 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming "Het ontstaan van een brede school is een reactie op verschillende maatschappelijke ontwikkelingen. Door de toenemende arbeidsparticipatie van beide ouders is er een maatschappelijke vraag naar een sluitende "dagindeling“ voor kinderen. De brede school geldt dan als parapluterm voor het samenhangende dagarrangement voor kinderen waarvan de (alleenstaande) ouder c.q. beide ouders werken. Het streven naar een integraal jeugdbeleid sluit hier op aan: door samenwerking tussen verschillende jeugdvoorzieningen de ontwikkelingsmogelijkheden van jeugd te vergroten en eventuele problemen te voorkomen."

20 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming "Het ontstaan van een brede school is een reactie op verschillende maatschappelijke ontwikkelingen. Door de toenemende arbeidsparticipatie van beide ouders is er een maatschappelijke vraag naar een sluitende "dagindeling“ voor kinderen. De brede school geldt dan als parapluterm voor het samenhangende dagarrangement voor kinderen waarvan de (alleenstaande) ouder c.q. beide ouders werken. Het streven naar een integraal jeugdbeleid sluit hier op aan: door samenwerking tussen verschillende jeugdvoorzieningen de ontwikkelingsmogelijkheden van jeugd te vergroten en eventuele problemen te voorkomen."

21 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming "Het ontstaan van een brede school is een reactie op verschillende maatschappelijke ontwikkelingen. Door de toenemende arbeidsparticipatie van beide ouders is er een maatschappelijke vraag naar een sluitende "dagindeling“ voor kinderen. De brede school geldt dan als parapluterm voor het samenhangende dagarrangement voor kinderen waarvan de (alleenstaande) ouder c.q. beide ouders werken. Het streven naar een integraal jeugdbeleid sluit hier op aan: door samenwerking tussen verschillende jeugdvoorzieningen de ontwikkelingsmogelijkheden van jeugd te vergroten en eventuele problemen te voorkomen." Op gebouwniveau: Meerdere functies in 1 gebouw. Werkzaamheden moeten op elkaar afgestemd

22 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming Vormelijk concept: “De ontwikkeling van het kind”

23 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming Vormelijk concept: “De ontwikkeling van het kind” Aansluitende vorm:

24 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming Bij de vertaling naar een type: Centrale kern met belangrijkste functies Daar omheen de lokalen en overige functies

25 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De locatie

26 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De locatie 34 parkeerplaatsen

27 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

28 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

29 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

30 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

31 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

32 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

33 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

34 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond Plein bovenbouw Plein Onderbouw

35 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

36 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

37 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

38 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

39 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

40 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De kelder

41 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De kelder

42 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De kelder

43 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De 1 e verdieping

44 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De 1 e verdieping

45 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De 1 e verdieping

46 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De 2 e verdieping

47 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De 2 e verdieping

48 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De 2 e verdieping

49 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De woningtypes

50 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De woningtypes

51 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Doorsnede

52 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Doorsnede

53 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Doorsnede

54 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Gevels

55 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Gevels

56 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Het LP-model Items in het model: -Oppervlakten van de school -Gevarieerd met lokalen die overbodig waren -Daaraan zijn woningen gekoppeld -Daarnaast is er een koppeling met de omzet vanuit de woningen -Een weergave van de fluctuatie van leerlingen

57 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Het LP-model OPP_BREDE_SCH_TOT 3230 OPP_SCH 2870 OPP_SCH_MIN 1950 OPP_SCH_EXTRA 920 OPP_BG 2712 OPP_1e_VERDIEP 2012 OPP_GYMZAAL 500 OPP_PSZ 200 OPP_BSO 160 OPP_PLEIN 1380 OPP_KAVEL 4092 OPP_WONING\LOKAAL 81 OPP_LOKALEN_NODIG 1215 OPP_LOKALEN_BESCHIKBAAR 1539 OPP_LOKALEN_OVER 324 OPP_WONINGEN 1296 AANT_WONINGEN 16 OPBRENGST_WONING OPBRENGST_WONINGEN_TOTAAL AANTAL_LEERLINGEN_NU 350 AANTAL_LEERLINGEN_NA25JR 207

