De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Introductie tot het boekenvak De algemene uitgeverij 1 maart 2013 Johan de Koning WPG Uitgevers België nv.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Introductie tot het boekenvak De algemene uitgeverij 1 maart 2013 Johan de Koning WPG Uitgevers België nv."— Transcript van de presentatie:

1 Introductie tot het boekenvak De algemene uitgeverij 1 maart 2013 Johan de Koning WPG Uitgevers België nv

2 Geschiedenis WPG Uitgevers De markt De uitgeverij Uitdagingen Papier/Digitaal/Multimediaal

3 De 21 jarige Waalse Angèle Manteau start “Algemene Importboekhandel A. Manteau” Eerste uitgaven Elsevier Brussel-Amsterdam Leegloop Manteau Manteau wordt imprint van SU Geschiedenis van ideologie en inspiratie

4 Oprichting De Standaard NV (krant, boekhandel en uitgeverij) Oprichting Scriptoria NV (Standaard Uitgeverij en Standaard Boekhandel) Faillissement krant: Scriptoria wordt verkocht aan Bürhmann Tetterode (grafische groep NL), krant wordt gered door VUM Opsplitsing van Scriptoria in 2 onafhankelijke bedrijven. Standaard Uitgeverij wordt enige malen verkocht Geschiedenis van ideologie en inspiratie

5 Juridische band tussen boekhandel en uitgeverij verdwijnt definitief Manteau wordt imprint van Standaard Uitgeverij Standaard Uitgeverij/Manteau wordt onderdeel van PcM Algemene Boeken (A.W.Bruna, De Boekerij, J.M. Meulenhoff, Prometheus/Bert Bakker, Het Spectrum, Unieboek) Meulenhoff/Manteau imprint van Standaard Uitgeverij Van PCM naar De Persgroep Geschiedenis van ideologie en inspiratie 1985

6 Van De Persgroep naar WPG Uitgevers Verkoop en marketing activiteit van WPG Uitgevers NL wordt samengevoegd met Standaard Uitgeverij nv Standaard Uitgeverij nv wordt WPG Uitgevers Belgie nv Meulenhoff/Manteau wordt De Bezige Bij Antwerpen Ludion/Lido wordt onderdeel van WPG Uitgevers Belgie nv 2010 Geschiedenis van ideologie en inspiratie

7 Algemeen Ideologisch geïnspireerde informatiegroepen Familiebedrijven Import en uitgeverij onlosmakelijk verbonden Bloeitijd Vlaamse uitgeverij tijdens WO II: geen import uit Nederland 1940 : 275 titels in VL 1943 : 742 titels in VL Exportproblemen naar Nederland na WO II Geschiedenis van ideologie en inspiratie

8 WPG Uitgevers Is een onafhankelijke groep van multi-mediale uitgeverijen, gericht op het rendabel uitgeven en exploiteren van relevante, kwalitatief hoogstaande producten en diensten, die schoonheid en inzicht verschaffen aan volwassenen en kinderen.

9 WPG Uitgevers Kernactiviteiten Het uitgeven van boeken Het uitgeven van tijdschriften Het uitgeven van leermiddelen voor het primair onderwijs Internet en multimediale uitgaven hebben in alle markten hun positie verworven.

10 WPG Uitgevers Educatief Zwijsen Zwijsen België Boeken De Arbeiderspers/A.W. Bruna De Buitenspelers De Bezige Bij Balans Oog & Blik Thomas Rap Cargo WPG Uitgevers België De Bezige Bij Antwerpen Ludion Lido Manteau Standaard Uitgeverij Querido Nijgh & Van Ditmar Athenaeum-Polak & Van Gennep Leopold Ploegsma Querido Kinderboeken Tijdschriften Weekbladpers Tijdschriften Vrij Nederland Opzij J/M voor ouders Psychologie Magazine Hoe Overleef Ik…? Yoga Magazine Runner’s World Men’s Health PARK Magazine Happinez Magazinez Happinez Voetbal International Hard Gras Overig WPG Service Centrum WPG onroerend goed

