De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kom verder. Saxion. Docentontwerpteams en self-efficacy 11-03-2014 Chantal Velthuis,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kom verder. Saxion. Docentontwerpteams en self-efficacy 11-03-2014 Chantal Velthuis,"— Transcript van de presentatie:

1 Kom verder. Saxion. Docentontwerpteams en self-efficacy Chantal Velthuis,

2 Kom verder. Saxion. Leerkrachten basisonderwijs en W&T onderwijs Omdat we geen methode hebben kost dit te veel voorbereidingstijd … Taal en rekenen hebben op dit moment een hogere prioriteit We hebben geen materialen bij ons op school… W&T is te moeilijk voor kinderen in de onderbouw Daar heb ik geen tijd voor….

3 Kom verder. Saxion. Wat wil Nederland? Kinderen al vroeg in aanraking brengen met W&T Stimuleren van de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen (onderzoekend en ontwerpend leren) Meer tijd in het onderwijsprogramma voor W&T

4 Kom verder. Saxion. Wat moet er veranderen? De self-efficacy van leerkrachten op het gebied van W&T-onderwijs moet worden vergroot. Self-efficacy = “gevoel van bekwaamheid” = het vertrouwen dat iemand heeft om bepaalde taken tot een goed einde te brengen

5 Kom verder. Saxion. Self-efficacy Twee aspecten (Bandura, 1977): Personal Science Teaching Self-efficacy (PSTE) Science Teaching Outcome Expectancy (STOE) Vergroten door (Bandura, 1997, Rohaan, Taconis, & Jochems, 2010 & Schoon & Boone, 1998): Succeservaringen met kinderen ‘Overgedragen’ ervaringen Sociale overtuiging Verminderen van stressvolle situaties Meer kennis

6 Kom verder. Saxion. Onderzoeksvraag: Wat zijn effectieve kenmerken van een onderwijsprogramma op het gebied van W&T om de self-efficacy van leerkrachten te vergroten?

7 Kom verder. Saxion. Docentontwerpteam (DOT) Een groep van minimaal 2 leerkrachten, die regelmatig bijeenkomt, om in samenwerking een gezamenlijk curriculum te (her)ontwerpen (Handelzalts, 2009)

8 Kom verder. Saxion. Effecten van een DOT 1.Professionele ontwikkeling van leerkrachten 2.Vernieuwing van het schoolcurriculum 3.Cultuurverandering in de school

9 Kom verder. Saxion. DOT en self-efficacy: het proces

10 Kom verder. Saxion. DOT en self-efficacy: het proces

11 Kom verder. Saxion. Programma DOT Ontwerpactiviteiten volgen ADDIE (Analyse, Design, Development, Design en Evaluation) Externe ondersteuning in de vorm van: –Actief feedback geven –Observaties in de klas –Voorbeeldschool –Aanbieden van W&T activiteiten –Aanbieden van materialen/bronnen

12 Kom verder. Saxion. DOT 8 bijeenkomsten van 3 uur Team: –8 leerkrachten –Directeur –Lerarenopleider W&T Opdracht: (her)ontwerpen van een eigen W&T curriculum

13 Kom verder. Saxion. Resultaten (1) PSTE gestegen van lkr met een pre- DOT PSTE score <3.5 PSTE gelijk gebleven of gedaald van lkr met een pre-DOT PSTE >3.5

14 Kom verder. Saxion. Resultaten (2) Externe ondersteuning resulteert in: –diepgaandere discussies, meer gefocust op W&T onderwijs (evaluatie) –meer lesgeven in W&T –een verandering in de manier van lesgeven van lkr met lage pre-DOT PSTE score

15 Kom verder. Saxion. Conclusie (1) Een DOT ondersteunt door een lerarenopleider, met als doel het vergroten van het gevoel van bekwaamheid lijkt vooral geschikt voor leerkrachten met een laag gevoel van bekwaamheid.

16 Kom verder. Saxion. Conclusies (2) Effectieve kenmerken van een W&T onderwijsprogramma zijn gevonden op 3 gebieden: 1.Leeractiviteiten 2.Externe begeleider 3.Voorwaarden (tijd en materialen)

17 Kom verder. Saxion. Leeractiviteiten gezamenlijke curriculumontwikkeling op de eigen school het onderwijzen van W&T in de eigen klas activiteiten ter ondersteuning van W&T onderwijs

18 Kom verder. Saxion. Rol externe begeleider Begeleiden van het ontwerpproces Stimuleren van teamdiscussies Ondersteunen bij het lesgeven op het gebied van W&T

19 Kom verder. Saxion. Voorwaarden Duidelijke visie op W&T van de directeur Ondersteuning in de vorm van tijd en middelen

20 Kom verder. Saxion. Teacher role - guiding the curriculum design process - stimulating team discussion - supporting teachers regarding science teaching Rationale Ensuring that primary teachers are able to: - give children a realistic view of science - prepare children to participate in a modern world, full of science Aims and Objectives - increasing teachers' science teaching self-efficacy Content - SMK - PCK - curriculum design Learning activities - collaborative curriculum design - science teaching - supporting activities regarding science teaching Materials & Resources - process guide - literature and exemplary materials - a clear focus on science teaching - administrative support Grouping - teachers teaching groups of children of about the same age - external facilitator Location - in the primary teachers’ own school and classes Time - during collaborative curriculum design - during science teaching - during supporting activities regarding science teaching Assessment - STEBI-NL - team observations - class observations

21 Kom verder. Saxion.


Download ppt "Kom verder. Saxion. Docentontwerpteams en self-efficacy 11-03-2014 Chantal Velthuis,"

Verwante presentaties


Ads door Google