De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Het ontwikkelingsperspectief Op SBO Het Mozaïek Gepresenteerd op: 26-09-2011 Door: Janneke Poort & Johanneke Jongbloed.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Het ontwikkelingsperspectief Op SBO Het Mozaïek Gepresenteerd op: 26-09-2011 Door: Janneke Poort & Johanneke Jongbloed."— Transcript van de presentatie:

1 1 Het ontwikkelingsperspectief Op SBO Het Mozaïek Gepresenteerd op: Door: Janneke Poort & Johanneke Jongbloed

2 2 Wat gaan we vertellen? Didactische leeftijd Wat is het ontwikkelingsperspectief (OPP)? Voortgezet onderwijs: waar werken we naar toe? Hoe ziet het OPP eruit? Hoe stellen we een OPP vast? Gelegenheid voor vragen

3 3 Didactische leeftijd (DL) DL= het aantal maanden lesonderwijs dat een leerling heeft gehad. Eén schooljaar heeft 10 maanden We beginnen bij groep 3 GroepDL Groep Groep Groep Groep Groep Groep

4 4 Wat is het ontwikkelingsperspectief (OPP)? OPP: waar is een leerling nu en waar denken we dat de leerling uit gaat komen Doel van het OPP: –Plannend werken –Hoge, haalbare doelen stellen –Het maximale uit een leerling halen –Toewerken naar passende plek in het VO; soepel doorstromen.

5 5 Waar werken we naar toe op Het Mozaïek? 1.VMBO Theoretische leerweg (VMBO-T) 2.VMBO-Overig (VMBO-O) –VMBO Basis beroepsgericht –VMBO Kader beroepsgericht –VMBO Gemengde leerweg –Eén van deze richtingen met Leerwegondersteuning (LWOO) 3.Praktijkonderwijs (PRO)

6 6 Hoe ziet het OPP eruit?

7 7 De trap van het OPP Uitstroom

8 8 De trap van het OPP Groep

9 9 De trap van het OPP Toetsen

10 10 Voorbeeld 1: Rekentoets X

11 11 Voorbeeld 2: Rekentoets X

12 12 Voorbeeld 3: Rekentoets X

13 13 Hoe stellen we het OPP vast?

14 14 Het OPP tot dl = 30 Tot dl=30: lesstof horend bij VMBO-O –Leerlingen die beter presteren: verdiepte aanpak –Leerlingen die er onder presteren: (zeer) intensieve aanpak

15 15 Voorbeeld 1 X Basis aanpak X

16 16 Voorbeeld 2 X (Zeer) intensieve aanpak X X

17 17 Voorbeeld 3 X Verdiepte aanpak X

18 18 Het OPP na dl=30 Uitstroom vaststellen Bij uitzondering eerder/later vaststellen

19 19 Hoe stellen we het OPP & de uitstroom vast? (na dl=30) 1.IQ van een leerling 2.Prestaties van een leerling: 1.Technisch lezen 2.Spelling 3.Begrijpend lezen 4.Rekenen 3.Sociaal-emotioneel functioneren 4.Werkhouding (leren leren) 5.Kansen & bedreigingen

20 20 Voorbeeld Ramon Ramon: 10 jaar oud Didactische leeftijd: 41 maanden

21 21 OPP van Ramon IQ Prestaties op vakken SEWHOPP Uit- stroom TLSPBLRE VMBO-T VMBO-O PRO TL=technisch lezen, SP=spelling, BL=begrijpend lezen, RE=rekenen SE=sociaal-emotioneel; WH=werkhouding Intensieve aanpak

22 22 Trap van Ramon

23 23 Voorbeeld Marco 11 jaar oud Didactische leeftijd 51 maanden

24 24 OPP van Marco IQ Prestaties op vakken SEWHOPP Uit- stroom TLSPBLRE VMBO-T VMBO-O PRO TL=technisch lezen, SP=spelling, BL=begrijpend lezen, RE=rekenen SE=sociaal-emotioneel; WH=werkhouding Intensieve aanpak Verdiepte aanpak

25 25 Trap van Marco

26 26 Slotopmerkingen 1 en 2 november: OPP’s en verantwoording besproken met ouders Ouders ondertekenen het OPP voor gezien. OPP is in ontwikkeling!

27 27 Zijn er nog vragen?

28 28 Bedankt voor uw aandacht!

29 29 IQ en OPP UitstroomIQ VMBO-T> + 95 VMBO-O / VMBO-T90-95 VMBO-O80-90 VMBO-O / PRO75-80 PRO<75


Download ppt "1 Het ontwikkelingsperspectief Op SBO Het Mozaïek Gepresenteerd op: 26-09-2011 Door: Janneke Poort & Johanneke Jongbloed."

Verwante presentaties


Ads door Google