De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland! Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland! Niveaubepaling opleidingen in Europa Annejet Goede en.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland! Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland! Niveaubepaling opleidingen in Europa Annejet Goede en."— Transcript van de presentatie:

1 1 Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland! Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland! Niveaubepaling opleidingen in Europa Annejet Goede en Tineke den Harder ROC West-Brabant

2 Inhoud presentatie Europese instrumenten voor LLL Europese instrumenten voor LLL EQF EQF NLQF NLQF En voor ROC West-Brabant? En voor ROC West-Brabant?

3

4 Europese instrumenten (I) EQF, ECVET, Europass, EQAVET, EVC Van input naar output Van input naar output Gemeenschappelijke taal: leerresultaten Gemeenschappelijke taal: leerresultaten ECVET: 3 projecten binnen ROC WB ECVET: 3 projecten binnen ROC WB Pro Caring: de praktijk Pro Caring: de praktijk

5 Pro Caring Zorg en welzijn

6 Partners Estonia Italy Finland The Netherlands; Vitalis College

7 Doelstellingen Pro Caring Verhogen van mobiliteit werkveld welzijn/zorg in Europa Afspraken maken met partners over units of Learning Outcomes Testen van de units of Learning Outcomes Buitenlandervaring erkennen en inpassen

8 Doelstellingen Pro Caring Begrijpen van structuur en inhoud kwalificaties partnerlanden Denken vanuit gemeenschappelijkheid in het beroepsprofiel Koesteren van ervaring opgedaan in andere context Wederzijds vertrouwen Leren van elkaar

9 Werkwijze Units of Learning Outcomes Testen van Units (pilot fase) - Student naar buitenland - Assessment student - Evaluatie student   Afspraken maken over waarde van ervaring   Resultaten beschrijven in booklet   Verspreiding

10 Resultaat Spreken in gemeenschappelijke taal van LO Ervaring opdoen met units of LO Transparantie Erkende mobiliteit van studenten

11 Europese instrumenten (II) Doel Transparantie Transparantie Vergroten van studenten- en arbeidsmobiliteit Vergroten van studenten- en arbeidsmobiliteit Faciliteren van een levenlang leren Faciliteren van een levenlang leren

12 Wat is het EQF ? European Qualifications Framework – Europees kwalificatiekader Meta-raamwerk van 8 niveaus Meta-raamwerk van 8 niveaus leerresultaten: wat iemand kent, begrijpt en kan doen na leren op welke wijze dan ook leerresultaten: wat iemand kent, begrijpt en kan doen na leren op welke wijze dan ook één eenduidig begrippenkader één eenduidig begrippenkader

13 Het EQF… … vergemakkelijkt vergelijken van kwalificaties van verschillende landen in Europa … vergemakkelijkt vergelijken van kwalificaties van verschillende landen in Europa … leidt niet tot erkenning op Europees niveau … leidt niet tot erkenning op Europees niveau … gaat niet over Europese standaarden voor … gaat niet over Europese standaarden voor onderwijs of ontwikkeling van Europees onderwijssysteem

14

15 Nederland Ontwikkeling nationaal kwalificatiekader: het NLQF (Netherlands Qualifications Framework) Ontwikkeling nationaal kwalificatiekader: het NLQF (Netherlands Qualifications Framework) NLQF beschrijft alle bestaande kwalificatieniveaus met één begrippenkader NLQF beschrijft alle bestaande kwalificatieniveaus met één begrippenkader Deze niveaubeschrijvingen zijn gekoppeld aan de niveaubeschrijvingen van het EQF Deze niveaubeschrijvingen zijn gekoppeld aan de niveaubeschrijvingen van het EQF

