De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING Isabelle

Verwante presentaties


Presentatie over: "MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING Isabelle"— Transcript van de presentatie:

1 MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING Isabelle

2 MULTICHANNELING Multichanneling is een vorm van distributie en communicatie waarmee verschillende kanalen off- en online naast elkaar worden ingezet Bij Multichanneling wordt wel gebruikgemaakt van meer distributie- en communicatiekanalen, maar wordt de klant geacht het gehele koopproces binnen één kanaal te doorlopen.

3 FUNCTIES KANALEN Informeren Promotie Onderhandelen Bestellen Financieren Risico dragen Fysieke processen Betaling Eigendomsoverdracht

4 MULTICHANNEL MARKETING

5 Bricksde fysieke vestiging Clickshet internet (E-commerce) Ticsmobiel internet (M-commerce)

6 Video Cross channeling 6

7 Bricks,Clicks en Tics Bricksde fysieke vestiging Clickshet internet (E-commerce) Ticsmobiel internet (M-commerce) 7

8 Video: M-commerce 8

9 Toepassing Multi-en Cross channeling Hoe kun je fysieke winkels en een webshop naast elkaar inzetten voor de Schoenenreus? Vragen o.a: – Hoe kan de webshop bijdragen aan het aantal bezoekers (traffic) in de fysieke winkels en andersom? – Hoe kunnen bezoekers van fysieke winkels omgezet worden in webshop klanten en andersom? – Hoe ga ik om met klantgegevens die ik in fysieke winkels en de webshop genereer? 9

10 Wat doen we op internet?! Volgens het CBS zijn we vooral op internet om te – communiceren – informatie te zoeken – te bankieren – het nieuws raadplegen – ons vermaken, gamen – kopen en verkopen 10

11 MULTICHANNELING – want? Hoe kun je fysieke winkels en een webshop naast elkaar inzetten? Vragen als: – Hoe kan mijn webshop bijdragen aan het aantal bezoekers (traffic) in mijn fysieke winkels en andersom? – Hoe kunnen bezoekers van fysieke winkels omgezet worden in webshop klanten en andersom? – Hoe ga ik om met klantgegevens die ik in fysieke winkels en de webshop genereer? – Aan welke eisen moet een website en webshop pakket voor een retailketen voldoen? – Hoe maak ik een webshop interessant voor franchisenemers

12 MAAR …. NIET alle kanalen zijn bekend Met name de digitale kanalen Deze module gaat langs alle kanten, onderdelen en mogelijkheden van DIGITALE MARKETING – Terminologieën, tools, tricks en toepassingen

13 PROGRAMMA GLOBAAL Waar komen we vandaan? – Begrippen, uitleg en insteek Waar staan we nu? – Begrippen, voorbeelden en feiten Waar gaan we naar toe? – Trendwatching, Multichanneling, Shopping 3.0

14 PLANNING BLOK 1 WeekStofBestuderen / voorbereiden Week 4/2 – 10/2Introductie Wat is multichanneling? Trends Week 11/2 – 17/2E-business naar E-commercePresenteren voorbeeld online marketing Hoofdstuk 1 Handboek Online Marketing (HOM) Week 18/2 – 24/2VOORJAARSVAKANTIE Week 25/2 – 3/3Traditionele naar online marketing Online marketingstrategie Hoofdstuk 2 & 3 HOM Week 4/3 – 10/3Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hoofdstuk 4 & 5 HOM Week 11/3 – 17/3ICT model Usability Hoofdstuk 6 HOM Week 18/3 – 24/3Instructie opdracht website analyses Checklists website analyses Week 25/3 – 31/3T3 GEEN MCH tentamen!Zelfstudie 14

15 PLANNING BLOK 2 15 WeekStofBestuderen / voorbereiden Week 1/4 - 7/4 Presentatie website analyses (20%) Week 8/4 – 14/4 marketing Zoekmachinemarketing Microsites Hoofdstuk 9, 10, 11 HOM Start groepen E-marketingplan Week 15/4 – 21/4 Social Media Webvertising Affiliates Online video Advertising Hoofdstuk 12, 13, 15 HOM Week 22/4 – 28/4 Het plan, de campagne Instructie e-marketingplan Hoofdstuk 16 HOM Week 29/4 - 5/5 MEIVAKANTIE Week 6/5 – 12/5 GASTSPREKER Week 13/5 – 19/5 Mobile marketing Trends & ontwikkelingen Hoofdstuk 14 Week 20/5 – 26/5 Uitloop Week 27/5 – 2/6 E-marketingplan inleveren (30%) Oefententamen Week 3/6 Tentamenweek MCH tentamen (50%)

16

17 TENTAMENSTOF Handboek Online Marketing H1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13, 16 Extra uitgereikte artikelen en documenten

18 DRIE (TOETS) ONDERDELEN Website analyse, inclusief rapport (20%) E-marketingplan (30%) Tentamen (case met open vragen) (50%)

19 VANDAAG Introductie Multichanneling Hoofdstuk 1 HOM

20 SHIFT HAPPENS

21 2012

22 EN… Internetgebruikers 1.97 miljard – Aantal internetgebruikers wereldwijd (juni 2010). 14% – Toename van internetgebruikers ten opzichte van miljoen – Aantal internetgebruikers in Nederland. 88.6% – Percentage van de Nederlanders dat gebruik maakt van internet. 58.4% – Percentage van de Europeanen dat gebruik maakt van internet. 28.7% – Percentage van de wereldbevolking dat gebruik maakt van internet biljoen – Het aantal verstuurde s in miljard – Gemiddeld aantal verstuurde s per dag. 89.1% – Het percentage s dat uit spam bestaat miljard – Het aantal gebruikers wereldwijd. 2.9 miljard – Het aantal accounts wereldwijd. 25% – Percentage zakelijke accounts.

