De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING week 2 Leontine van Geffen

Verwante presentaties


Presentatie over: "MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING week 2 Leontine van Geffen"— Transcript van de presentatie:

1 MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING week 2 Leontine van Geffen

2 PLANNING BLOK 1 WeekStofBestuderen / voorbereiden Week 4/2 – 10/2Introductie Wat is multichanneling? Trends Week 11/2 – 17/2E-business naar E-commercePresenteren voorbeeld online marketing Hoofdstuk 1 Handboek Online Marketing (HOM) Week 18/2 – 24/2VOORJAARSVAKANTIE Week 25/2 – 3/3Traditionele naar online marketing Online marketingstrategie Hoofdstuk 2 & 3 HOM Week 4/3 – 10/3Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hoofdstuk 4 & 5 HOM Week 11/3 – 17/3ICT model Usability Hoofdstuk 6 HOM Week 18/3 – 24/3Instructie opdracht website analyses Checklists website analyses Week 25/3 – 31/3T3 GEEN MCH tentamen!Zelfstudie 2

3 PLANNING BLOK 2 3 WeekStofBestuderen / voorbereiden Week 1/4 - 7/4 Presentatie website analyses (20%) Week 8/4 – 14/4 marketing Zoekmachinemarketing Microsites Hoofdstuk 9, 10, 11 HOM Start groepen E-marketingplan Week 15/4 – 21/4 Social Media Webvertising Affiliates Online video Advertising Hoofdstuk 12, 13, 15 HOM Week 22/4 – 28/4 Het plan, de campagne Instructie e-marketingplan Hoofdstuk 16 HOM Week 29/4 - 5/5 MEIVAKANTIE Week 6/5 – 12/5 GASTSPREKER Week 13/5 – 19/5 Mobile marketing Trends & ontwikkelingen Hoofdstuk 14 Week 20/5 – 26/5 Uitloop Week 27/5 – 2/6 E-marketingplan inleveren (30%) Oefententamen Week 3/6 Tentamenweek MCH tentamen (50%)

4 RECAP: MULTICHANNELING Multichannel marketing is marketing waarbij men met behulp van verschillende marketing kanalen een klant wil bereiken. Een multichannel strategie vraagt een goed inzicht in de wensen van uw klanten!

5 VANDAAG Introductie E-business HOOFDSTUK 1 & 2 CHAFFEY CASE: EBAY

6 MAAR EERST Welke te gekke / virale / succesvolle / minder succesvolle online cases zijn jullie afgelopen week tegengekomen?

7 Van E –Commerce naar E –Business Hoe belangrijk zijn E commerce en E Business?

8 ELECTRONIC COMMERCE via computernetwerken handel Electronic commerce (ook e-commerce genoemd) = verzamelnaam van alle manieren waarop via computernetwerken handel bedreven kan worden, en is de benaming van de studie hiervan. computernetwerkenhandel computernetwerkenhandel

9 VERSCHIL E-COMMERCE / E-BUSINESS E-business is een ruimer begrip. E-business behelst ook de transacties binnen de organisatie. E-commerce wordt gezien als een onderdeel van E- business. De term "e-business" is een handelsmerk van IBM

10 E BUSINESS Heeft mogelijkheden nieuwe mogelijkheden geintroduceerd om te concurreren voor grote en kleine organsiaties op de wereldmarkt Dankzij E-Business hebben bedrijven de drie pijlers Bereik, Rijkdom en Affiliatie kunnen verbeteren ofwel :

11 BEREIK = meer klanten, meer contacten om en te kunnen onderhouden. Rijkdom: Veel meer informatie kan worden beschikbaar gesteld en gegeven. Affiliatie: De effectiviteit van de verbindingen met bijvoorbeeld partners resulteert in groter bereik, meer invloed en dus GROOT succes.