11 WPG Uitgevers België nv 5 eigen Uitgeefmerken - Standaard Uitgeverij - Commerciële non-fictie, lifestyle - Culinair - Strips - Kids - Manteau - Thrillers - Fictie, non-fictie - Jeugd : Edge - Ludion / Lido - Kunstboeken - People / places / stories : geïllustreerde boeken - De Bezige Bij Antwerpen - Literatuur, literaire non-fictie - Standaard Uitgeverij Professional

12 WPG Uitgevers Belgie nv Import Algemene Uitgaven A.W. Bruna / De Arbeiderspers De Buitenspelers Querido De Bezige Bij / Balans Zwijsen – Zwijsen.be Prometheus / Bert Bakker Memphis Belle Unieboek / Het Spectrum Nieuw Amsterdam Elsevier Gezondheidszorg

13 De markt

14 Economisch beperkte sector 43 mio exemplaren S boeken: 70 mio netto W boeken: 115 mio netto A boeken: 130 mio netto Klein speelveld voor de Vlaamse uitgevers (60% 80 mio)  Import economische noodzaak De markt Kerngetallen

15 Vermoedelijke omvang – bruto omzet ° Vlaanderen 207 miljoen28 % - 1,4% Nederland 545 miljoen72 % - 7,3% Totaal 752 miljoen 100 % Aandeel Nederlandse import in Vlaanderen: +/- 40 % ° Gfk: +/- 87% marktdekking De markt Kerngetallen

16 Overvol langs aanbodzijde: nieuwe titels in 2011  in 1932  329 +/- 115 aanbieders (leden boek.be)  34 importeurs  21 wetenschappelijk- en educatieve uitgevers  11 informatieve uitgevers  47 algemene uitgevers De markt Kerngetallen

17 Leenvergoeding Vaste boekenprijs Beperkte commerciële oppervlakte Vermindering aantal winkelpunten (2011 – 13% $) Belang van het niet-boekhandelskanaal Afwezigheid Nederlandse ketens Toenemend belang van bestsellers Groei online verkopen De markt Kenmerken

18 Media hebben minder aandacht voor boeken Strengere selectie door retail (wel verschillende titels verkocht) Inkoop meer door marketingverhaal dan op inhoud Bestselleritis (2011: kookboeken 12% van totale omzet) Gecentraliseerde inkoop, eenvormiger aanbod Groter belang van e-marketing, social media Top : 5 kookboeken, 4 strips, 10 fictie titels, 1 non- fictie titels De markt Kenmerken

19 Centraal Boekhuis: 45 miljoen ex. op voorraad 15 miljoen ex. kennen nauwelijks commerciële beweging Bijna titels hebben in 2012 nul keer “bewogen” titels verkochten minder dan 250 ex. 5,7 miljoen boeken worden jaarlijks versnipperd 2012 Vlaanderen: verschillende titels verkocht De markt Kenmerken

20 De markt

21 De markt Evolutie toptitels top 53,1%5,1%5,3% top ,5%1,1%2,2% top ,8%6,0%6,4% 11,4%12,2%13,9% top ,5%3,8%4,6% 27,3%28,2%32,4% top ,2%13,2%17,7% top > 50071,9%70,7%63,8% Aantal titels ° bron GfK

22 De markt

23

24

25 De markt Retail

26 De uitgeverij Het creëren en aanbieden van zingeving, inspiratie, en verstrooiing als eerste partner voor auteurs, retail en lezers in het Nederlands taalgebied. Schoonheid, relevantie en inzicht

27 Auteur en/of uitgever gedreven onderneming Vertalen en creëren Opvoeding of ontspanning en informatie? (need to have & nice to have) De toegevoegde waarde van de uitgever Selectie/creatie Redactie Vormgeving Productie Marketing Verkoop De uitgeverij Het manuscript van schrijver naar lezer

