De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Docentendag Politicologie 2013 Israël en de Palestijnse Westoever Waar is de grens? Parallelle ‘waarheden’ Fer Hooghuis Martin van der Velde Docenten Academie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Docentendag Politicologie 2013 Israël en de Palestijnse Westoever Waar is de grens? Parallelle ‘waarheden’ Fer Hooghuis Martin van der Velde Docenten Academie."— Transcript van de presentatie:

1 Docentendag Politicologie 2013 Israël en de Palestijnse Westoever Waar is de grens? Parallelle ‘waarheden’ Fer Hooghuis Martin van der Velde Docenten Academie en Sociale Geografie Radboud Universiteit Nijmegen

2 Programma InleidingInleiding Inhoudelijke informatie over ‘de grens’Inhoudelijke informatie over ‘de grens’ Video en KijkopdrachtVideo en Kijkopdracht (Leren) argumenteren(Leren) argumenteren

3 Relatie met maatschappijwetenschappen VWO –Domein A: informatie- en onderzoeksvaardigheden –Domein C: machtsverhoudingen in de wereld –Domein F: analyse van een sociale actualiteit HAVO –Domein A: informatie- en onderzoeksvaardigheden –Domein E: macht en invloed van media –Domein F: analyse van een sociale actualiteit

4 Controversieel onderwerp Meerdere perspectieven op de werkelijkheidMeerdere perspectieven op de werkelijkheid Gepolitiseerde berichtgevingGepolitiseerde berichtgeving Veel leerlingen hebben al meningVeel leerlingen hebben al mening Voor veel leerlingen is het een onderwerp dat ver van hen weg staat.Voor veel leerlingen is het een onderwerp dat ver van hen weg staat. Hoe ga je als docent met je eigen mening om?Hoe ga je als docent met je eigen mening om?

5 De uitdaging Betrokkenheid bij het onderwerp oproepen bij de leerlingenBetrokkenheid bij het onderwerp oproepen bij de leerlingen Verschillende perspectieven te laten zienVerschillende perspectieven te laten zien Bevorderen van een onderzoekende houding (Media-‘literacy’)Bevorderen van een onderzoekende houding (Media-‘literacy’) Komen tot een consistent beargumenteerde meningKomen tot een consistent beargumenteerde mening

6 Didactische principes Probleem terugbrengen tot een casus die model staat voor het grotere probleem. Inleving en empathie bevorderen door ‘levensechte’ beelden en verhalen (personaliseren, visualiseren). Opdrachten die zich (ook) richten op het leren vragen naar de herkomst en ‘boodschap’ van een bron. Gebruik maken van een argumentatiemodel.

7 Een paar feiten: De naam: Afscheidingshek Veiligheidshek Antiterrorisme hek Segregatie muur Apartheidsmuur (Westoever) Barrière

8 Een paar feiten: Geschiedenis: 1992: Eerste idee (Yitzak Rabin) 1992: Eerste idee (Yitzak Rabin) 1994: Eerste deel muur (Tulkarem) 1994: Eerste deel muur (Tulkarem) 1995: Commissie voor het verloop 1995: Commissie voor het verloop 2002: Start integrale afscheiding 2002: Start integrale afscheiding Sindsdien wordt er gebouwd Sindsdien wordt er gebouwd (route regelmatig aangepast door uitspraken van de Israëlische Hoge Raad)

9 9% West Bank ten westen van de barrière; 3% geheel of gedeelte- lijk omgeven 9% West Bank ten westen van de barrière; 3% geheel of gedeelte- lijk omgeven Een paar feiten: Structuur: 708km (gebouwd (62%), in aanbouw (8%) of gepland (30%)) 708km (gebouwd (62%), in aanbouw (8%) of gepland (30%)) twee keer de lengte van de ‘Groene Lijn’ (bestandslijn 1949) twee keer de lengte van de ‘Groene Lijn’ (bestandslijn 1949) 10% muur; 90% hek 10% muur; 90% hek

