De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Universal Design for Learning Studeren met een beperking in het Hoger Beroepsonderwijs Op zoek naar mogelijkheden! 06/05/2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Universal Design for Learning Studeren met een beperking in het Hoger Beroepsonderwijs Op zoek naar mogelijkheden! 06/05/2013."— Transcript van de presentatie:

1 Universal Design for Learning Studeren met een beperking in het Hoger Beroepsonderwijs Op zoek naar mogelijkheden! 06/05/2013

2

3 3

4 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen 1.Wie zijn jullie? 4

5 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen 2.Iedereen is anders 5

6 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen 2.Iedereen is anders (1) 6

7 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen 2.Iedereen is anders (2) Iedereen = verschillend Diversiteit en variatie in mogelijkheden = de norm 7

8

9 9

10 HerkenningsnetwerkAffectief netwerkStrategisch netwerk Wat?Waarom?Hoe? Herkennen en opnemen van informatie Evalueren en prioriteiten stellen Plannen, uitvoeren en monitoren 2.Iedereen is anders (3)

11 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen 3.Universal Design? (1) 11

12 3.Universal Design? (2) 12 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen

13 3.Universal Design? (3) 13 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen

14 3.Universal Design? (4) 14 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen

15 Welke aanpassing bied je enkel aan voor ‘bijzondere studenten’?  A. schrijft dit op visitekaartje en geef dit aan B. Wat is een UDL – alternatief?  B. schrijft een universele oplossing op visitekaartje en geef dit aan A. Specifieke aanpassing voor een ‘bijzondere’ student 15

16 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen 4.Universal Design for Learning (1) Wetenschappelijk onderbouwd kader voor onderwijspraktijk dat: A.flexibiliteit biedt in de manier waarop:  informatie wordt aangeboden,  studenten interageren of hun kennis en vaardigheden aantonen,  studenten betrokken worden. B.barrières verlaagt in instructie, gepaste aanpassingen, ondersteuning en uitdaging biedt en hoge verwachtingen behoudt van alle studenten. 16

17 17

18 18

19 19

20 20

21 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen 4.Universal Design for Learning (2) Principe 2: Actie en Expressie Principe 3: Betrokkenheid Principe 1: Informatie aanbieden 21

22 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen 4.Universal Design for Learning (3) 22

23 Hoe breng je informatie aan bij je studenten? Biedt dit voor iedere student uit de groep dezelfde kansen?  Denk aan je eigen studentengroep.  Neem een kijkje in de fiches.  Hoe denken de andere deelnemers hierover? 23

24 A) Informatie aanbieden (1) 1.Zorg dat verschillende zintuigen de leerstof kunnen opnemen. 2.Bied opties voor talen en symbolen. 3.Geef verschillende mogelijkheden om de stof te begrijpen. Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Wat? 24

25 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen A) Informatie aanbieden (2)  Inspelen op verscheidenheid  Vermijden dubbelzinnigheid 25

26 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (1) 1.Presenteer de inhoud op verschillende manieren.  Bv. Tijdslijnen  Bv. Audio  Bv. Video 26

27 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (2) Tijdslijnen  Structureren informatie  Verschillende media 27

28 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (3) Audiobestanden aanbieden 28

29 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (4) Video 29

30 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (5) 2.Zorg dat de inhoud en het materiaal toegankelijk is.  Toegankelijke Office documenten.  Toegankelijkere hyperlinks.  Tekst bij / achter (belangrijke) afbeeldingen.  Ondertitels bij (belangrijke) videofragmenten. 30

31 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (6) Toegankelijke Office documenten:  10 richtlijnen voor toegankelijke documenten:  Toegankelijkheid controleren in Word:  Meer informatie: 31

32 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (7) Tekst bij / achter belangrijke afbeeldingen: 32

33 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (8) Toegankelijkere hyperlinks: rtikelid=DMF _

34 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (9) Ondertitels bij (belangrijke) videofragmenten: 34

35 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (10) Ondertitels bij (belangrijke) videofragmenten: 35

36 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (11) 3.Identificeer essentiële concepten en leg hier nadruk op  Bv. Schema’s / mindmaps  Bv. Woordenwolken 36

