De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING Leontine van Geffen| | week

Verwante presentaties


Presentatie over: "MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING Leontine van Geffen| | week"— Transcript van de presentatie:

1 MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING Leontine van Geffen| | week

2 PLANNING BLOK 2 WeekStofBestuderen / voorbereiden Week 1/4 - 7/4 Presentatie website analyses (20%) Week 8/4 – 14/4 marketing Zoekmachinemarketing Microsites Hoofdstuk 9, 10, 11 HOM Week 15/4 – 21/4 Social Media Webvertising Affiliates Online video Advertising Hoofdstuk 12, 13, 15 HOM Week 22/4 – 28/4 Het plan, de campagne Instructie e-marketingplan Hoofdstuk 16 HOM Week 29/4 - 5/5 MEIVAKANTIE Week 6/5 – 12/5 GASTSPREKER Week 13/5 – 19/5 Mobile marketing Trends & ontwikkelingen Hoofdstuk 14 Week 20/5 – 26/5 Uitloop Week 27/5 – 2/6 E-marketingplan inleveren (30%) Oefententamen Week 3/6 Tentamenweek MCH tentamen (50%)

3 VANDAAG Het plan, de campagne Instructie e-marketingplan Hoofdstuk 16 HOM

4 E-Marketing omvat ieder gebruik van technologie voor het bereiken van marketingdoelstellingen Heeft zowel een extern als een intern gezichtspunt WAT IS E-MARKETING?

5 HET E-MARKETINGPLAN IN RELATIE TOT ANDERE PLANNEN

6 Geen los plan maar integreer het plan in de aanwezige marketing- en communicatiestrategie Houd rekening met de gestelde doelen van de organisatie en het overkoepelende missie en visie van de organisatie Een goed E-marketing plan is iets anders dan het maken van een plan voor het bouwen van een website, het E-marketingplan stuurt de mix van online middelen aan. RANDVOORWAARDEN VOOR EEN GOED E-MARKETING PLAN

7 HET E-MARKETINGPLAN IN 6 STAPPEN STAP 1SituatieWaar zijn we nu? STAP 2DoelstellingenWaar willen we heen? STAP 3StrategieHoe komen we daar? STAP 4TactiekMet welke middelen komen we daar? STAP 5ActieWat is het plan? STAP 6BeheerZijn we er gekomen?

8 Een Online Marketingplan (OMP) is niet een digitalisering van het offline marketingplan! Het is de basis voor de toekomstige strategiecampagne(s) BELANGRIJK

9 STAP 1

10 Waar staan we nu? Maak een online afnemersanalyse – Analyseer de huidige en toekomstige vraag naar de e-commercediensten Hoeveel klanten zijn bereid onze producten online aan te schaffen? Wat zijn de obstakels voor het gebruiken van online koopkanalen en hoe kunnen we die wegnemen? SITUATIE (1)

11 Waar staan we nu? Maak een online concurrentieanalyse – Analyseer oude en nieuwe concurrenten: – Bekende, lokale concurrenten – Bekende, internationale concurrenten – Nieuwe internetbedrijven, lokaal en internationaal (binnen en buiten de sector) SITUATIE (2)

12 SITUATIE (3) Waar staan we nu? Vat de belangrijkste kansen en bedreigingen uit de (online) afnemers en concurrentieanalyse samen in een E-(SW)OT- analyse

13 STAP 2

14 Waar willen we heen? Formuleer heldere duidelijke doelstellingen (SMART), bijvoorbeeld: – Vergroting van het aantal unieke bezoekers met 50% na 12 maanden – Verlenging van de bezoekduur van een unieke internetbezoeker met 2 minuten per bezoek, binnen 24 maanden gerealiseerd – Verhogen van het aantal views van een online instructievideo naar 2000 per dag – Door middel van sociale media het aantal telefonische benaderingen met 25% verlagen DOELSTELLINGEN

15 STAP 3

16 Hoe komen we daar? Hoe moeten de doelstellingen voor de e-marketing worden behaald Markt en productpositionering – Kan ik extra informatie of transactiediensten leveren aan mijn klanten? – Kan ik wensen van nieuwe klantsegmenten invullen – Kan ik mogelijkheden voor het aantrekken van nieuwe klanten gebruiken? – Zal de huidige handel negatief worden beïnvloed? STRATEGIE (1)

