De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

EGovernment in Vlaamse gemeenten

Verwante presentaties


Presentatie over: "EGovernment in Vlaamse gemeenten"— Transcript van de presentatie:

1 eGovernment in Vlaamse gemeenten

2 Spoor eGovernment: Sabine Rotthier 2 eGovernment in kleine Vlaamse gemeenten Rapport “Diffusie van ICT in kleine Vlaamse gemeenten”. Rotthier, S., Boudry, E. & F. De Rynck (mei 2006). Opbouw onderzoek: –Verkennende gesprekken met 4 gemeentesecretarissen –Selectie van 2 gemeenten voor verdere verdieping + opstellen hypothesen –Uitbreiding naar 10 gemeenten voor de toetsing van de hypothesen. Rondvraag bij Vlaamse gemeenten per mail gericht naar gemeentesecretaris met volgende vragen: Beschikt de gemeente over een voltijdse systeemverantwoordelijke? Tot welk niveau behoort de systeemverantwoordelijke (A, B, C of D)? Beschikt de gemeente over een afzonderlijke ICT-dienst? Hoeveel personen telt de ICT-dienst? Is er een schepen specifiek bevoegd voor ICT?

3 Spoor eGovernment: Sabine Rotthier 3 De omgeving

4 Spoor eGovernment: Sabine Rotthier 4 De omgeving Complexe omgeving : –ICT-leveranciers : aanbieden allerhande pakketten. Voorkeur voor vaste huisleverancier om problemen te vermijden –Andere gemeenten : geen concrete samenwerking, wel over de eigen grenzen kijken, me-too –Provincies: GIS, bibliotheek, gedeelde ICT-verantwoordelijke –Vlaamse overheid: GIS, bibliotheek, Vlaanderen Online, diensten- en productencatalogus –Federale overheid: eIK Kortom: Zelden toepassingen als antwoord op noden/ behoeften van de organisatie. Aanbeveling: ICT niet om externe redenen, maar als antwoord op de eigen behoeften en in overeenstemming met de eigen organisatorische doelstellingen.

5 Spoor eGovernment: Sabine Rotthier 5 Afstemming tussen ICT en organisatie Strategic Alignment Model:

6 Spoor eGovernment: Sabine Rotthier 6 Interne organisatie Linkerzijde model –Gemeentesecretaris: speelt de rol van sleutelfiguur, ook al kent hij zelf niets van ICT –Diensthoofden: Spelen een belangrijke rol in het detecteren van opportuniteiten en het stimuleren van de mensen van de eigen dienst. Nieuwe diensthoofdenfuncties met (jonge) enthousiaste personen. Rechterzijde model –Systeemverantwoordelijke Voltijds/ deeltijds Niveau ICT-dienst –Schepen ICT

7 Spoor eGovernment: Sabine Rotthier 7 (Voltijdse) Systeemverantwoordelijke Minder dan inwoners Tussen en inwoners Tussen en inwoners Tussen en inwoners

8 Spoor eGovernment: Sabine Rotthier 8 Niveau Systeemverantwoordelijke Minder dan inwoners Tussen en inwoners Tussen en inwoners Tussen en inwoners

9 Spoor eGovernment: Sabine Rotthier 9 Eigen ICT-dienst Minder dan inwoners Tussen en inwoners Tussen en inwoners Tussen en inwoners

10 Spoor eGovernment: Sabine Rotthier 10 Schepen voor ICT Minder dan inwoners Tussen en inwoners Tussen en inwoners Tussen en inwoners

11 Spoor eGovernment: Sabine Rotthier 11 Aandachtspunten interne organisatie Veranderende interne ICT-organisatie naargelang de schaalgrootte: –Hoe groter de gemeente, hoe groter de kans op een voltijdse systeemverantwoordelijke van een hoger niveau, behorende tot een ICT- dienst met verschillende medewerkers, en een bevoegde schepen. Aanbeveling: –Engageer het management! Overtuig hen dat ze ook zonder technologische kennis een belangrijke rol kunnen spelen. –Maak gebruik van de komst van nieuwe diensthoofden –Investeer in een ICT-verantwoordelijke op managementniveau –Breng de bevoegdheid voor ICT onder bij een schepen

12 Spoor eGovernment: Sabine Rotthier 12 Andere overheden Twee soorten invloeden: –Beleid gericht op ICT-ontwikkelingen –Sectorale initiatieven met ICT-implicaties Slecht zicht op ontwikkelingen van andere overheden –Wat doen ze wel en wat doen ze niet? Wat komt er op de gemeenten af? Angst om stappen te zetten (met bijhorend prijskaartje) die achteraf niet de juiste blijken te zijn. Probleem bij zender en ontvanger van de boodschap –Zender: gebrekkige informatie/ wacht soms te lang omdat zaken nog in een ontwikkelingsfase zitten –Ontvanger: het is niet steeds duidelijk aan wie de boodschap binnen de organisatie moet verzonden worden. Geen eenduidig aanspreekpunt. Andere ontvanger naargelang de boodschap? Aanbeveling: COMMUNICATIE!

13 Spoor eGovernment: Sabine Rotthier 13 Aanbevelingen 1.ICT niet om externe redenen, maar als antwoord op de eigen behoeften en in overeenstemming met de eigen organisatorische doelstellingen. 2.Engageer het management! Overtuig hen dat ze ook zonder technologische kennis een belangrijke rol kunnen spelen. 3.Maak gebruik van de komst van nieuwe diensthoofden 4.Investeer in een ICT-verantwoordelijke op managementniveau 5.Breng de bevoegdheid voor ICT onder bij een schepen 6.Communicatie (en niet enkel met externen!)


Download ppt "EGovernment in Vlaamse gemeenten"

Verwante presentaties


Ads door Google