10 Een paar feiten:

11 Doel, Effect en Gevolgen: veiligheid van de burgers Israël (Israël) veiligheid van de burgers Israël (Israël) voorschot op de toekomstige grens tussen Israël en het Palestijnse gebied (Palestijnen) voorschot op de toekomstige grens tussen Israël en het Palestijnse gebied (Palestijnen) reductie zelfmoordaanslagen (452 doden in 2002; 9 in 2010) … reductie zelfmoordaanslagen (452 doden in 2002; 9 in 2010) … … maar is dit wel een effect van de barrière (IDF infiltratie; bestand tussen partijen; politieke activiteit Hamas etc.) … maar is dit wel een effect van de barrière (IDF infiltratie; bestand tussen partijen; politieke activiteit Hamas etc.) verandering van tactiek en strategie Palestijnen verandering van tactiek en strategie Palestijnen

12 Doel, Effect en Gevolgen: … voor de Palestijnen beperking vrijheid (o.a. minder overgangen) beperking vrijheid (o.a. minder overgangen) verlies van land verlies van land bedrijven bedrijven (vruchtbaar) land (vruchtbaar) land water water mindere gezondheidszorg mindere gezondheidszorg economische gevolgen economische gevolgen meer Palestijnen vestigen zich permanent in Israël meer Palestijnen vestigen zich permanent in Israël

13 Het beeld als getuige? Beelden zijn Visueel bewijsVisueel bewijs Primaire bronnenPrimaire bronnen  suggereren ‘de waarheid’

14 1.Het beeld is een zelfstandig object  gaat een eigen leven leiden 2. Inkadering definieert de inhoud 3. Tijd: niet meer dan een momentopname 4. Detail: niet het hele verhaal, het beeld wordt een symbool 5. Camerapositie: boven, onder, achter, voor,... De waarheid? De waarheid?

15 actuele informatie, typerend voor een situatie of proces (geen toevallig- heden)actuele informatie, typerend voor een situatie of proces (geen toevallig- heden) informatierijk: het beeld moet een ‘verhaal’ uitdrukkeninformatierijk: het beeld moet een ‘verhaal’ uitdrukken verwondering oproepend en uitnodigend tot inlevingverwondering oproepend en uitnodigend tot inleving Didactische criteria voor beelden

16 Filmbeelden Parallelle waarheden van verschillende actoren, o.a.: Abu Azzam (Palestijnse boer)Abu Azzam (Palestijnse boer) Ron Nachman (Burgemeester Ariel)Ron Nachman (Burgemeester Ariel) Gedeelte uit de documentaire Bankroet (Factor, IKON, 10 oktober 2003)

17 Kijkvragen: Representatie Abu Azzam geïntroduceerd en afgebeeld?Hoe wordt Abu Azzam geïntroduceerd en afgebeeld? Hoe wordt Ron Nachman geïntroduceerd en afgebeeld?Hoe wordt Ron Nachman geïntroduceerd en afgebeeld? Naar wie gaat de sympathie van de filmmaker uit? Welke aanwijzingen heb je daarvoor?Naar wie gaat de sympathie van de filmmaker uit? Welke aanwijzingen heb je daarvoor?

18 Kijkvragen: De Barrière Wat is dit voor een grens? Wat is dit voor een grens? Wat betekent deze grens voor de mensen? Wat betekent deze grens voor de mensen? Israëli'sIsraëli's PalestijnenPalestijnen Welke normen en waarden komen aan de orde? Welke normen en waarden komen aan de orde?