17 STRATEGIE (2) Gevolgen van MarCom via nieuwe media

18 Hoe komen we daar? Omschrijf kort de: – I-dentiteit – Focus – Visie STRATEGIE (3)

19 Hoe komen we daar? En bepaal vervolgens de richting van jouw bedrijf: 1. Internet als missie 2. Internet als kritische succesfactor 3. Internet als strategisch hulpmiddel Dit dient als rode draad door jouw e- marketingplan te lopen STRATEGIE (4)

20 STAP 4

21 Met welke middelen komen we daar? Van 4C’s naar 10 P’s Implementatie van de strategie met behulp van de 10 P’s TACTIEK (1)

22 TACTIEK (2) 4P’s4C’s10P’s PrijsCostPositioning ProductConsumer ValuePackaging PlaatsConveniencePortals PromotieCommunicationPathways Pages Personalization Progression Payments Processes Performance

23 Welke middelen zet je in? Waarom? En hoe? Zoekmachinemarketing marketing Virale marketing Contentstrategie Microsites Social media Webvertising en affiliates Mobile marketing Online Video Advertising En natuurlijk… de website! TACTIEK (3)

24 STAP 5

25 Alle activiteiten die uitgevoerd dienen te worden om het plan te verwezenlijken – Hoeveel investeringen in het internetkanaal zijn nodig om deze services te kunnen leveren? – Moet het personeel worden omgeschoold? – Welke nieuwe verantwoordelijkheden zijn nodig voor effectieve internetmarketing? – Zijn er veranderingen in de organisatorische structuur nodig? – Welke activiteiten zijn er nodig voor het ontwikkelen en beheren van de website? ACTIE

26 STAP 6

27 Omvat een combinatie van: – Conventionele technieken zoals marktonderzoek – Nieuwe technieken zoals: – De analyse van logbestanden op de webserver / statistieken van de website – Monitoren wat er over jouw merk gezegd wordt op social media BEHEER

28 WEBSITE MONITORING: GOOGLE ANALYTICS

29 SOCIAL MEDIA MONITORING: TWEETDECK

30 OPDRACHT (1) Maak een e-marketingplan voor jullie nieuwe product (NPM- project) Laat het plan ‘parallel’ lopen aan jullie‘offline plan’, met andere woorden, zorg voor samenhang met jullie NPM- project Het e-mkt plan vormt een apart hoofdstuk, achterin je verslag Het plan behelst zo’n 6 A4-tjes, exclusief bijlagen Het plan wordt tegelijk opgeleverd met het NPM-project

31 OPDRACHT (1) Naast het plan (rapport) dien je de website voor jouw product uit te werken Daarnaast dien je minimaal 1 ander online middel uit te werken (zie voorbeelden) Dat wil zeggen, deze twee middelen dien je echt / zo concreet mogelijk te maken!

32 Voorbeelden: – Website: tumblr, wordpress, wix – Webshop: mijnwebwinkel.nl – Social media: maak een twitter / facebook / youtube / etc pagina met voorbeeldcontent – Webvertising: maak een storyboard van een banner – SEA: schrijf een advertentietekst voor Google (tip: check de specificaties, hoe lang mag de tekst zijn) Zorg ervoor dat de uitgewerkte online middelen aansluiten bij het verhaal in je rapport! OPDRACHT (3)

33 https://www.tumblr.com/register

34

35

36

37 Social media Twitter kanaal Facebook page Pinterest page Etc Zorg voor wat voorbeeld berichten / posts!

38 Storyboard banner

39 Google advertentietekst (SEA)

40 Let op! Zorg dat je uitgewerkte middelen aansluiten op het hoofdstuk “tactiek” in je e- marketingplan!

41 WEGING 20% Presentatie website analyse 30% E-Marketingplan NB Het e-marketingplan dient voldoende te worden uitgevoerd

42 VOLGENDE WEEK Meivakantie! Daarna: gastspreker – houd je mail in de gaten!

43


Download ppt "MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING Leontine van Geffen| | week"

Verwante presentaties


Ads door Google