De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale Aspecten van IK1 Sociale Aspecten van IK-3 B. J. Wielinga.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale Aspecten van IK1 Sociale Aspecten van IK-3 B. J. Wielinga."— Transcript van de presentatie:

1 Sociale Aspecten van IK1 Sociale Aspecten van IK-3 B. J. Wielinga

2 Sociale Aspecten van IK2 Overzicht Hoofdstuk 3: Economie Economische aspecten van de 2e communicatie revolutie Doorstroomeconomie New Economy Productie en ICT Consumptie en ICT

3 Sociale Aspecten van IK3 Economie Wat valt op aan de recente ontwikkelingen in de ICT industrie? –Technology Assessment (TA) van de ontwikkelingen in de ICT industrie vanuit een economisch persepctief –Welke trends zijn zichtbaar? Voorbeelden?

4 Sociale Aspecten van IK4 Economie Wat valt op aan de recente ontwikkelingen? –Privatisering –“Rise and Fall of the Internet companies” en ondergang van private R&D bedrijven. –ICT providers doen het slecht –Mobiele telefonie is geen vetpot –Fusies –Consument betaalt meer (?)

5 Sociale Aspecten van IK5 2e communicatierevolutie Behoefte aan tele- en datacommunicatie neemt explosief toe. Waarom? Verklaring? Niet alleen simpele economische factoren. Op zoek naar een theorie.

6 Sociale Aspecten van IK6 Theorie van Beniger De industriele revolutie (einde 19e - begin 20e eeuw) leidt tot een controlecrisis. Controlerevolutie: –bureaucratische organisatie –nieuwe infrastructuur (transport en communicatie) –massacommunicatie en massonderzoek van Dijk: eerste communicatierevolutie

7 Sociale Aspecten van IK7 Van Dijk 2e controlecrisis: –verstopping van de infrastructuur –bureaucratie bereikt haar grenzen –van massa naar individu => 2e communicatierevolutie Doorstroomeconomie

8 Sociale Aspecten van IK8 Decentralisatie Vanaf de dertiger jaren neemt de bedrijfsomvang af. Tegelijkertijd neemt de concentratie van kapitaal en economische macht toe. Netwerken van toeleveringsbedrijven Multi-nationals Gevolg: communicatiebehoefte

9 Sociale Aspecten van IK9 Arbeidsprocessen Van Fordisme (& Taylorisme) naar Post- Fordisme van just-in-case naar just-in-time optimalisering van het productieproces als geheel kwaliteitskringen directe communicatie tussen afdelingen integratie => CIM

10 Sociale Aspecten van IK10 Kantoren Stroomlijning en stijging arbeidsproductiviteit blijven achter bij de industrie Nog geen papierloos kantoor Integrale kantoorsystemen Workflow automation Koppeling met de buitenwereld (leveranciers en klanten) “lopende band kantoor” groupware/CSCW

11 Sociale Aspecten van IK11 Virtuele Organistaties ICT georienteerd, onafhankelijk van plaats en tijd Nomadische Organisatie –Geen vaste werkplek en/of werktijd –Initiatief bij de werknemer –Sociale versus hierarchische controle structuur –ICT mediated communication

12 Sociale Aspecten van IK12 New Economy Sterk: permanente stijging van productiviteit Zwak: tijdelijke verhoging van groei en innovatie: informatie- of netwerkeconomie door innovaties Van Dijk onderschrijft de zwakke versie, niet de sterke.

13 Sociale Aspecten van IK13 Kenmerken van informatie- economie Hoge ontwikkelkosten, lage (re)productiekosten Informatie is een ervaringsgoed Bijzonder product Hoge overstapkosten Schaal van netwerken maakt ze voordeliger

14 Sociale Aspecten van IK14 Nieuwe kenmerken? Omkering van de waardeketen (van aanbod naar vraag) Opdeling en dematerialisatie van de waardeketen (bv. E-commerce)

15 Sociale Aspecten van IK15 Innovatie Productinnovatie Procesinnovatie Traditionele technologische levenscyclus (zie figuur) Voor informatie gestuurde productie geldt de omgekeerde levenscyclus

