De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Buitengewoon Allochtone leerlingen Een literatuurstudie en een Kwalitatief onderzoek over allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Buitengewoon Allochtone leerlingen Een literatuurstudie en een Kwalitatief onderzoek over allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Buitengewoon Allochtone leerlingen Een literatuurstudie en een Kwalitatief onderzoek over allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs

2 Buitengewoon allochtone leerlingen – Onderzoeksvragen:  Wat is de socio-economische positie van de allochtone leerlingen die naar het buitengewoon onderwijs gaan?  Hoe ervaren de ouders de doorverwijzing van hun kind naar het buitengewoon onderwijs?  Wat is de oorzaak van de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs?

3 Buitengewoon Allochtone leerlingen  Literatuurstudie  Kwalitatief onderzoek

4 Literatuurstudie  Buitengewoon onderwijs  De leerachterstand bij allochtone leerlingen  Oorzaken van de leerachterstand bij allochtone leerlingen

5 Literatuurstudie  Buitengewoon onderwijs

6 Literatuurstudie  Buitengewoon onderwijs  Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs ( )

7 Literatuurstudie  Buitengewoon onderwijs  Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs ( ) – Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs

8 Literatuurstudie  Buitengewoon onderwijs  Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs ( ) – Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8!

9 Literatuurstudie  Buitengewoon onderwijs  Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs ( ) – Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8! – Buitengewoon Lager onderwijs : 6,66% in het BULO 6,3% in het gewoon lager onderwijs

10 Literatuurstudie  Buitengewoon onderwijs  Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs ( ) – Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8! – Buitengewoon Lager onderwijs : 6,66% in het BULO 6,3% in het gewoon lager onderwijs – Buitengewoon secundaire onderwijs : 8,5% in het BUSO 4,4% in het gewoon secundaire onderwijs

11 Literatuurstudie  Buitengewoon onderwijs  Allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs ( ) – Buitengewoon kleuteronderwijs : 5,66% in het buitengewoon kleuteronderwijs 5, 92% in het gewoon kleuteronderwijs GEEN TYPE 1, 8! – Buitengewoon Lager onderwijs : 6,66% in het BULO 6,3% in het gewoon lager onderwijs – Buitengewoon secundaire onderwijs : 8,5% in het BUSO 4,4% in het gewoon secundaire onderwijs Een oververtegenwoordiging van vreemdelingen in het BUSO

12 Literatuurstudie  Buitengewoon onderwijs  Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs

13 Literatuurstudie  Buitengewoon onderwijs  Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs – Doorverwijzingcriteria

14 Literatuurstudie  Buitengewoon onderwijs  Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs – Doorverwijzingcriteria  IQ  Schoolvorderingen/ leervoorwaarden  Gezin

15 Literatuurstudie  Buitengewoon onderwijs  Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs – Doorverwijzingcriteria  IQ  Schoolvorderingen/ leervoorwaarden  Gezin – Verwijzing van allochtone leerlingen  Zwakke schoolprestaties  Taalachterstand

16 Literatuurstudie  Leerachterstand bij allochtone leerlingen  Relevante onderzoeksgegevens – Onderzoek van Groenez (2003)  36% participeert niet op de kleuterschool  20% van de driejarige gaat niet naar het kleuteronderwijs

17 Literatuurstudie  Leerachterstand bij allochtone leerlingen  Relevante onderzoeksgegevens – Leerlingdatabank ( )  Schoolsvertraging in het lager onderwijs Belgen (%)Niet Belgen (%) Eerste leerjaar 1030,45 Zesde leerjaar 12,3649,61 Totaal 12,6944,78

18 Literatuurstudie  Leerachterstand bij allochtone leerlingen  Relevante onderzoeksgegevens – Leerlingdatabank ( )  Schoolsvertraging in het SO Belgen (%)Niet Belgen (%) Eerste leerjaar 18,0659,41 Zesde leerjaar 34,9471,28

19 Literatuurstudie  Leerachterstand bij allochtone leerlingen  Relevante onderzoeksgegevens – Leerlingdatabank ( )  Zittenblijven Belgen (%)Niet Belgen (%) Lager onderwijs 2,386 Secundaire onderwijs 5,79,5

20 Literatuurstudie  Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen

21 Literatuurstudie  Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen  Ongelijke onderwijskansen

22 Literatuurstudie  Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen  Ongelijke onderwijskansen – Socio-economische factor – Sociale factor – Culturele factor – Taalfactor – Intelligentiefactor

