De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De ontwikkeling van de hersenen en wat dit betekent voor de opvoeding en het leren van kinderen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De ontwikkeling van de hersenen en wat dit betekent voor de opvoeding en het leren van kinderen."— Transcript van de presentatie:

1 De ontwikkeling van de hersenen en wat dit betekent voor de opvoeding en het leren van kinderen

2 De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…

3 Het brein is een krachtpatser!! De hersenen regelen van alles… Bijvoorbeeld: • Informatie vanuit de zintuigen verwerken • Spieren • Ademhaling • Bloeddruk • Lichaamstemperatuur • Geheugen • Beweging • en … LEREN!!

4 Hoe werkt het? Hersenen Zenuwen

5

6 “Rijping” van de hersenen • De hersenen van kinderen moeten zich nog ontwikkelen • Dit ontwikkelen van de hersenen noemen we ook wel het “rijpen” van de hersenen • Hoe goed een kind bepaalde dingen kan, wordt bepaald door de genen, maar ook door de rijping van de hersenen • De rijping van de hersenen gaat niet bij ieder kind even snel • Een kind dat nu iets nog niet kan, kan dat misschien wel als de hersenen voldoende gerijpt zijn

7 Dus… Hoe gaat dat nou met die rijping?

8 Het beginnende brein legt de basis Het beginnende brein legt de basis Vroeg in de zwangerschap beginnen de hersenen zich al te ontwikkelen. In de eerste acht weken start de aanmaak van neuronen (zenuwen).

9 De ontwikkeling van het babybreinDe ontwikkeling van het babybrein Bij de geboorte zijn de hersenen van een baby nog niet af. Het babybrein wordt in het eerste halfjaar twee keer zo groot als gevolg van de aanmaak van neuronen (zenuwen).

10 De ontwikkeling van het kinderbreinDe ontwikkeling van het kinderbrein Taalvaardigheid en verfijning van de motoriek zijn de voornaamste ontwikkelingen in de kindertijd.

11 Het tienerbreinHet tienerbrein In de tienertijd vinden er grote veranderingen in de hersenen plaats. Die veranderingen verlopen niet in alle hersengebieden gelijktijdig wat leidt tot het bekende 'puberen'.

12 Het volwassen brein is volgroeidHet volwassen brein is volgroeid Rond het vijfentwintigste jaar zijn de hersenen volgroeid. Er kunnen dan nog wel nieuwe verbindingen worden gemaakt.

13 Wat is het verschil tussen de hersenen van een kind en die van een volwassene?

14 Van Het Vogelnest naar de Dirk…

15 De snelste route van Het Vogelnest naar de Dirk…

16

17 Een traag groeiende boom kan de hoogste boom worden En als dat bij sommige kinderen soms wat langzamer gaat, bedenk dan…

18 Maar kunnen volwassenen nou iets doen om de rijping van de hersenen te stimuleren?

19

20 Gezond eten dus niet maar

21 Slapen • 4-6 jaar tussen 18.30uur en uur (ong. 12 uur) • 7-8 jaar tussen uur en uur (ong. 11 uur) • 9-12 jaar tussen uur en uur (ong. 10 uur)

22

23 Stress zoveel mogelijk voorkomen

24 DUS… door te zorgen voor • Gezond voedsel • Genoeg slaap • Een rijke omgeving en • Zo min mogelijk stress stimuleren we de rijping van de hersenen en geven we kinderen wat ze nodig hebben om zo goed mogelijk te kunnen leren

25 Wat kunnen we kinderen verder nog bieden? • Veiligheid • Structuur • Sturing • Herhaling • Geduld • Vertrouwen • Waardering • Steun • Liefde

26 Stellingen waar of niet? • Spelen is leren • Kinderen ontwikkelen zich vanzelf • Een kind dat moeilijk leert op school is dom • Kinderen leren alleen op school • Lezen leer je in groep 3 • Rekenen is sommetjes maken


Download ppt "De ontwikkeling van de hersenen en wat dit betekent voor de opvoeding en het leren van kinderen."

Verwante presentaties


Ads door Google