28 Toegevoegde waarde uitgever Uitgevers schermen contact af tussen auteurs en markt Uitgevers verzoenen kunst met zakelijke belangen Schrijvers moeten niet zelf verkopen en behouden zo imago van onbaatzuchtige kunstproducent Auteurs kunnen hun tijd aan artistieke arbeid wijden Geen contact met correctoren, persklaarmakers, typografen, drukkers, binders, verkopers, pers, verdelers, etc. De uitgeverij Het manuscript van schrijver naar lezer

29 Het auteurscont(r)act De relatie met de auteur staat centraal Juridische en feitelijke relatie met auteurs Alle niet expliciet overgedragen rechten blijven bij auteur De uitgever heeft het recht om voor een bepaalde duur een bepaalde tekst in een bepaalde vorm tegen een bepaalde vergoeding te exploiteren Toenemend belang van afgeleide rechten Toenemende complexiteit van contracten (streaming, verhuring, gebruiksrecht, ….) De uitgeverij Exploitant van copyrights of cultureel producent?

30 Zakelijker wordende relatie (agenten, managers)  hogere royalties, hogere voorschotten Voor internationale auteurs is lokale persoonlijke band minder belangrijk Succes internationale rechtenaankoop moeilijk voorspelbaar : Dan Brown, Hosseini, Jamie Oliver, J.K. Rowling, Nicci French, Stieg Larsson, Zafon, S.Meyer, Collins (Hungergames), E.L.James De uitgeverij Exploitant van copyrights of cultureel producent?

31 De uitgeverij Het boek tussen object en toegevoegde waarde Calculatie Opstartkost: Vertalingen / Tikwerk / Illustratierechten / Afkoopsom / OCR Redactie Prepress: Scanwerk / Tekenwerk / Kaftontwerp / Opmaakstramien / Zetwerk / Kleurproeven Druk/ POD / App/e-boek/productie Offsetdruk / Rotatiedruk/ Digitale druk / Kopies / CD- duplicatie / Afwerking van het boek / Papier / Uitbelichten films / Afwerking: bvCD insteken bij boek / Sealen / Manueel werk / Stickeren Ontwikkeling enhanced e-boeken en apps

32 Prijsstelling (kostenstructuur van de uitgeverij) 106 incl. BTW 100 excl. BTW 46 Retailkorting 54 Netto omzet = 100% 15% Auteursrechten 31% Productiekosten 9% Distributiekosten 2% Afschrijving onverkocht 45% BrutoToegevoegde waarde 24% Personeelskosten 8% Promotiekosten 5% Indirecte kosten 1% Overige kosten 5% Bedrijfsresultaat voor afschrijvingen en belastingen De uitgeverij Het boek tussen object en toegevoegde waarde

33 Waardedrijvers: Oplage (hoe hoger hoe lager de kostprijs/ex.) Quasi alle andere kosten liggen contractueel vast Marketinggeld Mogelijke impact digitale boeken op waardeketen De uitgeverij Het boek tussen object en toegevoegde waarde

34 Voorschot € % royalty over verkoopprijs € 18,95 = € 1,43 royalty Inhalen voorschot  ex. + vertaal- en marketingkosten + rol Boekenclub/ECI Dwingt tot selectiviteit en grotere marketing campagnes

35 Merken  Auteur als merk  Uitgeverij als merk  Reeks als merk De uitgeverij Het boek tussen object en toegevoegde waarde

36 Maakbaarheid van bestsellers/longsellers/ concepten Inspelen op maatschappelijke trends Rol uitgever wordt beconcurreerd door magazines/bedrijfsbrochures en internet (bvb. Encyclopedieën; cultuur) Herexploitatie Reeksen De uitgeverij

37 Alleenstaand boek: duur in ontwikkelingskosten, promotie inspanning voor slechts 1 titel Reeksen: moet behoefte dekken (bv reisgids, woordenboek), herkenbaarheid, eenheid van vorm en inhoud, prijs, vast verschijningsmoment

38 De 5 P’s + Passie: personeel, product, prijs, promotie, plaats Media: betalende en free-publicity PR voor de uitgeverij/ auteurs, relaties Contact lezer-auteur Festivals Directe verkoop Boekenbeurs Positionering De uitgeverij Hoe vindt het boek zijn lezer?