16 Sociale Aspecten van IK16 Procesinnovatie Besparing op productiefactoren Verbetering van efficiency en effectiviteit Grotere strategische controle => doorstroomeconomie

17 Sociale Aspecten van IK17 Communicatiesector Zie figuur 3.2

18 Sociale Aspecten van IK18 Dimensies Horizontale en verticale integratie vs decentralisatie internationaal vs regionaal openbaar vs privaat regulering vs deregulering investeringen werkgelegenheid

19 Sociale Aspecten van IK19 Producenten van infrastructuur Horizontale concentratie Fusies leiden tot oligopolie Werkgelegenheid neemt af

20 Sociale Aspecten van IK20 Beheer en transport Afbrokkelende monopolies Gevolgen: –Afbraak van “natuurlijk monopolie” –Concurrentie –Vermenigvuldiging van infrastructuur –Commerciele intranetten –Tendens naar oligopolie

21 Sociale Aspecten van IK21 Diensten Circulatiediensten: EDI Communicatiediensten: ( , voic , electronisch vergaderen) Informatiediensten (vooral via Internet): –Digitale bibliotheken –Reisinformatie en boekingen –Promotie –Vacaturebanken, huizen, autos etc

22 Sociale Aspecten van IK22 Verticale concentratie Producenten van infrastructuur gaan ook diensten aanbieden Gevolg van de integratie van media Kan belangrijke politeke consequenties hebben Vele fusies (Time Warner) en zware competitie

23 Sociale Aspecten van IK23 (de-)(re-)regulering Einde publieke monopolies leidt tot deregulering Liberalisering leidt tot reregulering Redenen: –Oligopolisering –Universele toegankelijkheid –Meerdere netwerken naast elkaar –Interconnectie

24 Sociale Aspecten van IK24 Internet Chaos? Publieke schakeldienst? Internet-2 Toekomst?

25 Sociale Aspecten van IK25 Consument Traditioneel: –Defensie (Arpanet) –ruimtevaart –Financiele sector –Transnationale ondernemingen –Database providers

26 Sociale Aspecten van IK26 Toepassingsgebieden Gedistribueerde gegevensverwerking Monitorsystemen Transactiesystemen Kantoorautomatisering Managementinformatiesystemen

27 Sociale Aspecten van IK27 Individuele Consument Niet zo nodig? Minitel (TELETEL) in Frankrijk Technology Push Informatie vs. Communicatie en Ammusement Consument draait op voor de fragmentatie van de infrastructuur

28 Sociale Aspecten van IK28 Technology Assessment Wat slaat aan bij de consument en wat niet? –CD-I (-) –Internet-PC (-) –Full service networks (-) –Mobiel telefoneren Telefonie (+) SMS (+) WAP(-) –Internet Smalband: Modem (enz) (+) Breedband: ADSL, Kabel (-/+) E-commerce (-/+) UMTS (?)

29 Sociale Aspecten van IK29 Falen van nieuwe media Domesticatie Aanbodsmentaliteit Geen gebruikersparticipatie bij technisch ontwerp Acceptatie is geen technische, maar een sociaal culturele zaak (context) Toegevoegde waarde moet duidelijk zijn

30 Sociale Aspecten van IK30 Verwachtingen Werkelijk gebruik verschilt vaak van het verwachte gebruik. Voorbeelden: –Telefoon –Minitel –Mobiele telefonie –Internet+WWW

31 Sociale Aspecten van IK31 Gebruikerskloof De vraag wordt steeds meer divers. Individualisering en personalisering De aanbieders kunnen deze vraag niet altijd vervullen. Kloof tussen informatie-armen en informatie-rijken

32 Sociale Aspecten van IK32 Wat is de theorie? Schaalverkeining en schaalvergroting gaan hand in hand 2e controle revolutie Doorstroomeconomie Verticale en horizentale integratie aan de productiekant Achterblijvende vraag door tecnology push en gebrek aan sociaal-culturele context

33 Sociale Aspecten van IK33 Vragen Wat is de doorstroomeconomie? Wat zijn de lessen voor TA?


Download ppt "Sociale Aspecten van IK1 Sociale Aspecten van IK-3 B. J. Wielinga."

Verwante presentaties


Ads door Google