De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De rekentoetswijzers 2F en 3F Rekentoetswijzercommissie vo Victor Schmidt, voorzitter.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De rekentoetswijzers 2F en 3F Rekentoetswijzercommissie vo Victor Schmidt, voorzitter."— Transcript van de presentatie:

1 De rekentoetswijzers 2F en 3F Rekentoetswijzercommissie vo Victor Schmidt, voorzitter

2 Referentieniveaus 1F 1S 2S 3S 2F 3F Abstractie, generalisatie, formalisatieFunctioneel rekenen VMBO, MBO-2 en MBO-3 HAVO, VWO en MBO-4

3 2F Samenhang in het F-spoor 1F 3F Hoeveelheid leerstof Complexiteit gebruikssituaties

4 Rekentoetsen 4 "De eindexamens omvatten een rekentoets. Bij de vaststelling van de opgaven van de rekentoets worden de referentieniveaus rekenen in acht genomen die voor de desbetreffende schoolsoorten of voor dan wel binnen leerwegen zijn vastgesteld."

5 Producten rekentoetswijzercommissie Twee rekentoetswijzers –vormen het kader voor de constructie van de rekentoetsen –verschaffen aan het veld informatie over inhoud van en toegestane hulpmiddelen bij de rekentoetsen Servicedocument –verschaft het veld nadere informatie over inhoud en vorm van rekentoetsen –geeft inzicht in de keuzen, overwegingen en werkwijze van de rekentoetswijzercommissie –bevat voorbeeldopgaven 5

6 UitgangspuntenKeuzen van de commissie De moeilijkheidsgraad van de toetsopgaven wordt naar boven begrensd door het betreffende referentieniveau Toetsopgaven worden ook uit onderliggende referentieniveaus betrokken Een deel van de rekentoets bestaat uit contextopgaven Het aandeel van contextopgaven Alle vier domeinen van het Referentiekader komen voor toetsing in aanmerking Het aandeel van elk van de domeinen in de toetsscore De toets wordt digitaal afgenomen en is geheel computerscoorbaar Beschikbaar stellen van een (digitale) rekenmachine 6

7 2F Herkomst toetsdoelen2F 1F Hoeveelheid leerstof Complexiteit gebruikssituaties

8 2F Herkomst toetsdoelen3F 1F 3F Hoeveelheid leerstof Complexiteit gebruikssituaties

9 2F en 3F Contextloze opgavenContextopgaven Met rekenmachine 80 – 85% Zonder rekenmachine15 – 20% 9 Standaardprocedure niet nodig, wel mogelijk Rekenmachine beschikbaar maar niet altijd bruikbaar

10 Contextloze opgave die zonder standaardprocedure opgelost kan worden 2248 : 4 = 2000 : : : 4 = = / 2248 \ Bereken 2248 : 4 In de rekentoetswijzers worden geen rekenstrategieën voorgeschreven

11 Contextopgave waar de rekenmachine niet bruikbaar is 11 De rekentoetswijzercommissie verwacht dat ongeveer de helft van de toetsscore met gebruikmaking van de rekenmachine behaald kan worden

12 Wat is een contextopgave? Een opgave met één of meer benoemde getallen 30% van 462,6 = 30% van € 462,60 = € De Martinitoren in Groningen is 97 m hoog. Niels maakt een tekening van de toren op een schaal van 1 : Hoe hoog wordt de toren in de tekening van Niels?

13 Domeinen2F en 3F 13 GetallenVerhoudingen Meten Verbanden Meetkunde

14 Het onderscheid tussen 2F en 3F 14 Nauwelijks in de leerstofdomeinen, maar: Moeilijker getallen Complexere contexten: meer rekenbewerkingen noodzakelijk moeilijker taalgebruik noodzaak tot terugvertaling uitkomsten (ogenschijnlijk) ontbrekende informatie overbodige informatie

15 Grafiekopgave 2F 15

16 Grafiekopgave3F 16

17 Verhoudingsopgave3F 17

18 Verhoudingsopgave2F 18


Download ppt "De rekentoetswijzers 2F en 3F Rekentoetswijzercommissie vo Victor Schmidt, voorzitter."

Verwante presentaties


Ads door Google