23 Literatuurstudie  Oorzaken van de leerachterstanden bij allochtone kinderen  Ongelijke onderwijskansen – Socio-economische factor – Sociale factor – Culturele factor – Taalfactor – Intelligentiefactor  Ongelijke behandeling/discriminatie - bewuste/onbewuste discriminatie * Pygmalion-effect

24 Kwalitatief onderzoek

25  Onderzoekspopulatie  Onderzoeksmiddelen  Procedure  Resultaten  Conclusie

26 Kwalitatief onderzoek  Onderzoekspopulatie

27 Kwalitatief onderzoek  Onderzoekspopulatie – 15 allochtone ouders

28 Kwalitatief onderzoek  Onderzoekspopulatie – 15 allochtone ouders  10 Marokkaanse  4 Turkse  1 Kosovaarse

29 Kwalitatief onderzoek  Onderzoeksmiddelen – Vragenlijst – Diepte- interviews

30 Kwalitatief onderzoek  Procedure

31 Kwalitatief onderzoek  Procedure – Ouders telefonische contacteren

32 Kwalitatief onderzoek  Procedure – Ouders telefonische contacteren – Afname interviews:

33 Kwalitatief onderzoek  Procedure – Ouders telefonische contacteren – Afname interviews:  Stageplaats (2)  Huisbezoeken (10)  School (2)  Persoonlijke omgeving (1)

34 Kwalitatief onderzoek  Resultaten

35 Kwalitatief onderzoek  Resultaten – Gezinssituatie

36 Kwalitatief onderzoek  Resultaten – Gezinssituatie  Aantal kinderen in het Buitengewoon onderwijs – 6/15: gemiddeld 2

37 Kwalitatief onderzoek  Resultaten – Gezinssituatie  Aantal kinderen in het Buitengewoon onderwijs – 6/15: gemiddeld 2  Geboorteplaats van de ouders – moeders: 10 in land van herkomst, 5 moeders in België – vaders: 13 in Marokko/ Turkije/ Kosovo, 2 vaders in België

38 Kwalitatief onderzoek  Resultaten – Gezinssituatie  Aantal kinderen in het Buitengewoon onderwijs – 6/ 15: gemiddeld 2  Geboorteplaats van de ouders – moeders: 10 in land van herkomst, 5 moeders in België – vaders: 13 in Marokko/ Turkije/ Kosovo, 2 vaders in België  Beroepsprofiel van de ouders – vaders: 8 arbeiders, 7 vaders werkloos – moeders : 2 arbeiders, 12 moeders huisvrouwen

39 Kwalitatief onderzoek  Resultaten – Gezinssituatie  Opleiding van de ouders – Moeders :  5 geen/aantal jaren lager onderwijs  7 secundaire onderwijs niet afgemaakt  2 getuigschrift (beroeps) secundaire onderwijs  1 A1 diploma – Vaders :  7 geen/aantal jaren lager onderwijs  4 secundaire onderwijs niet afgemaakt  4 getuigschrift (beroeps)secundaire onderwijs

40 Kwalitatief onderzoek  Resultaten – Gezinssituatie  Taalbeheersing – Moeders:  9 spreken geen/nauwelijks Nederlands  1 spreekt matig Nederlands  5 spreken goed tot zeer goed Nederlands – Vaders  8 spreken zwak tot zéér zwak  1 spreekt matig  6 spreken goed tot zéér goed  Woonsituatie – 5 koopwoning – 4 huren een appartement – 6 huren een sociale woning  6 vinden hun woonruimte krap  9 ouders tevreden/ zéér tevreden over de woonomgeving  Wonen in achterbuurten van Antwerpen

41 Kwalitatief onderzoek  Resultaten – Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs

42 Kwalitatief onderzoek  Resultaten – Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs  Mededeling van de doorverwijzing – 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) – 6 kinderen in het 1 ste leerjaar (gedubbeld)

43 Kwalitatief onderzoek  Resultaten – Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs  Mededeling van de doorverwijzing – 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) – 6 kinderen in het 1 ste leerjaar (gedubbeld)  Nieuwsoverdracht – 7 ouders door de vorige school – 8 door het CLB

44 Kwalitatief onderzoek  Resultaten – Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs  Mededeling van de doorverwijzing – 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) – 6 kinderen in het 1 ste leerjaar (gedubbeld)  Nieuwsoverdracht – 7 ouders door de vorige school – 8 door het CLB  Eerste reactie op de doorverwijzing – Meeste: kwaadheid, teleurstelling, ontkenning – Enkele: opluchting

