De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MULTICHANNELING CE / SPM week 2. OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 - Introductie E-Business - Achtergronden Retail -

Verwante presentaties


Presentatie over: "MULTICHANNELING CE / SPM week 2. OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 - Introductie E-Business - Achtergronden Retail -"— Transcript van de presentatie:

1 MULTICHANNELING CE / SPM week 2

2 OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 - Introductie E-Business - Achtergronden Retail - Traditioneel naar Online marketing - Online marketingstrategie Hfdst 2 & 3 HOM Week 3 - Web 1.0, 2.0, Online marketingmix Hfdst 4 & 5 HOM Week 4 - E Business - Introductie opdracht website analyses (presentatie wk 6) - Wat maakt een goede website? Week 5 - ICT-model - Usability Hfdst 6 HOM Week 6 - Presentatie Website analyse Week 7 - marketing - SEO - Online strategie Hfdst 9 HOM Week 8 - Microsites - Introductie E- marketingplan (inleveren wk 14) Hfdst 11 HOM Week 9 - E commerce meets F Commerce - Social Media Hfdst 12 HOM Week 10 GASTSPREKER Week 11 - Het plan, de campagne - Mobile marketing Hfdst 16 HOM Week 12 - Trends en ontwikkelingen - MCH - Shopping 3.0 Week 13 - Herhaling Week 14 - E-marketingplan inleveren

3 Multichannel marketing is marketing waarbij men mbv verschillende marketing kanalen een klant wil bereiken. Een multichannel strategie vraagt een goed inzicht in de wensen van uw klanten! RECAP: MULTICHANNEL STRATEGIE

4 -Introductie E-Business -Traditioneel naar Online marketing -Online marketingstrategie -Achtergronden Retail Hoofdstuk 2 & 3 HOM VANDAAG

5 Welke te gekke / virale / succesvolle / minder succesvolle online cases zijn jullie afgelopen week tegengekomen? MAAR EERST

6 via computernetwerken handel Electronic commerce (ook e-commerce genoemd) = verzamelnaam van alle manieren waarop via computernetwerken handel bedreven kan worden, en is de benaming van de studie hiervan. computernetwerkenhandel computernetwerkenhandel ELECTRONIC COMMERCE

7 E-business is een ruimer begrip. E-business behelst ook de transacties binnen de organisatie. E-commerce wordt gezien als een onderdeel van E- business. De term "e-business" is een handelsmerk van IBM VERSCHIL E-COMMERCE / E-BUSINESS

8 Business to Business (B2B) Business to Consumer (B2C) Consumer to Consumer (C2C) Business to Business for Consumer (B2B4C) VERSCHILLENDE VORMEN E-BUSINESS

9 E-BUSINESS

10 EB = EC + SCM + CRM + SRM + EI + ERP HET E-BUSINESS PROCES

11 E-Commerce = E-Marketing + E-Procurement Supply Chain Management (Ketenintegratie) CRM Customer Relationship Management SRM Supplier Relationship Management Enterprise Intelligence = Business Intelligence + Competitive Intelligence ERP Enterprise Resource Planning E-BUSINESS PROCES

12 12 STAPPEN VOOR HET GEBRUIK VAN E-BUSINESSDIENSTEN

13 automatiseerdendiscrete transactie Fase 1: de eerste IT systemen die beschikbaar kwamen automatiseerden een discrete transactie zoals orderinvoer of de financiële administratie van een onderneming. verdere automatisering Fase 2: betrof een verdere automatisering van functies binnen een onderneming, denk aan HRM en productontwikkeling. Fase 3: het verbinden van de in de vorige twee fases ontwikkelde losstaande systemen. Een voorbeeld hiervan is het koppelen van verkoopactiviteiten aan het orderproces, dit gebeurt middels hulpmiddelen zoals CRM en ERP- systemen. OFWEL

14 integratiewaardeketen Fase 4: behelst de integratie van de gehele waardeketen. Dit omvat het afstemmen van processen binnen de bedrijfskolom, van leverancier tot klant. Productie-, inkoop- en serviceopdrachten worden door de keten heen uitgewisseld. optimalisatie Fase 5: betreft de optimalisatie van processen en activiteiten binnen de bedrijfskolom op basis van real-time informatie.

15 Hoofdstuk 2 HOM VAN TRADITIONELE NAAR ONLINE MARKETING, VAN 4P NAAR 4C

16 NOG MEER P’S RETAILMARKETING Parkeren People / Personeel Positionering Paying ORGANISATIE Pers Politiek Proces Progress … People Planet Profit

17 Markt \ ProductHuidigNieuw HuidigMarktpenetratieProductontwikkeling NieuwMarktontwikkelingDiversificatie INTERNET TER ONDERSTEUNING VAN VERSCHILLENDE GROEISTRATEGIEËN

18

19 Naast presentatie ook beleving Mogelijkheden tot het aanboren van nieuwe marktsegmenten Mogelijkheden om producten direct te gebruiken Verregaande interactie met de consument Anonimiteit Relatieve goedkope mogelijkheden Groot bereik Mogelijkheid om kleine markten winstgevend te maken KANSEN ONLINE MARKETING

