De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SID-IN als keuzeactiviteit Donderdag 5 maart 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SID-IN als keuzeactiviteit Donderdag 5 maart 2009."— Transcript van de presentatie:

1 SID-IN als keuzeactiviteit Donderdag 5 maart 2009

2 2 Inhoud 1.Dynamisch keuzebegeleidingmodel (www.sleutelmap.be)www.sleutelmap.be 2.SID-IN als keuzeactiviteit 3.Tot slot

3 3 Levensrollen – regenboog (Super)

4 4 Dynamisch keuzebegeleidingsmodel -Veranderende economische omgeving -Evolueren naar keuzebekwaamheid / leren kiezen -Vroegere modellen vaak normatief/matching (hiërarchisch, stappen) -Ontwikkelingsconcept van keuzerijpheid en levensloopontwikkeling -Vertrekt vanuit een contextuele visie op keuzeprocessen -Onvoorspelbare ontwikkelingen -Situationele aspecten -Emotionele en niet-rationele aspecten

5 5 Dynamisch keuzebegeleidingsmodel (1 ) (2 ) (3 ) (4)(4)

6 6 Dynamisch keuzebegeleidingsmodel -Van Esbroeck, R., Zaman, M., Tibos, K. (2005) -Keuzeacties -Sensibiliseren (SE) -Exploreren – ik (EI) -Exploreren – relatie (ER) -Exploreren – omgeving (EO) -Kristalliseren (KR) -Beslissen (BE)

7 7 Op maat van …

8 8 Keuzeontwikkelingsprofiel -Profiel is resultaat van confrontatie leerling met een beslissingsmoment, ervaringen,… -Geoperationaliseerd door niveau van betrokkenheid van een leerling in keuzeacties -Afhankelijk van bereikte ontwikkeling zal leerling een bepaalde keuzeactie ondernemen -Welke keuzeactie maakt niet uit (beïnvloeding) -De kwaliteit van de beslissing hangt uiteindelijk af van het profiel dat leerling bereikt

9 9 Keuzeontwikkelingsprofiel -Profiel kan in kaart gebracht worden (www.sleutelmap.be)www.sleutelmap.be -Essentieel na te denken over gebruik van test in overleg met CLB-verantwoordelijke/leerlingenbegeleider/team -Bedenk en stem keuzeactiviteiten af op ontwikkelingsprofiel van je leerlingen -Beïnvloedende factoren: -Leeftijd -Gender -Studierichting -Werkervaring

10 10 SID-IN als keuzeactiviteit -Onderzoek (Van Esbroeck, R. & Lacante, M., VUB-KUL): -http://www.ond.vlaanderen.be/obpwo/projecten/2004/0401/Default.htmhttp://www.ond.vlaanderen.be/obpwo/projecten/2004/0401/Default.htm -SID-IN is een goede activiteit voor leerlingen -60% van leerlingen vindt dat SID-IN verplicht moet worden -Meer dan 30% van leerlingen maakt (oppervlakkig) kennis met 4 of meer instellingen -Aantal leerlingen die verdiepend kennis maken met opleiding is kleiner -SID-IN in combinatie met andere activiteiten hebben invloed op profiel: -Sensibiliseren (ik moet een keuze maken!) -Exploratie - omgeving (wat er is?) -Deelname aan SID-IN reduceert alternatieven of leidt tot bevestiging keuze. -Effect van voorbereiding (op SID-IN) op profiel niet duidelijk

11 11 Tot slot 1.Keuzeontwikkeling is individueel – stem activiteiten hierop af 2.SID-IN als enige keuzeactiviteit heeft weinig invloed 3.Verschillende keuzeactiviteiten ondernemen is beter 4.Voorzie een voor- en na traject aan SID-IN 5.Voorzie in afwisselende en activiteiten op maat van de jongeren 6.Begin tijdig (4 e en 5 e jaar secundair onderwijs)

12 Nog meer inspiratie nodig? Op naar de keuzesessies!


Download ppt "SID-IN als keuzeactiviteit Donderdag 5 maart 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google