De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MULTICHANNELING CE / SPM week 3. OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 - Introductie E-Business - Achtergronden Retail -

Verwante presentaties


Presentatie over: "MULTICHANNELING CE / SPM week 3. OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 - Introductie E-Business - Achtergronden Retail -"— Transcript van de presentatie:

1 MULTICHANNELING CE / SPM week 3

2 OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 - Introductie E-Business - Achtergronden Retail - Traditioneel naar Online marketing - Online marketingstrategie Hfdst 2 & 3 HOM Week 3 - Web 1.0, 2.0, Online marketingmix Hfdst 4 & 5 HOM Week 4 - E Business - Introductie opdracht website analyses (presentatie wk 6) - Wat maakt een goede website? Week 5 - ICT-model - Usability Hfdst 6 HOM Week 6 - Presentatie Website analyse Week 7 - marketing - SEO - Online strategie Hfdst 9 HOM Week 8 - Microsites - Introductie E- marketingplan (inleveren wk 14) Hfdst 11 HOM Week 9 - E commerce meets F Commerce - Social Media Hfdst 12 HOM Week 10 GASTSPREKER Week 11 - Het plan, de campagne - Mobile marketing Hfdst 16 HOM Week 12 - Trends en ontwikkelingen - MCH - Shopping 3.0 Week 13 - Herhaling Week 14 - E-marketingplan inleveren

3 Multichannel marketing is marketing waarbij men mbv verschillende marketing kanalen een klant wil bereiken. Een multichannel strategie vraagt een goed inzicht in de wensen van uw klanten! RECAP: MULTICHANNEL STRATEGIE

4 -Introductie E-Business -Traditioneel naar Online marketing -Online marketingstrategie -Achtergronden Retail Hoofdstuk 2 & 3 HOM VANDAAG

5 Welke te gekke / virale / succesvolle / minder succesvolle online cases zijn jullie afgelopen week tegengekomen? MAAR EERST

6 VIRAL voorbeeld

7 E-business is een ruimer begrip. E-business behelst ook de transacties binnen de organisatie. E-commerce wordt gezien als een onderdeel van E- business. De term "e-business" is een handelsmerk van IBM VERSCHIL E-COMMERCE / E-BUSINESS

8 Business to Business (B2B) Business to Consumer (B2C) Consumer to Consumer (C2C) Business to Business for Consumer (B2B4C) VERSCHILLENDE VORMEN E-BUSINESS

9 E-BUSINESS

10 Hoofdstuk 2 HOM VAN TRADITIONELE NAAR ONLINE MARKETING, VAN 4P NAAR 4C

11 NOG MEER P’S RETAILMARKETING Parkeren People / Personeel Positionering Paying ORGANISATIE Pers Politiek Proces Progress … People Planet Profit

12 Markt \ ProductHuidigNieuw HuidigMarktpenetratieProductontwikkeling NieuwMarktontwikkelingDiversificatie INTERNET TER ONDERSTEUNING VAN VERSCHILLENDE GROEISTRATEGIEËN

13

14 Naast presentatie ook beleving Mogelijkheden tot het aanboren van nieuwe marktsegmenten Mogelijkheden om producten direct te gebruiken Verregaande interactie met de consument Anonimiteit Relatieve goedkope mogelijkheden Groot bereik Mogelijkheid om kleine markten winstgevend te maken KANSEN ONLINE MARKETING

15 Hoofdstuk 3 HOM ONLINE MARKETINGSTRATEGIE EN TOEPASSING VAN HET 4C- MODEL

16 Lage Kosten Groot bereik Bijsturen van campagnes bij tegenvallende conversie Sterke relatiegerichtheid Conversie percentage van de sitebezoekers de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijv. een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.conversiedoel VOORDELEN ONLINE MARKETING

17 1. Sterke relatiegerichtheid 2. Focus op het kanaal, de content en de terugkerende bezoeker 3. Focus op een afgewogen mix van informatie, communicatie en transactie (H6) VOORBEELDEN EIGENSCHAPPEN ONLINE MARKETING