58 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De MCA-analyse Variant 1Variant 2Variant 3

59 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De MCA-analyse MCA CriteriaGewichtsfactorscore per varianttypescore met gelijke waarderingscore incl. Gewichtfactor Oppervlakte98190 score Dag-nacht-indeling8589score Aantal slaapkamers9122aantal Verspreid over 2 etages6nee jaja/nee Voldoende licht4797score Kwaliteit Woonruimte7789score Kwaliteit Slaapruimte7876score Terras9neeja ja/nee

60 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De MCA-analyse MCA CriteriaGewichtsfactorscore per varianttypescore met gelijke waarderingscore incl. Gewichtfactor Oppervlakte98190 score Dag-nacht-indeling8589score Aantal slaapkamers9122aantal Verspreid over 2 etages6nee jaja/nee Voldoende licht4797score Kwaliteit Woonruimte7789score Kwaliteit Slaapruimte7876score Terras9neeja ja/nee

61 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De MCA-analyse MCA CriteriaGewichtsfactorscore per varianttypescore met gelijke waarderingscore incl. Gewichtfactor Oppervlakte98190 score Dag-nacht-indeling8589score Aantal slaapkamers9122aantal Verspreid over 2 etages6nee jaja/nee Voldoende licht4797score Kwaliteit Woonruimte7789score Kwaliteit Slaapruimte7876score Terras9neeja ja/nee

62 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Investeringskosten school excl. appartementen Grondkosten:€ ,- Basisschool:€ ,- Gymzaal:€ ,- Peuterspeelzaal:€ ,- BSO€ ,- Buiteninrichting€ ,- Parkeervoorzieningen€ ,- Totaal:€ ,- Prijzen excl. BTW

63 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Investeringskosten excl. appartementen Grondkosten:€ ,- Basisschool:€ ,- Gymzaal:€ ,- Peuterspeelzaal:€ ,- BSO€ ,- Buiteninrichting€ ,- Parkeervoorzieningen€ ,- Totaal:€ ,- Prijzen excl. BTW

64 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Investeringskosten excl. appartementen Grondkosten:€ ,- Basisschool:€ ,- Gymzaal:€ ,- Peuterspeelzaal:€ ,- BSO€ ,- Buiteninrichting€ ,- Parkeervoorzieningen€ ,- Totaal:€ ,- Resterende investering:€ ,- Prijzen excl. BTW

65 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De appartementen Investeringskosten: Grondkosten:€ 0,- 16 appartementen:€ ,- Kosten verticaal transport:€ ,- Inpandige parkeervoorzieningen:€ ,- Inpandige bergingen:€ ,- Totaal:€ ,- Prijzen excl. BTW

66 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De appartementen Investeringskosten: Grondkosten:€ 0,- 16 appartementen:€ ,- Kosten verticaal transport:€ ,- Inpandige parkeervoorzieningen:€ ,- Inpandige bergingen:€ ,- Totaal:€ ,- Verkoopprijs voor huis:€ ,- Prijzen excl. BTW

67 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De appartementen Investeringskosten: Grondkosten:€ 0,- 16 appartementen:€ ,- Kosten verticaal transport:€ ,- Inpandige parkeervoorzieningen:€ ,- Inpandige bergingen:€ ,- Totaal:€ ,- Verkoopprijs voor huis:€ ,- Totale opbrengst:€ ,- Prijzen excl. BTW

68 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De appartementen Investeringskosten: Grondkosten:€ 0,- 16 appartementen:€ ,- Kosten verticaal transport:€ ,- Inpandige parkeervoorzieningen:€ ,- Inpandige bergingen:€ ,- Totaal:€ ,- Verkoopprijs voor huis:€ ,- Totale opbrengst:€ ,- Prijzen excl. BTW Winst uit woningen: €1,120,000,-

69 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Overige kosten vs baten Resterend bedrag:€ ,- Winst uit woningen:€ ,- Prijzen excl. BTW

