De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Volkoren Wat (w)eet de consument? Debora van Zee 19 april 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Volkoren Wat (w)eet de consument? Debora van Zee 19 april 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Volkoren Wat (w)eet de consument? Debora van Zee 19 april 2012

2 Onderzoek RuigrokNetpanel 2008 Kleur & gezondheid (kwalitatief, indicatief), rondetafelsessies, n=29 RuigrokNetpanel 2010 Kwalitatief onderzoek, online interactiontool, n=18, inventariserend Kwantitatief onderzoek, n=801, representatief & cijfermatig Beiden: kennis, perceptie, zelf gerapporteerd gedrag t.o.v. vezel én volkoren(producten) GFK 2011 Kwantitatief GFK ConsumerScan panel (main-shoppers) Representatief voor NL bevolking, n=1047 Kennis, perceptie, zelf gerapporteerd gedrag t.o.v. volkoren(brood) RuigrokNetpanel 2012 kwantitatief moeders van thuiswonende kinderen (n=497, 25-45jr) Kennis, perceptie, zelf gerapporteerd gedrag t.o.v. volkorenbrood

3 Kennis, gezondheid en perceptie

4 Één op de vier kan (spontaan) noemen waar volkoren voor staat. Alle respondenten (n=1047), één antwoord mogelijk Bestaande uit veel kleine antwoordcategorieën. Variërend van “waar het van gemaakt is” tot “soortnaam”.

5 Wanneer mag brood Volkoren heten? Alle respondenten (n=1047), één antwoord mogelijk

6 Volkoren & gezondheid (open vraag) Manieren waarop volkoren producten goed voor gezondheid Alle respondenten

7 Volkoren & gezondheid (gesloten vraag) Alle respondenten, meerdere antwoorden mogelijk (n=1047)

8 Gedrag

9 Hoe vaak eet u …?

10 Marktcijfers broodconsumptie (in-home GfK 2009) Bruin Brood (Tarwebrood) Volkoren Meergranen Wit Bruinbrood het meest gegeten, witbrood het minst Aanbod out of home? kleinbrood GFK: slechts 20% bruin, volkoren of meergranen, 47% wit

11 Beweegredenen voor het eten van Volkoren

12 Belangrijkste reden om voor product te kiezen Brood Alle producten die minimaal 1 of 2 keer per maand worden gegeten Volkoren brood wordt vaker vanwege gezondheid gekozen dan andere soorten brood.

13 Belangrijkste reden om voor product te kiezen Pasta Alle producten die minimaal 1 of 2 keer per maand worden gegeten

14 Belangrijkste reden om voor product te kiezen Koekjes

15 Redenen om geen volkoren producten te eten Alle respondenten die geen volkoren producten eten (n=179), meerdere antwoorden mogelijk

16 Vindbaarheid

17 Weet de consument volkoren te vinden? Alle respondenten (n=1047) * aan verpakking/uiterlijk te herkennen

18 Hoe herkent u volkoren? Alle respondenten (n=1047), meerdere antwoorden mogelijk

19 19 3 Voedingswaarde van brood

20 Meegranen of Volkoren?

21 Conclusie Gemiddeld genomen eet men minder volkorenproducten dan volgens de aanbevelingen wenselijk zou zijn. Volkoren = gezond is bekend, maar men kent maar een deel van het verhaal. Gezondheid, naast smaak, belangrijke aankoopreden voor volkorenproducten. Volkorenbrood beter bekend (en bemind?) dan andere volkorengraanproducten. Het aanbod volkoren producten en de herkenbaarheid ervan kan beter.

22 Activiteiten Bakkerijsector

23 Waar richten we ons op? BROODVERVANGERSWITBROODTARWEBROODVOLKORENBROOD gemak (lekker) 13% eet witbrood (bij kleinbrood 47%) Laag opgeleid gewoonte (onbewust) 32% eet tarwebrood midden/hoog opgeleid gezondheid (bewust) 24% eet volkoren! midden/hoog opgeleid Van onbewust naar bewust!  bewust leven Van onbekend naar bekend!  kenmerk MEERGRANEN bewust 19% eet meergranenbrood midden/hoog opgeleid We gaan ons vooral richten op het verleiden van de tarwebroodeter tot het vaker kiezen van volkoren. Bijkomend effect is helderheid over het aandeel volkoren in meergranenbrood

24 Project Vaker Volkoren – Hoe? Vergroten kennis over positieve aspecten van volkorenproducten (brood). Ondernemer, Personeel en Klant! Bewuste (en transparante) positionering en promotie van volkoren(meergranen)assortiment = Klein- en grootbrood bereid met (tenminste 50% en) 100% volkorenmeel.

25 Kenmerk Campagne Project Vaker Volkoren – Hoe? Samenwerking

26 VOLKOREN & GEZONDHEID Pilot )- meting maartaprilmeijunijuliaug.sept.okt.nov. Pilot loopt Pilot 1-meting Uitrol volkoren 50% en 100% volkoren sector consument 100% volkoren Volkoren & Gezondheid Feiten & Fabels Kick off 2x activatiemoment NSO Volkoren & gezondheid print, TV, online, social media, events, beurzen, folder, sampling, free publicity, ambassadeurs food- professionals Volkoren & Gezondheid Gezondheidseffecten (met intermediairs) print, social media, seminars, folder, free publicity Toolkit Volkorenproject totaal

27 Bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "Volkoren Wat (w)eet de consument? Debora van Zee 19 april 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google