De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit."— Transcript van de presentatie:

1 Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit Nederland Symposium ORD Donderdag 9 juni 2011 Sessie 5

2

3 Theoretisch kader Het ophalen van informatie is een effectieve manier om iets lang te onthouden Maar in het onderwijs is onthouden niet genoeg

4 Theoretisch kader Er zijn veel nieuwe toetsvormen in gebruik Daarbij is het leggen van verbanden door de leerlingen belangrijk (bijv. Concept map, samenvatten) Deze nieuwe toetsvormen testen dus niet alleen ophalen van feiten maar ook bijvoorbeeld begrip, synthese en analyse vaardigheden

5

6 Theoretisch kader Samenvatten wordt vaak gedaan door leerlingen Tijdens het samenvatten bepalen leerlingen hoofd- en bijzaken En schrijven zij de meest belangrijke informatie in eigen woorden op Dit vergt inzicht

7 Vraagstelling Is het mogelijk om testen als leertechniek voor begrijpen te gebruiken wanneer in plaats van free recall of kort antwoord vragen een samenvatting gebruikt wordt tijdens de ophaalfase?

8 Methode 102 leerlingen uit VWO 4. 2 x 2 design met retentie interval (5 minuten; 1 week) en leerstrategie (lezen; samenvatten) als factoren. Instructie tekst (500 woorden) Toets: 8 feitjes vragen; 8 begripsvragen. Moeite tijdens het lezen of ophalen gemeten met een 9- puntsschaal. Nut van de gebruikte leerstrategie gemeten met een 9- puntsschaal. Aantal opgehaalde idea units gescoord.

9 Design InstructiefaseInterventiePost-test (na 5 minuten) Post-test (na 1 week) Instructie in leerstrategie (willekeurig) en onderzoek Tekst lezen (7 minuten) Sudoku puzzel Herlezen of Samenvatten (10 minuten) Sudoku Eindtoets voor de helft van de leerlingen (12 minuten)

10 Resultaten (1) Retentie interval: F (1, 101) = 32.46; p =.00 Learning strategy F (1, 101) = 1.10; p =.30 Interactie RI en LS: F (1, 101) = 4.30; p =.04 Feitjesvragen

11 HerlezenSamenvatten Gemiddelde (SD) 5 minuten5.30 (.28)5.00 (.27) 1 week3.05 (.29)3.95 (.32)

12 Resultaten (2) Retentie interval: F (1,101) = 8.71; p =.00 Learning strategy: F (1,101) =.11; p =.74 Interactie RI en LS: F (1,101) =.03; p =.87 Na toets score Begripsvragen

13 HerlezenSamenvatten Gemiddelde (SD) 5 minuten3.27 (1.52)3.31 (1.28) 1 week2.49 (.82)2.61 (1.26)

14 Resultaten (3) Moeite: F(1, 98) = 50.58; p <.00. SV: M = 5.08; SD = 1.87 R: M = 2.56; SD = 1.66 Nut: F(1, 97) = 7.79; p <.005. SV: M = 5.69; SD = 2.06 R: M = 4.56; SD = 1.97

15 Conclusie Het schrijven van een samenvatting na het lezen leidt tot beter onthouden van feiten na 1 week vergeleken met herbestuderen Het schrijven van een samenvatting na het lezen heeft geen effect op begrijpen Leerlingen geven aan dat het maken van een samenvatting meer moeite kost Leerlingen geven aan dat zij het maken van een samenvatting nuttiger vinden

16 Discussie Samenvattingen bevatten veel letterlijke informatie uit de tekst. Samenvatten is een complexe vaardigheid die veel oefening behoeft. In de toekomst willen we andere testvormen gebruiken.

17 Vragen?


Download ppt "Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit."

Verwante presentaties


Ads door Google