De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering1 Hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering Algmene concepten die de basis vormen voor de waardebepaling van een bedrijf Basisinformatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering1 Hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering Algmene concepten die de basis vormen voor de waardebepaling van een bedrijf Basisinformatie."— Transcript van de presentatie:

1 hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering1 Hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering Algmene concepten die de basis vormen voor de waardebepaling van een bedrijf Basisinformatie voor de bedrijfswaardering De cashflow van een bedrijf schatten en de waarde van het bedrijf bepalen Definitie van cashflow De cashflow van een bepaald jaar vaststellen

2 hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering2 Algmene concepten voor de waardebepaling van een bedrijf 1.Marktwaarde van het bedrijf 2.Actieve waarde van de lopende onderneming 3.Hoogste economische waarde van de aanwezige activiteiten 4.De waarde van het bedrijf als de toekomstige voordelen centraal staan 5.De waarde van het bedrijf gerelateerd aan de waarde van alternatieve investeringen 6.De waarde van het bedrijf gebaseerd op de contante waarde van de cashflows 7.De waarde van het bedrijf die gebaseerd is op objectiviteit

3 hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering3 Basisinformatie voor de bedrijfswaardering Winst- en verliesrekeningen Balans Rendementen die passen bij het risiconiveau Interviews met de huidige eigenaars en het personeel Beoordeling van de toekomstige zakelijk omgeving van het bedrijf

4 hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering4 Contante waarde van de cashflow Winst geörienteerde benadering Kan gebruikt worden voor interest, belasting en afschrijving Gebruik een reëel rendementspercentage

5 hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering5 Verwachte rendementen op de lange termijn Openbaar verhandelde bedrijven12-18% Bedrijven in particulier eigendom20-35% Angel investeerders20-50% Verstrekkers van venture kapitaal35-80%

6 hoofdstuk 13 : bedrijfswaardering6 Ratio’s bij marktvergelijking Prijs/omzet Prijs/cash Flow Prijs/winst voor interest, afschrijving en belasting Prijs/dividend Prijs/verkopen Prijs/activa Prijs/boekwaarde Prijs/klant Prijs/eenheid


Download ppt "Hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering1 Hoofdstuk 13 Bedrijfswaardering Algmene concepten die de basis vormen voor de waardebepaling van een bedrijf Basisinformatie."

Verwante presentaties


Ads door Google