18 ENGAGEMENT

19 Consumeren: review lezen Deelnemen: spel spelen Verspreiden: Delen met je vrienden VOORBEELDEN ENGAGEMENT

20 ONLINE MARKETING OMVAT

21 interruptiemarketing Permissiemarketing onderscheidt zich van traditionele marketing, "interruptiemarketing” genoemd. marketing initiatief tot de communicatie marketing is een vorm van permissiemarketing. Het uitgangspunt hiervan is dat het initiatief tot de communicatie ligt bij de (potentiële) relaties. Opt-in Opt-out nieuwe-wetgeving-rond- communicatie/ PERMISSIEMARKETING

22 PLAATS VAN DE ONLINE MARKETING STRATEGIE Afgeleide van de marketing- en communicatiestrategi e van een bedrijf De Mission Statement van een bedrijf moet daarom online ook goed vertaald aanwezig zijn.

23 1. Waar staan we nu? 2. Waar willen we staan? 3. Hoe komen we daar? 4. Welke middelen gebruiken we? 5. Hoe komen we met die middelen waar we moeten zijn? 6. Wie doet wat? 7. Hoe vindt de controle plaats? FASES VOOR ONLINE MARKETING STRATEGIE

24 RANDVOORWAARDEN VOOR ONLINE MARKETING

25 Het budget De aanwezige kennis Betrokkenheid van afdelingen Internetvisie hoog in de organisatie Timing Dienst en of product zelf De vatbaarheid van de doelgroep voor online activiteiten OVERIGE SUCCESFACTOREN

26 Sluit een PACT voor een succesvolle online marketingstrategie Personeel Afhandeling Content Techniek iPACT

27

28 1. Internet als missie 2. Internet als kritische succesfactor 3. Internet als strategisch hulpmiddel ONLINE STRATEGIEËN

29 INTERNET ALS MISSIE

30 INTERNET ALS KRITISCHE SUCCESFACTOR

31 INTERNET ALS STRATEGISCH HULPMIDDEL

32 Prijs Cost Plaats Convenience Product Consumer Value Promotie Communication ONLINE MARKETINGMIX 4 P’S > 4 C’S

33 Prijs zelf is niet alleen een sterk wapen Bij een scherpe prijs wordt je sneller gevonden Kostenbesparing COST (PRIJS)

34 Gemak weinige stappen De weinige stappen die gemaakt moeten worden om tot een transactie of het doel te kunnen komen Het direct kunnen bekijken van producten Makkelijke betaalmethode Status kunnen bekijken Direct kunnen bestellen en bijbestellen Goede formulieren Eenvoudige navigatie CONVENIENCE (PLAATS)

35 niet te kopiëren De unieke, onderscheidende en sterke meerwaarde, die niet eenvoudig te kopiëren is door de concurrent. 24 uur bereikbaarheid is eigenschap, geen meerwaarde! CONSUMER VALUE (PRODUCT)

36 Look-&-feel van webuitingen. Interaction Design. Het doel is het meegeven van goed gevoel. 2 voorbeelden: verhouding tekst/foto/video – 1. De verhouding tekst/foto/video en overige onderdelen van een scherm vertrouwen wekken – 2. Een ontwerp en uitstraling die veel vertrouwen wekken COMMUNICATIE (PROMOTIE)

37 VOLGENDE WEEK Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hoofdstuk 4 & 5 HOM

38 RECAP VORIGE WEEK – VOORDELEN ONLINE MARKETING Lage Kosten Groot bereik Bijsturen van campagnes bij tegenvallende conversie Sterke relatiegerichtheid Conversie percentage van de sitebezoekers de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijv. een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.conversiedoel

39 RECAP VORIGE WEEK: PERMISSIEMARKETING marketing marketing is een vorm van permissiemarketing: – Opt-in – Opt-out nterruptiemarketing Permissiemarketing vs Interruptiemarketing

40 RECAP VORIGE WEEK: ONLINE STRATEGIEËN 1. Internet als missie 2. Internet als kritische succesfactor 3. Internet als strategisch hulpmiddel

