De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek."— Transcript van de presentatie:

1 Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek

2 Zien wat iedereen ziet, denken wat niemand denkt… Introductie Robert-Jan Kooiman Meestersadvies Anders kijken naar innovaties Creatieve ideeën gevat in gewenste meetbaarheid

3 Intro Robert-Jan Kooiman Wanneer meer van hetzelfde niet meer werkt….

4 Anders kijken naar innovaties Chaos theorie In de chaostheorie spreekt men van boven en onderstromen De bovenstroom gaat over the dominant logic De mogelijk heersende, bestaande routines De onderstroom gaat over weak signals

5 Anders kijken naar innovaties Verandering van de dominant logic Betekent dat je de ´weak signals´ laat groeien Dat wat nog niet is, laat ontwikkelen Nieuw denken, wat nog niet compleet is uitgedacht….

6 Echte innovaties Zijn niet gepland Beginnen met een droom, een waanzinnig idee Dat voor de meeste mensen onuitvoerbaar lijkt.. Ontstaan ook wel door een vorm van druk (van buitenaf), onvrede of nieuwsgierigheid Zijn soms bij-effecten van..

7 Innovatie-impuls Lerarentekort Met minder geschoolde leerkrachten dezelfde onderwijskwaliteit leveren Met liefst hogere arbeidssatisfactie en minder werkdruk Tegen gelijkblijvende kosten

8 Innovatie-impuls Geen onderwijsprofessional stapt ‘s ochtends zijn bed uit met het idee: ‘Ik ga aan 35% arbeidsbesparing doen…’

9 Innovatie-impuls Geen onderzoeker stapt ‘s ochtends zijn bed uit met het idee: ‘Ik onderzoek de waanzin van een creatieveling en zijn/haar schier onuitvoerbare ideeën’

10 Hoe innovatief is het onderwijs? Niet We leiden kinderen op voor de toekomst met de kennis van vroeger.

11 Wat is de paradigma-shift? Van dominant logic naar weak signals Van weten = meten naar meten is weten ‘Meer’ is makkelijker aan te tonen dan ‘beter’, dit maakt dat de meetneurose leidt tot toenemende oppervlakkigheid. Kenmerk van ‘nieuw’ is, dat het nog niet uitgedacht is.

12 Creatieve ideeën gevat in gewenste meetbaarheid Ik wil een auto die betaalbaar is voor iedereen en 4 personen plus melkbussen kan vervoeren Iedereen krijgt gratis, wereldwijd toegang tot zijn eigen mailbox. De opslagcapaciteit is 40x groter dan die van de huidige marktleider

13 Creatieve ideeën gevat in gewenste meetbaarheid Kun je binnen 1 dag een heel land opruimen?

14 Creatieve ideeën gevat in gewenste meetbaarheid; Innovatie-impuls We geven met 50% van de leerkrachten les aan dezelfde hoeveelheid leerlingen Een leerkracht besteed geen (nul) tijd meer aan het handhaven van orde. Kinderen leren meer van 0-5 dan de rest van hun leven..: we starten het leerproces op 0. Zero based budgetting; eerst een idee, dan pas geld.

15 De optimalisatie Van de dominant logic is de kaasschaaf methode… Kost meer aan organisatie-, monitoring- en onderzoekskosten dan het opbrengt… Geef mij een meetlat en … Het systeem verandert zichzelf niet!

16 Questions to be answered… Hoe verbinden we echte innovaties aan een rechtvaardige verantwoording aan de buitenwacht? Of moeten we vragen: Wanneer…? En moeten we de vraag ook niet omdraaien? Wat verwachten we van onderwijzers & onderzoekers?


Download ppt "Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek."

Verwante presentaties


Ads door Google