37 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (12) Schema’s 37

38 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (13) Woordenwolken 38

39 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (14) 4.Geef voorbeelden van alle opdrachten 39

40 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen A) Informatie aanbieden (3) Voorbeeld Vlaams hoger onderwijs: OLOD Onderzoeksmethoden (VUB)  Alle lesmateriaal: digitaal op leerplatform.  Alle studenten: keuze papieren of digitale versie van de cursus.  Oplossingen van alle oefeningen: online beschikbaar. 40

41 B) Actie & expressie (1) 4.Op verschillende manieren omgaan met de leerstof. 5.Op verschillende manieren aantonen wat je geleerd hebt. 6.Bied ondersteuning bij stellen van doelen en prioriteiten. Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Strategie 41 Hoe?

42 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen B) Actie & expressie (2)  Inspelen op verscheidenheid  Sterktes laten tonen 42

43 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (15) 5.Geef duidelijk de verwachtingen, eisen en belangrijke data aan. 43

44 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (16) 6.Geef duidelijke richtlijnen bij alle opdrachten. 44

45 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (17) 7.Duidelijke, specifieke feedback en aanmoediging tot herindienen. 45

46 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (18) 8.Laat toe dat studenten kennis op verschillende manieren aantonen. 46

47

48 Welke doelstelling moeten de studenten behalen?  ! Let op: doel ≠ middel Hoe toets je deze doelstelling?  Huidige manier?  Zijn er struikelblokken aanwezig voor sommigen?  Alternatieve manieren om de doelstelling te toetsen? 48

49 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (19) 9.Moedig studenten aan om gebruik te maken van ondersteunende technologie en diverse media.  Bv. blogberichten schrijven  Bv. presentaties online 49

50 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (20) Blogberichten schrijven 50

51 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (21) Online presentatie maken 51

52 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen B) Actie & expressie (3) Voorbeeld Vlaams hoger onderwijs – OLOD School en pedagogische psychologie (Lessius Hogeschool)  Studenten leren een intakegesprek voeren door rollenspel, bekijken van videofragmenten, uitschrijven van een intakegesprek,…  Evaluatie gebaseerd op verschillende zaken. 52

53 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen C) Betrokkenheid (1)  Inspelen op verscheidenheid  Doorzetting creëren 53

54 C) Betrokkenheid (2) 7.Speel in op interesses. 8.Doorzetting creëren. 9.Bied mogelijkheden tot inschatten en bijsturen. Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Affectie 54 Waarom?

55 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (22) 10.Gebruik gevarieerde didactische methoden.  Lezing, groepswerk, online opdracht, studiebezoek, klas of online discussie…  Bv. online brainstorm 55

56 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (23) Online brainstorm 56

57 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (24) 11.Ondersteuning door peers. 57

58 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen Concrete tips (25) 12.Bied mogelijkheden tot inschatten en bijsturen. 58

59 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen C) Betrokkenheid (3) Voorbeeld Vlaams hoger onderwijs: Opleiding Pedagogiek van het jonge kind (Karel de Grote- Hogeschool)  Studenten hebben een groeiportfolio met verslagen van hun individuele leertrajectbegeleiding.  Persoonlijke leeruitdagingen, reflecties, vooruitgang,… komen ook in dit portfolio. 59

60 Waar ben ik fier op? Wat wil ik graag anders?  Denk aan de lessen die je geeft.  Zijn de studenten bij alle lessen even gemotiveerd?  Zijn alle studenten betrokken? 60

61 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen 5.Kritische opmerkingen (1) Toegankelijk onderwijs vraagt om samenwerking. 61

62 Inhoud 1.Wie zijn jullie? 2.Iedereen is anders 3.Universal Design 4.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 5.Kritische opmerkingen 5.Kritische opmerkingen (2) UDL sluit individuele hulpmiddelen, redelijke aanpassingen,… niet uit! 62

63 63

64 64

65 Meer informatie? • E: • T: • • 65


Download ppt "Universal Design for Learning Studeren met een beperking in het Hoger Beroepsonderwijs Op zoek naar mogelijkheden! 06/05/2013."

Verwante presentaties


Ads door Google