De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ONDERZOEK IN HET ONDERWIJS: OPVATTINGEN 1 BOLOGNA EXPERTEN STUDIEDAG NEXUS ONDERWIJS-ONDERZOEK KULEUVEN DIDI GRIFFIOEN.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ONDERZOEK IN HET ONDERWIJS: OPVATTINGEN 1 BOLOGNA EXPERTEN STUDIEDAG NEXUS ONDERWIJS-ONDERZOEK KULEUVEN DIDI GRIFFIOEN."— Transcript van de presentatie:

1 ONDERZOEK IN HET ONDERWIJS: OPVATTINGEN 1 BOLOGNA EXPERTEN STUDIEDAG NEXUS ONDERWIJS-ONDERZOEK KULEUVEN DIDI GRIFFIOEN

2 ASPECTEN VAN INTEGRATIE ONDERWIJS EN ONDERZOEK 2 Goed onderwijs Organisatie voorwaarden stimulering Opleidingniveau vaardigheid, self-efficacy Opvattingen - onderzoek - onderwijs Goed onderzoek Geschiedenis, politiek, discipline, accreditatie Professionele ontwikkeling

3 ASPECTEN VAN INTEGRATIE ONDERWIJS EN ONDERZOEK 3 Goed onderwijs Organisatie voorwaarden stimulering Opleidingniveau vaardigheid, self-efficacy Opvattingen - onderzoek - onderwijs Goed onderzoek Geschiedenis, politiek, discipline, accreditatie Professionele ontwikkeling

4 ONDERZOEK IN HBO (NL) In navolging van de Bologna verklaring: Sinds 2001 publiek gefinancierde ‘lectoren’ (associate professors) in NL-Hbo met drie opdrachten; onderzoek draagt bij aan: 1)De kennisbasis van het gelieerde beroep (theoretisch doel) 2)De innovatie van maatschappelijke organisaties en commerciële bedrijven (extern doel) 3)a) De kwaliteit van onderwijs in het hbo b) De verdere professionalisering van de hbo docent (samenonderwijsdoel) 4

5 OPVATTINGEN OVER DOELEN Invoering is vooral managerstaak geweest, hoe denkt de docent over deze doelen? 5

6 OPVATTINGEN OVER DOELEN Invoering is vooral managerstaak geweest, hoe denkt de docent over deze doelen? 6

7 RELATIES TUSSEN OPVATTINGEN 7

8 8

9 ‘KWALITEIT’ OF ‘GOED ONDERZOEK’? 9 Docenten in HboDocenten in universiteit Onderzoeksontwerp Kwaliteit van het eindproduct publiceerbaar; overtuigend Onderzoeksproces pro-actief keuzes maken Onderzoeksproces Waarde van het onderzoek (outcome) externe waarde (utility) Waarde van het onderzoek (outcome) wetenschappelijke waarde De onderzoeker meerdere perspectieven hanteren wie is de onderzoeker De onderzoeker creativiteit Onderzoeksonderwerp en –oorsprong bedrijven, docenten, studenten Onderzoeksonderwerp en –oorsprong financiering, wetenschappelijk belang

10 INVLOED OP PERCEPTIES 10 -Deelname aan besluitvorming & samenwerking werkt positief op perceptie op alle doelen -Positief zelfbeeld onderzoek geeft (klein) positief effect op alle doelen & op bereidheid tot professionalisering -Opleidingsniveau en participatie in onderzoek werkt positief op zelfbeeld onderzoek -Discussiecultuur werkt positief op zelfbeeld onderzoek -Een intellectueel stimulerend leidinggevende kan wel discussie, besluitvorming en organisatie entameren, maar niet direct percepties beïnvloeden.

11 INVLOED OP PERCEPTIES 11 -Deelname aan besluitvorming & samenwerking werkt positief op perceptie op alle doelen -Positief zelfbeeld onderzoek geeft (klein) positief effect op alle doelen & op bereidheid tot professionalisering -Opleidingsniveau en participatie in onderzoek werkt positief op zelfbeeld onderzoek -Discussiecultuur werkt positief op zelfbeeld onderzoek -Een intellectueel stimulerend leidinggevende kan wel discussie, besluitvorming en organisatie entameren, maar niet direct percepties beïnvloeden.

12 ASPECTEN VAN INTEGRATIE ONDERWIJS EN ONDERZOEK 12 Goed onderwijs Organisatie voorwaarden stimulering Opleidingniveau vaardigheid, self-efficacy Opvattingen - onderzoek - onderwijs Goed onderzoek Geschiedenis, politiek, discipline, accreditatie Professionele ontwikkeling


Download ppt "ONDERZOEK IN HET ONDERWIJS: OPVATTINGEN 1 BOLOGNA EXPERTEN STUDIEDAG NEXUS ONDERWIJS-ONDERZOEK KULEUVEN DIDI GRIFFIOEN."

Verwante presentaties


Ads door Google