19 Video

20 Waardenkwadrant Recht op inkomen Recht op veiligheid Muur wel bouwen Muur niet bouwen

21 Oefening Waardenkwadrant

22 Waardenkwadrant Recht op inkomen Recht op veiligheid Muur wel bouwen Muur niet bouwen RN AA JJ DL MZ

23 Aangepast model van Toulmin Wat is dit voor gebied? Wat is dit voor gebied? Wat betekent dit gebied? Wat betekent dit gebied? Wat is dit voor grens? Wat is dit voor grens? Wat betekent deze grens? Wat betekent deze grens? … Kaarten Kaarten Verhalen Verhalen Kranten Kranten Foto’s Foto’s … Muur moet blijven Muur moet blijven Muur moet weg Muur moet weg … Mits … Mits … Tenzij … Tenzij … Jezelf beschermen Jezelf beschermen Effectieve begrenzen Effectieve begrenzen Ontwikkeling nastreven Ontwikkeling nastreven … Recht op veiligheid Recht op veiligheid Recht op inkomen Recht op inkomen Recht op gezinsvorming Recht op gezinsvorming Recht op … Recht op … Normen Waarden Gegevens uit: Situatie: Oplossing: Voorbehoud:

24 Standpunt Israel De westelijke Jordaan oever bakent het oorspronkelijke ‘Bijbelse’ land van de Joden af. De Jordaan is een natuurlijke grens. De muur volgt die grens. De westelijke Jordaan oever bakent het oorspronkelijke ‘Bijbelse’ land van de Joden af. De Jordaan is een natuurlijke grens. De muur volgt die grens. Palestijnse terroristen zijn een gevaar. Palestijnse terroristen zijn een gevaar. Kaarten Kaarten Verhalen Verhalen Kranten Kranten Foto’s Foto’s … Muur is noodzakelijk en moet blijven Muur is noodzakelijk en moet blijven Tenzij Palestijnen erkennen dat dit ons grondgebied is en afzien van terroristische acties. Tenzij Palestijnen erkennen dat dit ons grondgebied is en afzien van terroristische acties. Jezelf beschermen Jezelf beschermen Effectief begrenzen Effectief begrenzen Recht op veiligheid Recht op veiligheid Normen Waarden Gegevens uit: Situatie: Oplossing: Voorbehoud:

25 Oefening Toulmin

26 Standpunt Palestijnen De westelijke Jordaan oever is Palestijns gebied. D e muur gaat deels over Palestijns gebied en snijdt burgers af van grond en water. Dat leidt tot meer armoede en verzet en belemmert de ontwikkeling van een Palestijnse staat. De westelijke Jordaan oever is Palestijns gebied. D e muur gaat deels over Palestijns gebied en snijdt burgers af van grond en water. Dat leidt tot meer armoede en verzet en belemmert de ontwikkeling van een Palestijnse staat. Kaarten Kaarten Verhalen Verhalen Kranten Kranten Foto’s Foto’s … Muur moet weg Muur moet weg Tenzij de muur buiten Palestijns gebied wordt gebouwd en Palestijnen onbelemmerd toegang krijgen houden tot hun grond en water. Tenzij de muur buiten Palestijns gebied wordt gebouwd en Palestijnen onbelemmerd toegang krijgen houden tot hun grond en water. Economische zelfstandigheid nastreven. Economische zelfstandigheid nastreven. Recht op inkomen Recht op inkomen Normen Waarden Gegevens uit: Situatie: Oplossing: Voorbehoud:

27 Een paar Internet-bronnen resources/lesson-plans/exploring-palestine Documentaires: Bankroet (Factor, IKON) bin/streams?/tv/ikon/factor/bb asf De Blinde Vlek (Israel, tussen droom en werkelijkheid, Joodse Omroep) resources/lesson-plans/exploring-palestine bin/streams?/tv/ikon/factor/bb asfhttp://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/638 resources/lesson-plans/exploring-palestine bin/streams?/tv/ikon/factor/bb asfhttp://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/638

28

29

30

31

32

33


Download ppt "Docentendag Politicologie 2013 Israël en de Palestijnse Westoever Waar is de grens? Parallelle ‘waarheden’ Fer Hooghuis Martin van der Velde Docenten Academie."

Verwante presentaties


Ads door Google