De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Organisatieverandering en organisatieontwikkeling Hoofdstuk 16 Gedrag in organisaties, 10e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Organisatieverandering en organisatieontwikkeling Hoofdstuk 16 Gedrag in organisaties, 10e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge."— Transcript van de presentatie:

1 1 Organisatieverandering en organisatieontwikkeling Hoofdstuk 16 Gedrag in organisaties, 10e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge

2 2 1.Vast te stellen welke krachten aanzetten tot verandering. 2.De redenen van weerstand tegen verandering op te sommen. 3.De drie belangrijkste benaderingen te vergelijken waarmee organisatorische verandering kan worden begeleid. Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om:

3 3 4.De oorzaken en gevolgen van werkstress te beschrijven. De kenmerken van een lerende organisatie te beschrijven. De mondiale verschillen in organisatorische verandering en stress te verklaren.

4 4 Krachten voor verandering

5 5 Change agents Mensen verantwoordelijk voor het begeleiden van de veranderingsactiviteiten. Managers, werknemers of consultants

6 6 Verzet tegen veranderingen Individueel verzet vanuit gewoontevorming en zekerheid. Organisatorische factoren door selectieproces, vereisten voor trainingstechnieken en formalisering. Een te beperkte reikwijdte van de verandering.

7 7 Educatie en communicatie Dwang Mensen selecteren die verandering accepteren Participatie Steun en betrokkenheid Verzet tegen verandering overwinnen

8 8 Lewins drie-stappenplan

9 9 Kotters acht-stappenplan Maak verandering urgent Vorm een coalitie Creëer een nieuwe visie Creëer draagvlak voor visie Geef anderen zeggenschap Plan, creeer en beloon ‘voordelen’ Consolideer verbeteringen Bekrachtig verandering

10 10 Organisatieontwikkeling De voornaamste OO-waarden: Respect voor mensen Vertrouwen en steun Machtsgelijkheid Confrontaties Participatie

11 11 Technieken binnen OO om tot verandering te komen: Sensitivity training Enquêtefeedback Procesadvies Intergroepontwikkeling Appreciative Inquiry

12 12 Appreciative inquiry Deze benadering wil de unieke kwaliteiten en speciale sterke punten van een organisatie identificeren en benutten om de prestaties te verbeteren. Vier stappen: 1.Ontdekken 2.Dromen 3.Ontwerpen 4.Bestemming definiëren

13 13 Actuele vraagstukken Continue procesverbetering Re-engineering van processen

14 14 Stress Een dynamische situatie waarin een individu te maken heeft met een kans, beperking of eis met betrekking tot zijn wensen, waarbij hij meent dat de uitkomst onzeker en belangrijk is

15 15 Symptomen van stress Fysiologie Psychologie Gedrag

16 16 Stress verminderen Selectie van werknemers Communicatie van de organisatie Herontwerp van functies Meer inspraak Counseling Timemanagementprogramma Lichamelijke activiteiten

17 17 Een lerende organisatie Kenmerken van een lerende organisatie:

18 18 Lerende organisatie Voorstanders zien deze als een remedie tegen: 1.Fragmentatie 2.Nadruk op competitie 3.Reactiviteit maakt dat nadruk op probleemoplossen ligt in plaats van creëren.

19 19 Hoe maak je een lerende organisatie? Een strategie uitzetten. Een organisatiestructuur anders inrichten. De organisatiestructuur hervormen.


Download ppt "1 Organisatieverandering en organisatieontwikkeling Hoofdstuk 16 Gedrag in organisaties, 10e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge."

Verwante presentaties


Ads door Google