De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing 2.4 Marktonderzoek. Marktgebied De grenzen van het marktgebied -Verzorgingsgebied = marktgebied Het marktgebied voor gewoontegoederen -Hoge.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing 2.4 Marktonderzoek. Marktgebied De grenzen van het marktgebied -Verzorgingsgebied = marktgebied Het marktgebied voor gewoontegoederen -Hoge."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing 2.4 Marktonderzoek

2 Marktgebied De grenzen van het marktgebied -Verzorgingsgebied = marktgebied Het marktgebied voor gewoontegoederen -Hoge koopfrequentie -Primaire behoeftes Het marktgebied voor keuzegoederen -Secundaire behoeftes -Actieradius kleiner bij gewoontegoederen dan bij keuzegoederen

3 Marktonderzoek (Stap 1) Onderzoeksdoel - Wat wil je onderzoeken?

4 Marktonderzoek (Stap 2) Bureauonderzoek - Waar ga je gegevens over je onderzoeksdoelen halen?

5 Marktonderzoek (Stap 3) Veldonderzoek -Specifieke informatie voor je onderzoeksdoelen die je niet in het bureauonderzoek (stap 2) heb kunnen vinden -Observatie -Enquete -Experiment -Concurrentieanalyse

6 Marktonderzoek (Stap 4) Conclusies -Aan de hand van je verzamelde gegevens maak je conclusies in een marktonderzoeksrapport over het marktsegment en jouw positie daarin.

7 Omzetprognose Marktpotentieel Gemiddelde besteding Voorbeeld potentiële omzet -Marktgebied = inwoners -Gemiddelde besteding = € 143,- incl 19% BTW -Gemiddelde besteding excl. Btw = 100/119 x 143 = € 120,- Potentiële omzet = x € 120,- = € ,-

8 Omzetprognose Afvloeiing Koopkrachtbinding toevloeiing

9 Omzetprognose Omzetprognose marktgebied Marktpotentieel x € 120€ ,- Afvloeiing koopkracht 40% ,- (af) Koopkrachtbinding 60%€ ,- Toevloeiing koopkracht ,- (bij) Omzetprognose marktgebied€ ,-

10 Draagvlak De omzetprognose marktgebied voor schoenen is € ,- Je wil een schoenenspeciaalzaak beginnen en je wilt een omzet behalen van € ,- Er zijn al 5 schoenenspeciaalzaken gevestigd in het marktgebied. Is dit haalbaar?

11 Marktaandeel Wat is je eigen marktaandeel binnen de schoenenspeciaalzaken voor het marktgebied als je een omzet hebt van € ,-?

12 Marktaandeel

13 Marktaandeel concurrentie

14 Omzetprognose nieuw bedrijf Nieuw bedrijf = omzetverlies bestaande concurrenten = verhoogde koopkrachtbinding voor het marktgebied


Download ppt "Marketing 2.4 Marktonderzoek. Marktgebied De grenzen van het marktgebied -Verzorgingsgebied = marktgebied Het marktgebied voor gewoontegoederen -Hoge."

Verwante presentaties


Ads door Google