De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Discussiefora: samen leren?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Discussiefora: samen leren?"— Transcript van de presentatie:

1 Discussiefora: samen leren?
Hapje Onderwijs KULAK Hilde Creten Andy Thys 17 juni 2011

2 Opbouw Afbakening van het thema Onderzoek rond discussiefora
Tips & tricks Demo 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

3 Leren via discussiefora: afbakening
Collaboratief leren (CL) Computerondersteund collaboratief leren (CSCL) Online learning – blended learning Communicatie Leren bv. vraagbaak FAQ stellingname peer review casus

4 Vraag Ervaringen met discussiefora? Ingezet met welk doeleinde?
Interesse om discussiefora in te zetten? Met welk doeleinde? 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

5 Functies van discussieforum
inhoudelijke discussies die aansluiten bij OPO discussiëren a.d.h.v. stellingen of vragen oplossingen van oefeningen bespreken samen brainstormen eigen mening vormen, bijsturen, verantwoorden reflecteren op eigen interpretatie oplossingen voor casussen zoeken examenvragen bespreken 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

6 Onderzoek rond discussiefora
Evidence-based literatuur bv. studenten komen tot diepgaand leren via discussiefora Onderwijskundige literatuur bv. discussiefora zijn zinvol omdat ze de leeractiviteiten van studenten zichtbaar maken 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

7 Vraag Wat zijn cruciale factoren voor het welslagen van een discussieforum? Welke stappen zijn belangrijk om tot een goed opzet te komen? 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

8 Opzetten van discussieforum
Doel bepalen Leeractiviteiten structureren Groepen indelen Criteria & afspraken vastleggen Rol van docent bepalen Actieve bijdrage stimuleren Opzet evalueren 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

9 1. Doel bepalen integratie in doelstellingen van OPO
kennis, hogere-orde denkvaardigheden, kritisch denken ‘social presence’ OPO-overstijgende doelen? overdaad schaadt ! o.a. Bliss & Lawrence, 2009; Cheng et al., 2011; Pelz, 2010; Schellens & Valcke, 2006; Schrire, 2006 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

10 2. Leeractiviteiten structureren
duurtijd van discussie studenten zelf aan het werk structureren via stellingen, vragen, problemen,… ‘huisreglement’: netiquette + didactisch o.a. Buelens et al., 2007; Pelz, 2010 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

11 3. Groepen indelen ideale groepsgrootte: max. 15?
groepen toewijzen -> taakgerichtheid rollen toekennen aan studenten o.a. Van de Ven, 2002; Yeh, 2007 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

12 4. Criteria & afspraken deelname verplicht? -> effect op kwantiteit en kwaliteit van de bijdragen? duidelijke afspraken rond bijdragen en evaluatie o.a. Buelens et al., 2007 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

13 5. Rol van docent bepalen “in any computer-supported session, the instructor might need to be a chair, host, lecturer, tutor, facilitator, mediator of team debates, mentor, provocateur, observer, participant, co-learner, assistant, community organizer, or some combination of these!“ (Salmon, 2000) 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

14 5. Rol van docent bepalen effect op kwaliteit, kwantiteit, motivatie
Bliss & Lawrence (2009): ontwerp en organisatie rol directe instructie expliciteren faciliteren van discussie effect op kwaliteit, kwantiteit, motivatie doelgericht, feedback, aanmoedigen, socratische vraagstelling peer tutoring o.a. Arend, 2009; De Smet et al., 2008; Yeh, 2007 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

15 6. Actieve bijdrage stimuleren
sancties / beloningen afhankelijk van randvoorwaarden (richtlijnen, tijd om te reageren,…) peer rating ‘lurking’ o.a. Cheng et al., 2011; Pelz, 2010; Yeh, 2007 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

16 7. Opzet evalueren Kritische evaluatie: Scholarship of teaching (SOTL)
leereffect? interactiviteit? haalbaarheid? Scholarship of teaching (SOTL) o.a. Ocker & Yaverbaum (1999); Strijbos et al. (2004) 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

17 Demo Discussiefora in Toledo:
Wiki Toledopedia - Discussion board (ICTS) https://wiki.associatie.kuleuven.be/toledopedia/index.php/Discussi on_Board_(Discussieruimte) (eerst inloggen op Toledo) 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

18 Afsluitend Andere blik op discussiefora?
Zie je mogelijkheden / drempels? Voor vragen: 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

19 Bronnen Arend, B. (2009). Encouraging Critical Thinking in Online Threaded Discussions. The Journal of Educators Online, 6(1), 1-23. Bliss, C.A., & Lawrence, B. (2009). From posts to patterns: A metric to characterize discussion board activity in online courses. Journal of Asynchronous Learning Networks, 13(2), Buelens, H., Totté, N., Deketelaere, A., & Dierickx, K. (2007). Electronic discussion forums in medical ethics education: the impact of didactic guidelines and netiquette. Medical Education, 41, Cheng C., Paré D., Collimore L. & Joordens S. (2011). Assessing the effectiveness of a voluntary online discussion forum on improving students’ course performance. Computers & Education, 56, De Smet M., Van Keer H. & Valcke M. (2008). Blending asynchronous discussion groups and peer tutoring in higher education: An exploratory study of online peer tutoring behaviour. Computers & Education, 50, 207–223. Ocker R. & Yaverbaum G. (1999). Asynchronous computer-mediated communication versus face-to-face collaboration: Results on student learning, quality and satisfaction, Group decision and Negotiation, 8, Strijbos, J., Martens, R., Jochems, W. (2004). Designing group based learning: Six steps to designing computer-supported group based learning. Computers & Education, 42, 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

20 Pelz, B. (2010). (My) Three Principles of Effective Online Pedagogy
Pelz, B. (2010). (My) Three Principles of Effective Online Pedagogy. Journal of Asynchronous Learning Networks, 14(1), Salmon, G. (2000). E-moderating: The key to teaching and learning online. London: Kogan Page. Schellens T. & Valcke M. (2006). Fostering knowledge construction in university students through asynchronous discussion groups. Computers & Education, 46, Schrire S. (2006). Knowledge building in a asynchronous discussion groups: Going beyond quantitative analysis. Computers & Education, 46, Van de Ven, M. (2002). Hoe organiseer je online discussies met veel studenten? Geraadpleegd op 15 april 2011, op Yeh, H-T., & Lahman, M. (2007). Pre-Service Teachers’ Perceptions of Asynchronous Online Discussion on Blackboard. The Qualitative Report, 12(4), Websites: SALDO (SAmenwerkend Leren Digitaal Ondersteunen): https://www.surfgroepen.nl/sites/saldo-ho/default.aspx 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'


Download ppt "Discussiefora: samen leren?"

Verwante presentaties


Ads door Google