De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PowerPoint gemaakt door Matthias Madou. Artikel door Angela van de Broek en Ellen Kleijnen. 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PowerPoint gemaakt door Matthias Madou. Artikel door Angela van de Broek en Ellen Kleijnen. 1."— Transcript van de presentatie:

1 PowerPoint gemaakt door Matthias Madou. Artikel door Angela van de Broek en Ellen Kleijnen. 1

2  Formele opvoedingsondersteuning  Speciaal onderwijs  Huisartsbezoek  Anticonceptie, abortus en soa-tests  Ander achtergrond  Problemen niet gezien  Negatieve kijk op voorzieningen  Hulp sluit niet goed aan  Problemen met diagnostiek  Besluit 2

3  Onder zoek door SCP in 2007  Enkel bij personen die Nederlands spreken  Minder positieve opvoedingbeleving  Meer psychosociale problemen  Zoeken weinig hulp opvoed- en opgroeiproblemen 3

4  Cluster-4-scholen  Speciaal en voortgezet speciaal onderwijs  Jongeren met gedragsproblemen 4

5  Gemiddeld ongezonder  Overgewicht  Diabetes  Schizofrenie  Minder tevreden over hun gezondheid  Iets vaker bij de huisarts 5

6  Driekwart jongeren gebruikt anticonceptie  Surinaamse, Antilliaanse en autochtone jongeren: de pil  Turkse en Marokkaanse jongeren: condoom  Meisjes jaar: 1.1% zwanger  12% die geen condoom gebruiken doen soa-test 6

7  Niet-westerse migrantenouder lager opgeleid  Geen of alleen lager onderwijs gevolgd  Veel belang aan religie  Alleenstaand ouderschap 7

8  Zoeken vaak minder hulp  Anders aankijken problemen en gedragingen  Misvattingen over veilig vrijen, zwangerschap en soa’s  Gedragsproblemen niet gesignaleerd of erkend  Gering gebruik van cluster-4-onderwijs  Oorzaak problemen leggen ouders bij zichzelf  Taboe op psychosociale problemen 8

9  Wantrouwen en negatief beeld zorgverleners  Bang om negatief te worden begrepen  Onder druk om te vernederlandsen  Angst vergaande consequenties (afnemen kinderen)  Speciaal onderwijs is voor ‘gekken’  Afwijzender condoomgebruik (vertouwt partner niet) 9

10  Vraagt veel van de betrokkenen  Ouders geacht initiatief te nemen  Weten niet dat ze beroep kunnen doen op formele opvoedingsondersteuning  Onduidelijk welke voorzieningen er zijn  Te ingewikkeld procedures  Gebrekkige beheersing van het Nederlands 10

11  Gebrek diversiteitgevoeligheid van instanties  Niet ver afwijken van het gemiddelde  Weinig aandacht aan culturele diversiteit  Geboden ondersteuning  Specifieke vragen krijgen weinig gehoor 11

12  Meetinstrumenten gebaseerd op westerse uitgangspunten  Niet vanzelfsprekend probleemloos toegepast  Andere moedertaal dan Nederlands slechtere IQ-test score  Gedragsstoornissen niet gediagnosticeerd  Schaamtegevoelens en ondersignalering  Juiste diagnose is moeilijk  Moeilijk inschatten van een stoornis 12

13  Voorzieningen komen niet overeen omvang problemen  Wegnemen barrières  Verlagen drempels is kans verhogen goede ontwikkeling  Aandacht aan interculturalisatie voor groter bereik bewerkstellingen  Laagdrempelige initiatieven zoals opvoedingsondersteuning door migrantenzelforganisaties 13


Download ppt "PowerPoint gemaakt door Matthias Madou. Artikel door Angela van de Broek en Ellen Kleijnen. 1."

Verwante presentaties


Ads door Google