39 Uitdagingen Dalende foliomarkt, trage groei e-boeken Ongunstige macro economische omstandigheden Afhankelijkheid van bestsellers wordt steeds groter Het risico verschuift steeds meer naar de uitgever Nieuwe toetreders te verwachten in de markt : Apple, Amazon, Google, … Het medialandschap zal blijvend veranderen Toenemende concurrentie op het vlak van vrijetijdsbesteding

40 Verdringingsmarkt is toenemende concurrentie Meer partijen in de waardeketen Iedereen uitgever: sinds begin 2008 > 10 nieuwe uitgeverijen in Vlaanderen Self publishing (individu, Rowling) Retailer wordt uitgever (Amazon) Afname honger naar boekenbezit? Ontlezing? Vermindering kwaliteit onderwijs? Maatschappelijke en culturele vervlakking? Uitdagingen

41 Toenemende concurrentie op de vrijetijdsmarkt Sterke toename succesvolle Vlaamse films (50% tickets is Vlaamse productie) Groei verkochte tickets (Kinepolis 22 mio) Forse groei musicalmarkt (9 Vlaamse producenten) Toenemend museumbezoek (2000: 1,5 mio > 2 moi 2010) Toename popfestivals en ticketverkoop Toenemend gebruik internet en digitale tv-abos Toename verkoop mp3 spelers en smartphones Toename verkoop reizen Uitdagingen

42 Uitdagingen Mogelijke antwoorden Krimpende foliomarkt : selectiever titelbeleid slim samenwerken: data uitwisseling, logistieke kosten reduceren Offensieve communicatiestrategie naar lezer/koper Kennis koper vergroten Verdere uitbouw 360°model Kleinere clusters met meer marktfocus: uitgevers + marketing + verkoop Ontwikkeling e-retailing /Multimediale exploitatie Direct contact met koper E-books & apps

43 Crossmediaal uitgeven: inhoud of techniek? POD Luisterboeken E-boeken/Apps/Games Ipad/ Tablets/ Smartphones/PC Mobiel, combinatie van devices Papier en digitaal

44

45 e-boeken: +/- 1,5% van folio prijszetting/verdienmodel streaming, verhuring, downloaden, uitlening, abonnementen piraterij Papier en digitaal

46 Digitale desillusie Markt = overschat: Negatieve gebruikservaringen Schendingen privacy & veiligheid Consument wil niet permanent “in control” zijn Papier en digitaal Chronische chaos Heel veel initiatieven binnen medialandschap: Enorme concurrentie Consument ziet door bomen bos niet meer Bedrijven hopen nog op “de pot met goud”

47 Crossmediale consolidatie Hoge adoptie door consumenten en bedrijven: Goed functionerende, betalende diensten Makkelijke cross-over van ene medium naar andere Mediabedrijven zijn zeer winstgevend (merken) Keerzijde: menige partij wordt uit markt gedrukt = innovatie remmend Papier en digitaal Versnippering Consumenten aanvaarden snel de vele nieuwe diensten en technologieën (user-generated) Deze zijn gebruiksvriendelijk, laaggeprijsd en/of gratis. Keerzijde: veel concurrentie, marges zijn laag

48 Inspiratie

49 Inspiratie


Download ppt "Introductie tot het boekenvak De algemene uitgeverij 1 maart 2013 Johan de Koning WPG Uitgevers België nv."

Verwante presentaties


Ads door Google