16 Wat is het NLQF ? verbindend kader voor de niveaus in het (v)mbo, havo, vwo, ho, educatie verbindend kader voor de niveaus in het (v)mbo, havo, vwo, ho, educatie eindniveaus beschreven in leerresultaten eindniveaus beschreven in leerresultaten Kennis (knowledge) Kennis (knowledge) Vaardigheden (skills) Vaardigheden (skills) zelfstandigheid en verantwoordelijkheid (competence) zelfstandigheid en verantwoordelijkheid (competence) 9 niveaus; instroomniveau en 1 t/m 8 9 niveaus; instroomniveau en 1 t/m 8

17 Oefening Groep gaat in 3 subgroepjes bij elkaar zitten Iedereen krijgt de SKC omschrijvingen van de niveaus uit het NLQF (level 1 t/m 5) Kies samen een beroep en een niveau en beschrijf wat deze beroepsbeoefenaar zoal weet (knowledge), doet (skills) en hoe het zit met verantwoordelijkheid en zelfstandigheid (competence)

18 Evaluatie Terugkoppeling per groepje Hoe is het gegaan ? Was het lastig om in output / leerresultaten te denken ? Komt de niveaubeschrijving in het NLQF volgens jullie overeen met het mbo-niveau van het gekozen beroep ? Welke kansen zie je met NLQF ?

19

20 Het NLQF… … komt NIET in plaats van de bestaande structuren … komt NIET in plaats van de bestaande structuren … geeft geen recht op titels, niet gebonden aan onderwijssectoren … geeft geen recht op titels, niet gebonden aan onderwijssectoren … regelt geen doorstroomrechten … regelt geen doorstroomrechten … staat open voor non-formele kwalificaties … staat open voor non-formele kwalificaties Onder voorwaarden mogelijk in het NLQF in te schalen

21 Doel NLQF (I) Transparantie binnen Nederlands onderwijslandschap en vergelijkbaarheid van kwalificaties binnen Europa Transparantie binnen Nederlands onderwijslandschap en vergelijkbaarheid van kwalificaties binnen Europa Het vergroten van de transparantie van leerroutes Het vergroten van de transparantie van leerroutes Het stimuleren van een levenlang leren voor mensen van alle leeftijden Het stimuleren van een levenlang leren voor mensen van alle leeftijden

22 Doel NLQF (II) Het stimuleren van het denken in termen van leerresultaten als bouwsteen van kwalificaties Het stimuleren van het denken in termen van leerresultaten als bouwsteen van kwalificaties Het vergemakkelijken van de communicatie tussen alle betrokkenen in onderwijs en arbeidsmarkt Het vergemakkelijken van de communicatie tussen alle betrokkenen in onderwijs en arbeidsmarkt Nationale en internationale mobiliteit van studenten en werknemers Nationale en internationale mobiliteit van studenten en werknemers

23 Uitvoering in Nederland Mid 2011: NLQF met koppeling EQF vastgesteld door Minister Mid 2011: NLQF met koppeling EQF vastgesteld door Minister Eind 2011: presentatie aan andere lidstaten Eind 2011: presentatie aan andere lidstaten Februari 2012: start NCP (tot oktober 2013 bij Kenniscentrum EVC) Februari 2012: start NCP (tot oktober 2013 bij Kenniscentrum EVC) Vanaf 2013: EQF / NQF niveaus op diploma's Vanaf 2013: EQF / NQF niveaus op diploma's

24 En voor ROC West-Brabant? Formele opleidingen MBO niveau 1 t/m 4 collectief ingeschaald Uitzondering: aanvraag voor hogere inschaling opleidingen MBO niveau 4 via kenniscentrum Non-formele (niet gereguleerde) kwalificaties

25 En voor ROC West-Brabant? NLQF en EQF niveau op de diploma’s + Europass Certificaatsupplement   Vergelijking opleidingsniveaus in Europa   Transparantie opleidingsniveaus binnen Nederland

26 Vragen ? Voor meer informatie kan je kijken op: Of contact opnemen met: Annejet Goede


Download ppt "1 Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland! Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland! Niveaubepaling opleidingen in Europa Annejet Goede en."

Verwante presentaties


Ads door Google