23 Websites 255 miljoen – Het totaal aantal websites in december miljoen – Het aantal in 2010 gestarte websites. Domeinnamen 202 miljoen – Het totaal aantal top-level domeinnamen (oktober 2010). 4.2 miljoen –.NL domeinnamen aan het eind van e – De plek van Nederland op de ranglijst van meest geregistreerde country code TLDs 7% – De groei van het totaal aantal domeinnamen t.o.v % – De groei van het totaal aantal.NL domeinnamen t.o.v EN…

24 YouTube-video's bekeken Sociale Media: 2,4 miljard accounts Mobiel verkeer: 5,9 miljard abonnementen miljard mails EN…

25 REGIONEN

26 NEDERLAND Bijna iedereen: 95% van alle Nederlanders heeft toegang tot internet. Slecht vertegenwoordigd zijn de 65+-ers: hiervan is ‘slechts’ 75% actief. Mensen met een laag inkomen of een lage opleiding hebben wat minder toegang tot internet: in beide groepen heeft 90% toegang.

27 95% van alle Nederlanders heeft de afgelopen 3 maanden het internet gebruikt. Van deze groep is 84% vrijwel dagelijks te vinden op het web. 14% werkt niet dagelijks maar toch wel één keer per week met internet. Dat doet men het liefste thuis (99%) of op het werk (50%). Ook bezoeken we internet wel eens bij iemand anders (22%), op een onderwijsinstelling (19%) of ergens anders (10%). NEDERLAND

28 WAT DOEN WE DAN?! Volgens het CBS zijn we vooral op internet om te – communiceren – informatie te zoeken – te bankieren – het nieuws raadplegen – ons vermaken – kopen en verkopen

29 OH ja…en 12% van de Nederlanders heeft een TABLET 8,1 miljoen mensen hebben toegang tot internet via hun mobiele telefoon 15+ zit 24/7 per dag online

30 ONLINE SHOPPEN Van alle Nederlanders tussen 12 en 75 jaar oud kocht 73% dit jaar online. Van de Nederlanders tussen 25 en 35 jaar kocht 92% online en van de Nederlanders tussen 35 en 45 jaar kocht 87% online! Bij personen tussen 65 en 75 jaar begint online kopen langzaam ingeburgerd te raken; van hen kocht in % online. Vooral hoger opgeleiden.

31 ONLINE SHOPPEN Online is de internetkoper minder gevoelig voor A-merken 2 v/d 3 kopers haakt af bij de kassa of winkelwagen bij zien van prijs en extra kosten Customer reviews zijn belangrijk voor online kopers – Vakanties en boeken zijn de meest voorkomende online aankopen, maar ook kleding en kaartjes voor evenementen zijn populair.

32 FEITEN Vrienden online zijn vrienden offline. Online en offline beleving niet altijd identiek: gemiste kans. Positieve conversaties zijn impactvoller dan negatieve. Offline merkervaring is de belangrijkste online conversatie starter. en website zijn perfecte feedback kanaal. Smartphone zorgt voor meer interactie met merken

33 Het verlies van merkentrouw en winkeltrouw bij de consumenten De noodzaak van gemak Een snelle bundeling van kritische consumenten De eis tot het bieden van transparantie in processen, prijsopbouw en aanpak Content is losgekomen van het medium MAATSCHAPPELIJKE VERANDERINGEN DOOR INTERNET

34 NIEUWE MEDIA – NIEUW LANDSCHAP Twitter Communities Weblogs Tablets Browsers Foto Video Audio UGC Google RSS Databases

35 KENMERKEN Communicatie in de vorm van een dialoog Inhoud (medium, internet) continue up2date Deelnemers zijn mensen Openheid & Transparantie Inhoud deelbaar via de nieuwste technologie Gebruiksvriendelijk Toegankelijk

36 CENTRAAL Staat de consument Eén op één communicatie Ofwel: Generatie C Overheden en bedrijfsleven moeten meer luisteren en afstemmen op de consument. Samenwerken Informatie delen Tools (widgets) om mensen en met elkaar in contact te brengen Consumenten niet meer lokken maar voorzieningen verschaffen

37 GENERATIE C Connected Communicating Computerised Clicking-all-the-time

38 VOLGENDE WEEK E-business Traditioneel naar Online marketing Online marketingstrategie Hoofdstuk 2 & 3 HOM

39


Download ppt "MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING Isabelle"

Verwante presentaties


Ads door Google