12 VERSCHILLENDE VORMEN E-BUSINESS Business to Business (B2B) Business to Consumer (B2C) Consumer to Consumer (C2C) Business to Business for Consumer (B2B4C)

13 E-BUSINESS

14 HET E-BUSINESS PROCES EB = EC + SCM + CRM + SRM + EI + ERP

15 E-Commerce = E-Marketing + E-Procurement Supply Chain Management (Ketenintegratie) CRM Customer Relationship Management SRM Supplier Relationship Management Enterprise Intelligence = Business Intelligence + Competitive Intelligence ERP Enterprise Resource Planning E-BUSINESS PROCES

16 STAPPEN VOOR HET GEBRUIK VAN E- BUSINESSDIENSTEN

17 OFWEL automatiseerdendiscrete transactie Fase 1: de eerste IT systemen die beschikbaar kwamen automatiseerden een discrete transactie zoals orderinvoer of de financiële administratie van een onderneming. verdere automatisering Fase 2: betrof een verdere automatisering van functies binnen een onderneming, denk aan HRM en productontwikkeling. Fase 3: het verbinden van de in de vorige twee fases ontwikkelde losstaande systemen. Een voorbeeld hiervan is het koppelen van verkoopactiviteiten aan het orderproces, dit gebeurt middels hulpmiddelen zoals CRM en ERP- systemen.

18 integratiewaardeketen Fase 4: behelst de integratie van de gehele waardeketen. Dit omvat het afstemmen van processen binnen de bedrijfskolom, van leverancier tot klant. Productie-, inkoop- en serviceopdrachten worden door de keten heen uitgewisseld. optimalisatie Fase 5: betreft de optimalisatie van processen en activiteiten binnen de bedrijfskolom op basis van real-time informatie.

19 RISICO’s Websites die uitvallen Hackers Problemen met levering (hierna komt een klant nooit meer terug) Slechte communicatie dan wel bereikbaarheid. Niet alleen technologie ook een duidelijke doelstelling, cultuur en organisatie nodig.

20 BELANGRIJK? Voordelen? Community Convenience Choice Cost Reduction Content Customization

21 CASE : EBAY

22 HISTORIE

23 Opgericht door een 28jarige software enigineer in 1995 ’THE AUCTION WEB’ 1997 werd het eBay, eind 2005 HOOGTEPUNT 890 miljoen bezoeken per dag

24 MISSIE: Over de hele wereld nieuwe gemeenschappen rondom Ecommerce bouwen, die bijeenblijven en vetrouwen en worden geinspireerd door kansen. Inkomsten: vermelding en commissie op de transacties. eBay verstuurt bits en bytes tussen kopers en verkopers. Tevens ook (wat) advertentieinkomsten.

25 VERSCHILLENDE BUSINESSMODELLEN KUNNEN JULLIE DIE BENOEMEN?

26 VOORLOPER GEWEEST VAN SITES ZOALS NU MARKTPLAATS (NL) en AMAZON (meer shop in shop) VERHAAL VAN EEN DUIDELIJKE E BUSINESSmodel en dankzij E commerce of juist op E commerce drijft.

27 GROEI VAN eBAY tot aan 2008 heeft dankzij de strategische beslissingen van het management team kunnen bestaan

28 Van traditionele naar online marketing Hoofdstuk 2 HOM

29 NOG MEER P’S RETAILMARKETING Parkeren People / Personeel Positionering Paying ORGANISATIE Pers Politiek Proces Progress … People Planet Profit

30 Markt \ ProductHuidigNieuw HuidigMarktpenetratieProductontwikkeling NieuwMarktontwikkelingDiversificatie INTERNET TER ONDERSTEUNING VAN VERSCHILLENDE GROEISTRATEGIEËN

31

32 KANSEN ONLINE MARKETING Naast presentatie ook beleving Mogelijkheden tot het aanboren van nieuwe marktsegmenten Mogelijkheden om producten direct te gebruiken Verregaande interactie met de consument Anonimiteit Relatieve goedkope mogelijkheden Groot bereik Mogelijkheid om kleine markten winstgevend te maken

33 BOL.COM PLAZA Bol.com Vanaf vandaag kunnen webwinkeliers hun aanbod ook te koop aanbieden via de site van Bol.com. Het bedrijf stelt zijn platform namelijk open voor derden. Op het niveau van de productpagina komt hun aanbod in een apart tabblad schouder te staan met dat van de blauwe webwinkel zelf.open voor derdenschouder

34

35 BOL.COM PLAZA HET NIEUWE BUSINESSMODEL VAN BOL 1.Wat is het nieuwe businessmodel van Bol? 2.Wat is het voordeel voor de handelspartners? 3.Wie zijn de handelspartners? 4.Welke veiligheidsmaatregelen treft Bol? 5.Wat is het voordeel voor de consument?