41 VANDAAG -Web 2.0? Web 3.0! -Online marketingmix van alle middelen en het 4R-model Hoofdstuk 4 & 5 HOM

42 WEB 1.0, 2.0, 3.0 Hoofdstuk 4 HOM

43 WEB 1.0 bibliotheek De handige bibliotheek waar info werd aangeboden. aanbod Info aanbod, multimediale presentatie, virtuele communicatie, direct marketing en ‘aanwezig zijn’ behoren bij Web 1.0. enmerken Kenmerken van Web 1.0: 1.Intreding CMS 2.Flash intro’s 3.Online directories 4.MP3’s downloaden

44 WEB 1.0 NAAR WEB 2.0

45 WEB 2.0 Web 2.0 kenmerken 4 voorbeelden van Web 2.0 kenmerken: 1.Er is veel bereidheid tot delen van info, nieuws, ervaringen, etc (sharing) 2.Prive en zakelijk online netwerken is een dagelijkse bezigheid 3.Bijv. mobiele telefoons zorgen voor user-generated content zoals video’s en foto’s 4.Het web heeft ook zakelijk een sterk sociaal karakter gekregen

46 OF Multimedialiteit Virtualiteit Connectiviteit Was Nieuwe Media eerst een bedreiging Nu is de toegevoegde waarde erkend.

47 FOCUS WEB Social networking en communities 2.Social media 3.Crowdsourcing 4.User-generated content 5.Collaboration en sharing

48 APPLE SITE WEB 1.0

49 APPLE SITE WEB 2.0

50 WEB 3.0 Waar Web 2.0 sociaal en open is, maakt Web 3.0 het internetters nog makkelijker nog makkelijker door : vergaande relevante koppelingen van technieken, media, profielen, content en databases. Kernwoorden zijn relevantie en location based.

51

52 ONLINE MARKETING MIX Hoofdstuk 5 HOM

53 ONLINE MARKETINGMIX: 4P’S NAAR 4C’S Prijs Cost Plaats Convenience Product Consumer Value Promotie Communication

54 4C’S NAAR… 10P’S Een aanvullend marketingmodel met 10P’s E- business Gebaseerd op de Amerikaanse Internetaanpak met focus op E- business/sales.

55 10 P’S Positioning Packaging Portals Pathways Pages Personalization Progression Payments Processes Performance

56 POSITIONING: WEHKAMP

57 PACKAGING: BOL.COM

58 PORTALS: STARTPAGINA

59 PATHWAYS Juiste wegen die naar een site leiden: Social media Affiliate netwerken Zoekmachinemarketing Domeinnaam zelf!

60 Beperkt compact aanbod linken aan relevante content PAGES: TU DELFT

61 Gepersonaliseerde advertising obv cookies PERSONALISATION: ZALANDO

62 PROGRESSION Hoe converteert een klant? Online aankoop Aanvragen brochure Terugkerend bezoek aan de site etc

63 PAYMENTS

64 PROCESSES Routing Processen Frontend / Backend Functioneel ontwerp

65 PERFORMANCE

66 ONLINE DOELSTELLINGEN Twee soorten doelstellingen: Doelstelling direct afgeleide van de marketingdoelstelling en – strategie Gekwantificeerde doelstellingen die meetbaar en concreet zijn.

67 CONVERSIE DOELSTELLINGEN

68 ONLINE MIDDELEN Zoekmachinemarketing Social Media Viral Marketing E mailmarketing Affiliates (www.daisycon.com) Mobile Marketing Contentstrategie Online video Advertising Microsites (www.microwebsites.nl)

69 ZOEKMACHINEMARKETING

70 VIRALE MARKETING: DRIES ROELVINK

71 MICROSITES: ANWB

72 4R-MODEL Het 4R-model voor succes online campagnes. Relevantie Rich Retentie Reactie & rendement

73 VOLGENDE WEEK E-Business Introductie opdracht website analyses Wat maakt een goede website?

74


Download ppt "MULTICHANNELING CE / SPM week 3. OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 - Introductie E-Business - Achtergronden Retail -"

Verwante presentaties


Ads door Google