De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven."— Transcript van de presentatie:

1 HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven

2 2 INLEIDING TOT DE ECONOMIEHOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME© 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN Tabel 2.1: Marktvormen op basis van het aantal vragers en aanbieders

3 3 INLEIDING TOT DE ECONOMIEHOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME© 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN Tabel 2.2: Individueel vraagschema voor CD’s (prijzen in euro)

4 4 INLEIDING TOT DE ECONOMIEHOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME© 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN Figuur 2.1: Individuele vraagcurve voor CD’s

5 5 INLEIDING TOT DE ECONOMIEHOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME© 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN Tabel 2.3: Individueel aanbodschema voor CD’s (prijzen in euro)

6 6 INLEIDING TOT DE ECONOMIEHOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME© 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN Figuur 2.2: Individuele aanbodcurve voor CD’s

7 7 INLEIDING TOT DE ECONOMIEHOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME© 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN Tabel 2.4: Vraag en aanbod op de CD-markt

8 8 INLEIDING TOT DE ECONOMIEHOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME© 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN Figuur 2.3: De markt voor CD’s

9 9 INLEIDING TOT DE ECONOMIEHOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME© 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN Figuur 2.4: De prijselasticiteit van de vraag

10 10 INLEIDING TOT DE ECONOMIEHOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME© 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN Figuur 2.5: Elastisch en inelastisch deel van een lineaire vraagcurve (q = a – bp)

11 11 INLEIDING TOT DE ECONOMIEHOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME© 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN Figuur 2.6: Perfect elastische en perfect inelastische vraagcurven

12 12 INLEIDING TOT DE ECONOMIEHOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME© 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN Tabel 2.5: Invloed van andere factoren op de vraagfunctie

13 13 INLEIDING TOT DE ECONOMIEHOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME© 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN Figuur 2.7: Verschuivingen van de vraag naar CD’s

14 14 INLEIDING TOT DE ECONOMIEHOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME© 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN Figuur 2.8: Verschuivingen van de aanbodcurve

15 15 INLEIDING TOT DE ECONOMIEHOOFDSTUK 2: DE WERKING VAN DE MARKT – HET PRIJSMECHANISME© 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN Figuur 2.9: Verandering van het marktevenwicht bij een verschuiving van de vraag


Download ppt "HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven."

Verwante presentaties


Ads door Google