De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Klinische ontwikkelingsneuropsychologie Hanna Swaab.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Klinische ontwikkelingsneuropsychologie Hanna Swaab."— Transcript van de presentatie:

1 Klinische ontwikkelingsneuropsychologie Hanna Swaab

2 Inleiding Relaties hersenen en gedrag Bij kinderen en jeugdigen: (0 – 18) Relaties problemen gedrag en disfunctioneren hersenen Betrekking tot diagnosticeren en behandelen gevolgen hersendisfuncties

3 Groei en mogelijke verstoring Groei sterkst in prenatale periode en eerste jaren van leven Ontwikkeling volgens genetisch stappen Prenatale periode: Aanleg van hersenstructuren  Neurogenese en Migratie van belang!

4 Neurogenese = Productie van cellen Migratie = Cellen naar uiteindelijke bestemming in zenuwstelsel (Tussen 8 e en 16 e week van zwangerschap) Zenuwstelsel: 2 typen cellen 1.Neuronen = prikkeloverdracht 2.Gliacellen = Ondersteuning functioneren neuronen  Het brein globale vorm na 100 dagen zwangerschap

5 Verstoring Door: Aanlegfactoren, omgevingsfactoren… Tijdens migratie en neurogese  Tot uiting in anatomische afwijkingen Gezondheid moeder van groot belang  Roken, infectieziektes, druggebruik… NIET OK!! Hersenen bij geboorte grotendeels af  Maar: hersenen volwassene 4X volume hersenen baby

6 Toename gewicht hersenen = gevolg differentiatie  Verdere groei en rijping reeds bestaande structuren Meeste van differentiatie gebeurt postnataal Maar: begint al prenataal Tweede trimester zwangerschap: synaptogenese  Vormen van verbindingen met neuronen  Gaat door tot in de adolescentie Ontwikkeling hersenen volgens genetisch vastgelegde processen Perioden van sterke groei: ‘Kritische periodes waarin omgevingsinvloeden van groot belang zijn voor de ontwikkeling’

7 Verstoringen postnatale ontwikkeling minder zichtbaar in morfologie hersenen Maar: effect op aspecten van groei en differentiatie In dieper gelegen structuren hersenen : essentiële functies geregeld Gebieden daaromheen: emotionele en geheugenprocessen Informatieverwerking: aantal stappen  Aandacht en geheugen spelen grote rol

8 Executieve functies Vaardigheden om onafhankelijk gedrag te laten zien  Planmatig denken  Probleemoplossend denken mogelijk  Start rond 7 e levensjaar Beschadiging frontaalgebieden: Retardatie tot gevolg Ontwikkeling frontaalgebieden minder bij kinderen waar moeder tijdens zwangerschap rookte, dronk of drugs gebruikte

9 Geheugen Opslag – Bewaren – Terugzoeken – Herkennen Bewust toegankelijke feitenkennis en Niet – bewust toegankelijke feitenkennis Declaratief geheugen: Semantisch geheugen en episodisch geheugen Structuren rijpen snel  Spelen rol bij procedureel geheugen

10 Bij kinderen met disfunctie  Grote kans op geheugenproblemen Geheugenproblemen frequent gegeven na traumatisch hersenletsel  Ook vaak bij kinderen die zuurstof tekort hebben gehad bij geboorte Kinderen met groeivertraging tijdens zwangerschap: Cognitieve problemen (bvb. Leerstoornissen)

11 Herstel? Beschadiging op jonge leeftijd grotere gevolgen dan beschadiging op oudere leeftijd Factoren: -Aard en omgeving beschadiging -Leeftijd en moment in ontwikkeling hersenen Herstel kan: -beschadigde cellen nieuwe verbindingen maken -Anatomische reorganisatie

12 Toekomstperspectief Moderne technieken maken mogelijk om hersenactiviteit in beeld te brengen  Meer en meer inzicht verwerven Invloed van behandeling op functioneren van hersenen zal steeds duidelijker worden

13


Download ppt "Klinische ontwikkelingsneuropsychologie Hanna Swaab."

Verwante presentaties


Ads door Google