20 Bol.com Vanaf vandaag kunnen webwinkeliers hun aanbod ook te koop aanbieden via de site van Bol.com. Het bedrijf stelt zijn platform namelijk open voor derden. Op het niveau van de productpagina komt hun aanbod in een apart tabblad schouder te staan met dat van de blauwe webwinkel zelf.open voor derdenschouder BOL.COM PLAZA

21

22 HET NIEUWE BUSINESSMODEL VAN BOL 1.Wat is het nieuwe businessmodel van Bol? 2.Wat is het voordeel voor de handelspartners? 3.Wie zijn de handelspartners? 4.Welke veiligheidsmaatregelen treft Bol? 5.Wat is het voordeel voor de consument? BOL.COM PLAZA

23 Hoofdstuk 3 HOM ONLINE MARKETINGSTRATEGIE EN TOEPASSING VAN HET 4C-MODEL

24 Lage Kosten Groot bereik Bijsturen van campagnes bij tegenvallende conversie Sterke relatiegerichtheid Conversie percentage van de sitebezoekers de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijv. een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.conversiedoel VOORDELEN ONLINE MARKETING

25 1. Sterke relatiegerichtheid 2. Focus op het kanaal, de content en de terugkerende bezoeker 3. Focus op een afgewogen mix van informatie, communicatie en transactie (H6) VOORBEELDEN EIGENSCHAPPEN ONLINE MARKETING

26 ENGAGEMENT

27 Consumeren: review lezen Deelnemen: spel spelen Verspreiden: Delen met je vrienden VOORBEELDEN ENGAGEMENT

28 ONLINE MARKETING OMVAT

29 interruptiemarketing Permissiemarketing onderscheidt zich van traditionele marketing, "interruptiemarketing” genoemd. marketing initiatief tot de communicatie marketing is een vorm van permissiemarketing. Het uitgangspunt hiervan is dat het initiatief tot de communicatie ligt bij de (potentiële) relaties. – Opt-in – Opt-out nieuwe-wetgeving-rond- communicatie/ PERMISSIEMARKETING

30 PLAATS VAN DE ONLINE MARKETING STRATEGIE Afgeleide van de marketing- en communicatiestrategie van een bedrijf De Mission Statement van een bedrijf moet daarom online ook goed vertaald aanwezig zijn.

31 1. Waar staan we nu? 2. Waar willen we staan? 3. Hoe komen we daar? 4. Welke middelen gebruiken we? 5. Hoe komen we met die middelen waar we moeten zijn? 6. Wie doet wat? 7. Hoe vindt de controle plaats? FASES VOOR ONLINE MARKETING STRATEGIE

32 RANDVOORWAARDEN VOOR ONLINE MARKETING

33 Het budget De aanwezige kennis Betrokkenheid van afdelingen Internetvisie hoog in de organisatie Timing Dienst en of product zelf De vatbaarheid van de doelgroep voor online activiteiten OVERIGE SUCCESFACTOREN

34 Sluit een PACT voor een succesvolle online marketingstrategie – Personeel – Afhandeling – Content – Techniek iPACT

35

36 1. Internet als missie 2. Internet als kritische succesfactor 3. Internet als strategisch hulpmiddel ONLINE STRATEGIEËN

37 INTERNET ALS MISSIE

38 INTERNET ALS KRITISCHE SUCCESFACTOR

39 INTERNET ALS STRATEGISCH HULPMIDDEL

40 Prijs Cost Plaats Convenience Product Consumer Value Promotie Communication ONLINE MARKETINGMIX 4 P’S > 4 C’S

41 Prijs zelf is niet alleen een sterk wapen Bij een scherpe prijs wordt je sneller gevonden Kostenbesparing COST (PRIJS)

42 Gemak weinige stappen De weinige stappen die gemaakt moeten worden om tot een transactie of het doel te kunnen komen Het direct kunnen bekijken van producten Makkelijke betaalmethode Status kunnen bekijken Direct kunnen bestellen en bijbestellen Goede formulieren Eenvoudige navigatie CONVENIENCE (PLAATS)

43 niet te kopiëren De unieke, onderscheidende en sterke meerwaarde, die niet eenvoudig te kopiëren is door de concurrent. – 24 uur bereikbaarheid is eigenschap, geen meerwaarde! CONSUMER VALUE (PRODUCT)

44 Look-&-feel van webuitingen. Interaction Design. Het doel is het meegeven van goed gevoel. 2 voorbeelden: verhouding tekst/foto/video – 1. De verhouding tekst/foto/video en overige onderdelen van een scherm vertrouwen wekken – 2. Een ontwerp en uitstraling die veel vertrouwen wekken COMMUNICATIE (PROMOTIE)

45 VOLGENDE WEEK Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hoofdstuk 4 & 5 HOM

46


Download ppt "MULTICHANNELING CE / SPM week 2. OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 - Introductie E-Business - Achtergronden Retail -"

Verwante presentaties


Ads door Google