45 Kwalitatief onderzoek  Resultaten – Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs  Mededeling van de doorverwijzing – 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) – 6 kinderen in het 1 ste leerjaar (gedubbeld)  Nieuwsoverdracht – 7 ouders door de vorige school – 8 door het CLB  Eerste reactie op de doorverwijzing – Meeste: kwaadheid, teleurstelling, ontkenning – Enkele: opluchting  Opvolgen van het advies – Verplichting, geen school gevonden, testing,

46 Kwalitatief onderzoek  Resultaten – Doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs  Mededeling van de doorverwijzing – 7 kinderen in het kleuterklas (gedubbeld) – 6 kinderen in het 1 ste leerjaar (gedubbeld)  Nieuwsoverdracht – 7 ouders door de vorige school – 8 door het CLB  Eerste reactie op de doorverwijzing – Meeste: kwaadheid, teleurstelling en ontkenning – Enkele: opluchting  Opvolgen van het advies – Verplichting, Geen school gevonden – Resultaat van (IQ)testen,  Oorzaak van doorverwijzing – 4 ouders: de taal niet beheersen (onwetendheid) – 8 ouders: de schuld van de leerkracht, de school en de CLB – 3 ouders: IQ, gedragsprobleem en leerachterstand

47 Kwalitatief onderzoek  Resultaten – Hoe staan de ouders nu tegenover het buitengewoon onderwijs

48 Kwalitatief onderzoek  Resultaten – Hoe staan de ouders nu tegenover het buitengewoon onderwijs  De huidige schoolsituatie van het kind – 6 ouders vinden het advies terecht: kind maakt vorderingen – 9 ouders vinden dat hun kind niet in het Buitengewoon onderwijs hoort.

49 Kwalitatief onderzoek  Resultaten – Hoe staan de ouders nu tegenover het buitengewoon onderwijs?  De huidige schoolsituatie van het kind – 6 ouders vinden het advies terecht: kind maakt vorderingen – 9 ouders vinden dat hun kind niet in het Buitengewoon onderwijs hoort  Toekomst – Bezorgd – Niet rooskleurig – Neergelegd bij het lot  Alle ouders wensen dat hun kind terug naar het gewoon onderwijs Kan verwezen worden!

50 Kwalitatief onderzoek  Conclusie

51 Kwalitatief onderzoek  Antwoord op de onderzoeksvragen – Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen?

52 Kwalitatief onderzoek  Antwoord op de onderzoeksvragen – Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen?  Lage scholingsgraad  Werkloos, arbeiders  Ongunstige woonsituatie

53 Kwalitatief onderzoek  Antwoord op de onderzoeksvragen – Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen?  Lage scholingsgraad  Werkloosheid, arbeiders  Ongunstige woonsituatie – De oorzaken volgens de ouders voor de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs?

54 Kwalitatief onderzoek  Antwoord op de onderzoeksvragen – Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen?  Lage scholingsgraad  Werkloosheid, arbeiders  Ongunstige woonsituatie – De oorzaken volgens de ouders voor de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs?  Cognitieve mogelijkheden  Gedrag  Ongelijke behandeling door de school  Taalachterstand, herkomst, lage opleidingsgraad

55 Kwalitatief onderzoek  Antwoord op de onderzoeksvragen – Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen?  Lage scholingsgraad  Werkloosheid, arbeiders  Ongunstige woonsituatie – De oorzaken volgens de ouders voor de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs?  cognitieve mogelijkheden  gedrag  Ongelijke behandeling door de school  Taal/leerachterstand, herkomst, lage opleidingsgraad – Hoe de ouders de doorverwijzing hebben ervaren?

56 Kwalitatief onderzoek  Antwoord op de onderzoeksvragen – Wat is de socio- economische positie van deze gezinnen?  Lage scholingsgraad  Werkloosheid, arbeiders  Ongunstige woonsituatie – Wat zijn volgens de ouders de reden van de doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs?  Cognitieve mogelijkheden  Gedrag  Ongelijke behandeling door de school  Taalachterstand, herkomst, lage opleidingsgraad – Hoe de ouders de doorverwijzing hebben ervaren?  Verdriet, kwaadheid, teleurstelling  Misbruik gemaakt van hun onwetendheid, verplicht werden  Geen rekening gehouden met de achtergrondsituatie  Toekomstperspectief vastgelegd


Download ppt "Buitengewoon Allochtone leerlingen Een literatuurstudie en een Kwalitatief onderzoek over allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google