De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Rode Pinguïn De Rode Pinguïn De ontdekkingsreis van een unieke soort.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Rode Pinguïn De Rode Pinguïn De ontdekkingsreis van een unieke soort."— Transcript van de presentatie:

1 De Rode Pinguïn De Rode Pinguïn De ontdekkingsreis van een unieke soort

2 De habitat: Metropool Centrum Algemeen Welzijnswerk Centrum Algemeen Welzijnswerk Werkgebied: Stad Antwerpen Werkgebied: Stad Antwerpen Vzw Vzw 25 deelwerkingen 25 deelwerkingen 270 medewerkers 270 medewerkers Fusie van een fusie van een fusie Fusie van een fusie van een fusie

3 Missie CAW Metropool biedt deskundige hulpverlening aan de mensen die het meest nodig hebben. We helpen volwassenen en jongeren met vragen en/of problemen verder.

4 Campagne Probleem en oplossing Probleem en oplossing Doelstelling campagne en gewenste gedragsverandering Doelstelling campagne en gewenste gedragsverandering Fasering en resultaten Fasering en resultaten

5 Probleem Organisatorisch  Omgeving is complex en verandert snel  Innovatie en vernieuwing zijn nodig Menselijk Menselijk  slechte score in werknemersbevraging  Energiefit en groot aantal burn-out  Fusiemoeheid

6 Oplossing Organisatiestructuur Organisatiestructuur  nieuw organisatiedesign  met minder hiërarchie  meer mandaten voor teamcoördinatoren en hulpverleners Organisatiecultuur Organisatiecultuur  gebaseerd op vertrouwen  waarin innovatie is ingebakken  waar verandering een basiselement is Methodische vernieuwing Methodische vernieuwing  als doel  om nog beter onze missie waar te maken

7 Doelstelling campagne Gezamenlijk zoektocht Gezamenlijk zoektocht Zoveel mogelijk geïnteresseerden Zoveel mogelijk geïnteresseerden  betrekken  stimuleren  prikkelen Cultuurverandering als basis Cultuurverandering als basis

8 Gewenste gedragsverandering Gewenste gedragsverandering ‘The art of professional solidarity’ ‘The art of professional solidarity’ Geen ambtenaren maar artiesten Geen ambtenaren maar artiesten Fier op de diversiteit van de organisatie Fier op de diversiteit van de organisatie Coachend leidinggeven Coachend leidinggeven Hulpverlener = expert hulpverlening Hulpverlener = expert hulpverlening Diversiteit ook in het team Diversiteit ook in het team Onmacht ombuigen tot kracht en passie Onmacht ombuigen tot kracht en passie Boon voor de doelgroep Boon voor de doelgroep

9 Communicatiemiddelen 1) Mascotte 2) Metropolitan 3) Blog 4) 5) Gadgets 6) Road show directeur / Changeteam 7) Out of the box activiteiten 8) Personeelsevenementen

10 Mascotte

11 Metropolitan

12

13 Gadgets

14 Roadshow / Changeteam Directeur bezoekt 25 deelwerkingen Directeur bezoekt 25 deelwerkingen Uitnodigen tot Uitnodigen tot  reacties  deelname aan Changeteam  bezoeken van blog Succesvol Succesvol Maandelijkse samenkomst Maandelijkse samenkomst Gemiddeld 20 deelnemers Gemiddeld 20 deelnemers Broedplaats voor ideeën Broedplaats voor ideeën Deelwerking en hiërarchie overschrijdend Deelwerking en hiërarchie overschrijdend Een 10-tal ideeën uitgewerkt Een 10-tal ideeën uitgewerkt

15 Award Voor de Metropoler wiens idee het voorbije jaar kleurde

16 Rode Pinguïn Kamp 1 ste editie juni ’09 1 ste editie juni ’09 30 deelnemers: mix van leidinggevend personeel, hulpverleners en management 30 deelnemers: mix van leidinggevend personeel, hulpverleners en management Out of the box Out of the box 2 de editie mei ‘10 2 de editie mei ‘10

17 Zomerbar Gegroeid uit kamp Gegroeid uit kamp Deelnemers delen hun ervaring en enthousiasme Deelnemers delen hun ervaring en enthousiasme Informeel en plezant Informeel en plezant Metropolers komen luisteren Metropolers komen luisteren

18 Metropoolcafé

19 Reacties buitenwereld + neveneffect  Antwerpse/Vlaamse beleidmakers  Partnerorganisaties  Andere CAW’s

20 Een blik achter de schermen Een blik achter de schermen Strategie Strategie Inzet Inzet Budget Budget Barrières en struikelblokken Barrières en struikelblokken (Reis)doel bereikt? (Reis)doel bereikt?

21 Communicatiestrategie Tot december 2008 Tot december 2008  een getrapte, hiërarchische informatiestroom  van boven naar onder en terug…  afhankelijk van tussenpersonen Inzicht management noodzakelijk Inzicht management noodzakelijk  nood aan open, constructieve en positieve communicatie  rechtstreeks  actie en reactie  iedereen digitaal vanaf mei 2009

22 Inzet Deeltijdse communicatiemedewerker, vanaf december 2008 Deeltijdse communicatiemedewerker, vanaf december 2008 Prioriteiten: Prioriteiten:  (personeels)magazine professionaliseren  blog uitbouwen  ‘communicatie’ bewust inzetten ikv de organisatievernieuwing

23 Budget Weinig! Weinig! Echt weinig: euro Echt weinig: euro  22 euro per Metropoler Maar vooral Maar vooral  tijd… is money  inzet van man- en vrouwkracht

24 Barrières en struikelblokken Niet iedereen is voorstander van verandering en vernieuwing Niet iedereen is voorstander van verandering en vernieuwing Grote workload Grote workload Pas in mei ’09 iedereen een persoonlijk e- mailadres Pas in mei ’09 iedereen een persoonlijk e- mailadres 3/5 communicatiemedewerker 3/5 communicatiemedewerker

25 Wat heeft de RPC doen werken? Wat heeft de RPC doen werken? Optimisme, enthousiasme en durf Optimisme, enthousiasme en durf Geen schrik om te falen Geen schrik om te falen Organisch laten groeien Organisch laten groeien Inspelen op wat er leeft bij de ‘ontvangers’ Inspelen op wat er leeft bij de ‘ontvangers’ Professionaliseren bestaande media Professionaliseren bestaande media Strategisch inzetten nieuwe media Strategisch inzetten nieuwe media Hiërarchie doorbreken Hiërarchie doorbreken Buiten de geijkte communicatielijntjes kleuren Buiten de geijkte communicatielijntjes kleuren

26 (Reis)doel bereikt ? JA! Of toch bijna… JA! Of toch bijna… De meeste Metropolers zijn overtuigd van het nut van de organisatievernieuwing De meeste Metropolers zijn overtuigd van het nut van de organisatievernieuwing Er zijn stevige stappen gezet in de concrete methodische en structurele vernieuwing van onze organisatie Er zijn stevige stappen gezet in de concrete methodische en structurele vernieuwing van onze organisatie Staat als strategische doelstelling ingeschreven in het Beleidsplan Staat als strategische doelstelling ingeschreven in het Beleidsplan Onderschreven door heel de organisatie! Onderschreven door heel de organisatie!

27 Credits De Rode Pinguïn


Download ppt "De Rode Pinguïn De Rode Pinguïn De ontdekkingsreis van een unieke soort."

Verwante presentaties


Ads door Google