70 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Overige kosten vs baten Resterend bedrag:€ ,- Winst uit woningen:€ ,- Resterend bedrag:€ ,- Prijzen excl. BTW

71 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Overige kosten vs baten Resterend bedrag:€ ,- Winst uit woningen:€ ,- Resterend bedrag:€ ,- Resterend bedrag – looptijd 20jr – 3% rente€ ,- Prijzen excl. BTW

72 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Overige kosten vs baten Resterend bedrag:€ ,- Winst uit woningen:€ ,- Resterend bedrag:€ ,- Resterend bedrag > looptijd 20jr > 3% rente€ ,- PSZ 120 €/m2/jr > 200m2 > 20jr€ ,- Bouwkosten€ ,- Prijzen excl. BTW

73 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Overige kosten vs baten Resterend bedrag:€ ,- Winst uit woningen:€ ,- Resterend bedrag:€ ,- Resterend bedrag > looptijd 20jr > 3% rente€ ,- PSZ 120 €/m2/jr > 200m2 > 20jr€ ,- Bouwkosten€ ,-€ ,- Prijzen excl. BTW

74 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Overige kosten vs baten Resterend bedrag:€ ,- Winst uit woningen:€ ,- Resterend bedrag:€ ,- Resterend bedrag > looptijd 20jr > 3% rente€ ,- PSZ 120 €/m2/jr > 200m2 > 20jr€ ,- Bouwkosten€ ,-€ ,- BSO€ ,- Resterend bedrag:€ ,- Prijzen excl. BTW

75 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Haalbaar of niet?

76 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Haalbaar of niet? Niet gelukt om investering zelfvoorzienend te krijgen.

77 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Haalbaar of niet? Niet gelukt om investering zelfvoorzienend te krijgen. -Geen gebruik gemaakt van extra gemeentelijke subsidies -Bestuur van de school heeft geen inleg gedaan.

78 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Ter vergelijking Bij bouw van huidige Margrietschool: € ,- inleg door schoolbestuur

79 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Haalbaar of niet? Niet gelukt om investering zelfvoorzienend te krijgen. -Geen gebruik gemaakt van extra gemeentelijke subsidies -Bestuur van de school heeft geen inleg gedaan. Conclusie: Om het project in deze vorm haalbaar te maken zal er € ,- aan subsidies of bijdrage van de school zelf verkregen moeten worden. Anders zal er ruimte ingeleverd moeten worden.

80 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conclusies -Het ontwerp houdt rekening met de wensen vanuit de gebruikers -Het ontwerp gaat mee in de trend binnen onderwijshuisvesting. (gesteund door de overheid) -Nadeel van de brede scholen: in ontwikkelingsfase  weinig bekend over resultaat op langere termijn. -Gebouw houdt rekening met de fluctuatie van leerlingen. -De vorm sluit aan bij het concept. -In huidige vorm moet er 3 ton ingelegd worden door derden.

81 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conclusies -Het ontwerp houdt rekening met de wensen vanuit de gebruikers -Het ontwerp gaat mee in de trend binnen onderwijshuisvesting. (gesteund door de overheid) -Nadeel van de brede scholen: in ontwikkelingsfase  weinig bekend over resultaat op langere termijn. -Gebouw houdt rekening met de fluctuatie van leerlingen. -De vorm sluit aan bij het concept. -In huidige vorm moet er 3 ton ingelegd worden door derden. -Doordat de appartementen dezelfde vorm hebben krijg je binnen de appartementen meerdere lastige hoeken.

82 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Aanbevelingen -Onderzoek naar invloed van toekomstige ombouw van leegstaande lokalen tot woningen op de haalbaarheid. -De technische problemen die hierbij gepaard gaan -Beheerplan van het complex moet tot in detail uitgewerkt worden -De jaarlijkse vaste lasten moeten in kaart gebracht worden (+/- 10% van investeringskosten)

83 Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Einde


Download ppt "BK6100R BSc 6 Re-h Januari 2005 Arjan Verboom 1090798 Presentatie ontwerpopgave."

Verwante presentaties


Ads door Google