De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Campagnes Rijksoverheid Feiten en beeldvorming

Verwante presentaties


Presentatie over: "Campagnes Rijksoverheid Feiten en beeldvorming"— Transcript van de presentatie:

1 Campagnes Rijksoverheid Feiten en beeldvorming
Wim van der Noort & Daniëlle Koning

2 Inhoud 1. Wat vindt de burger van Postbus 51 campagnes?
2. Zijn campagnes effectief? 3. Toekomstige ontwikkelingen

3 Op welke manieren het liefst informatie van de Rijksoverheid?

4 Op welke manieren het liefst informatie van de Rijksoverheid?

5 Hoe bekend is Postbus 51? Spontane bekendheid 52%
Geholpen bekendheid 99%

6 Postbus 51/De Rijksoverheid geeft u informatie via tv-spots, radiospots, een internetsite en folders. Wat vindt u ervan dat u op die manier wordt geïnformeerd?

7 Wat vindt u van Postbus 51 en de Rijksoverheid in het algemeen?

8 Wat vindt u van de tv-spots van Postbus 51, de Rijksoverheid?

9 Wat vindt u van de tv-spots van Postbus 51 en wat vindt u van (commerciële) tv-reclames?

10 Vindt u dat u de TV-SPOTS van Postbus 51 te vaak, voldoende of te weinig op tv ziet? / Vindt u dat u te vaak, voldoende of te weinig RECLAME op tv ziet?

11 2. Zijn campagnes effectief?

12 ‘Internetcriminelen zijn voortdurend op zoek naar uw persoonsgegevens
‘Internetcriminelen zijn voortdurend op zoek naar uw persoonsgegevens. U kunt zelf veel doen om het hen moeilijk te maken. Ga naar nederlandveilig.nl voor hulp hierbij’

13 Communicatieve werking:
Bereik: - campagne: % - televisiespot: 89% - viral: 5 mln keer bekeken aansprekend informatief duidelijk opvallend Waardering:7.4

14 Doelstellingen Kennis: - internetcriminelen zijn uit op persoonlijke gegevens - vormen van internetmisbruik - maatregelen om internetmisbruik te voorkomen - voor informatie Houding: - u kunt zelf ook slachtoffer worden Gedragsintentie: - grotere bereidheid nemen maatregelen

15 Veel van de doelstellingen gerealiseerd
Effecten Veel van de doelstellingen gerealiseerd Kennis: - internetcriminelen zijn uit op persoonlijke gegevens van 20% naar 32% - in welke vormen komt internetmisbruik voor geld afschrijven van je rekening product aanschaffen op jouw naam van 39% naar 49% Gedragsintentie: - meer bereidheid om maatregelen te nemen

16 De totale effectiviteit van Postbus 51 Campagnes
Kennis Houding Gedrag De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011

17 De kijk van de burger op overheidscommunicatie
3. Toekomstige ontwikkelingen De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011

18 Afbrokkelend vertrouwen in campagnes?
De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011

19 De kijk van de burger op overheidscommunicatie
1 september 2011

20 Ontwikkelingen en uitgangspunten
Minder campagnes Samenwerking bij uitvoering van campagnes Mediakeuze voor campagnes flexibeler Focus op transparantie en effectiviteit Vanaf juli 2012 definitief afscheid van Postbus 51 Burger kan blijven rekenen op betrouwbare en toegankelijke informatie De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011

21 In gesprek met de burger
De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011

22 De kijk van de burger op overheidscommunicatie
Bevindingen Overgang van afzenderschap Postbus 51 naar Rijksoverheid wordt logisch gevonden. “het is niet meer van deze tijd, daarom willen ze dingen veranderen” “het past bij transparant zijn” Rijksoverheid ziet men als serieuzer, meer gezag. Postbus 51 wordt gezien als ‘warmer’, staat dichter bij “rijksoverheid heb ik toch wel een beetje ontzag voor; postbus 51 komt wat coulanter over” “rijksoverheid is dwingender, postbus 51 is vrijblijvender” Implicaties voor de manier van communiceren?. “als overheid kun je niet grappig zijn vind ik” De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011

23 De kijk van de burger op overheidscommunicatie
Bevindingen Jammer dat Postbus 51 verdwijnt. Breed draagvlak voor één afzender: Rijksoverheid. Unaniem van mening dat de overheid een campagne zou moeten voeren om aan te kondigen dat Postbus 51 als afzender verdwijnt. “ze moeten wel een spotje maken erover” “ze moeten het melden in de krant en de media” “laat ze maar een campagne maken” “eigenlijk zouden ze reclame moeten maken dat postbus 51 rijksoverheid wordt” “en maak gebruik van de gelegenheid om te laten zien wie ze zijn en waar ze voor staan” De kijk van de burger op overheidscommunicatie 1 september 2011

24 De kijk van de burger op overheidscommunicatie
1 september 2011


Download ppt "Campagnes Rijksoverheid Feiten en beeldvorming"

Verwante presentaties


Ads door Google