36 Online marketingstrategie en toepassing van het 4C-model Hoofdstuk 3 HOM

37 VOORDELEN ONLINE MARKETING Lage Kosten Groot bereik Bijsturen van campagnes bij tegenvallende conversie Sterke relatiegerichtheid Conversie percentage van de sitebezoekers de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijv. een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.conversiedoel

38 VOORBEELDEN EIGENSCHAPPEN ONLINE MARKETING 1. Sterke relatiegerichtheid 2. Focus op het kanaal, de content en de terugkerende bezoeker 3. Focus op een afgewogen mix van informatie, communicatie en transactie (H6)

39

40 VOORBEELDEN ENGAGEMENT Consumeren: review lezen Deelnemen: spel spelen Verspreiden: Delen met je vrienden

41 ONLINE MARKETING OMVAT

42 PERMISSIEMARKETING interruptiemarketing Permissiemarketing onderscheidt zich van traditionele marketing, "interruptiemarketing” genoemd. marketing initiatief tot de communicatie marketing is een vorm van permissiemarketing. Het uitgangspunt hiervan is dat het initiatief tot de communicatie ligt bij de (potentiële) relaties. – Opt-in – Opt-out mailcommunicatie/

43 PLAATS VAN DE ONLINE MARKETING STRATEGIE Afgeleide van de marketing- en communicatiestrategie van een bedrijf De Mission Statement van een bedrijf moet daarom online ook goed vertaald aanwezig zijn.

44 FASES VOOR ONLINE MARKETING STRATEGIE 1. Waar staan we nu? 2. Waar willen we staan? 3. Hoe komen we daar? 4. Welke middelen gebruiken we? 5. Hoe komen we met die middelen waar we moeten zijn? 6. Wie doet wat? 7. Hoe vindt de controle plaats?

45 RANDVOORWAARDEN VOOR ONLINE MARKETING

46 OVERIGE SUCCESFACTOREN Het budget De aanwezige kennis Betrokkenheid van afdelingen Internetvisie hoog in de organisatie Timing Dienst en of product zelf De vatbaarheid van de doelgroep voor online activiteiten

47 iPACT Sluit een PACT voor een succesvolle online marketingstrategie – Personeel – Afhandeling – Content – Techniek

48 iPACT

49 ONLINE STRATEGIEËN Internet als missie Internet als kritische succesfactor Internet als strategisch hulpmiddel

50 INTERNET ALS MISSIE

51 INTERNET ALS KRITISCHE SUCCESFACTOR

52 INTERNET ALS STRATEGISCH HULPMIDDEL

53 ONLINE MARKETINGMIX 4 P’S > 4 C’S Prijs Cost Plaats Convenience Product Consumer Value Promotie Communication

54 COST (PRIJS) Prijs zelf is niet alleen een sterk wapen Bij een scherpe prijs word je sneller gevonden Kostenbesparing

55 CONVENIENCE (PLAATS) Gemak weinige stappen De weinige stappen die gemaakt moeten worden om tot een transactie of het doel te kunnen komen Het direct kunnen bekijken van producten Makkelijke betaalmethode Status kunnen bekijken Direct kunnen bestellen en bijbestellen Goede formulieren Eenvoudige navigatie

56 CONSUMER VALUE (PRODUCT) niet te kopiëren De unieke, onderscheidende en sterke meerwaarde, die niet eenvoudig te kopiëren is door de concurrent. – 24 uur bereikbaarheid is eigenschap, geen meerwaarde!

57 COMMUNICATIE (PROMOTIE) Look & feel van webuitingen. Interaction Design. Het doel is het meegeven van goed gevoel. 2 voorbeelden: verhouding tekst/foto/video – 1. De verhouding tekst/foto/video en overige onderdelen van een scherm vertrouwen wekken – 2. Een ontwerp en uitstraling die veel vertrouwen wekken

58 HUISWERK: ZALANDO VRAAG 1 I-dentiteit, Focus en Visie vormen de drie pijlers voor een juiste online strategie. Vul de IFV-driehoek in voor Zalando. VRAAG 2 Welke online strategie past Zalando toe? Licht je antwoord toe.

59 VOLGENDE WEEK Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hoofdstuk 4 & 5 HOM

60


Download ppt "MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING week 2 Leontine van Geffen"

Verwante presentaties


Ads door Google