De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of."— Transcript van de presentatie:

1 Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster

2 Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of hoogbegaafd zijn. Daarbij is het steeds duidelijker geworden dat er bij deze groep leerlingen niet altijd als vanzelfsprekend "uitkomt wat er in zit". Om dat toch zo veel mogelijk te kunnen bereiken zijn we in 1999 begonnen met een programma Traject Op Maat (TOM) voor de meer begaafde leerling.

3 Wat is bereikt ? We hebben een uitgebreid onderwijsprogramma voor onze excellente leerlingen. Door leerlingen te testen bij binnenkomst op school kunnen we de (hoog)begaafde leerlingen beter volgen en stimuleren. Docenten zijn zich ervan bewust dat voor excellente leerlingen een andere benadering zinvol is. In de school worden steeds meer initiatieven ontplooid om een rijker onderwijsaanbod te kunnen bieden.

4 Tips voor wie dit ook wil Kennis over begaafdheid en hoogbegaafdheid Organisatie bij enthousiaste mensen die ambitie hebben om iets op te bouwen en hier tijd in te steken. Initiatieven moeten gedragen worden door de schoolleiding. Er moet geld voor worden vrijgemaakt. Leerlingen moeten flexibel mogen omgaan met hun lesrooster.

5 Wat we gedaan hebben Denklessen ontwikkeld voor alle jaarlagen. In deze lessen wordt aandacht besteed aan factoren van denken en leren. Er is aandacht voor : – Leren leren – Leren creatief denken – Wat zijn mijn sterke en zwakke kanten? – Hoe word ik succesvol ?

6 “TOMMEN” Leerlingen mogen uit de les om invulling te geven aan een eigen project of studietaak. De leerlingen hebben hiervoor een TOM-kaart. Enkele leerlingen zijn zich gaan verdiepen in het Natuurkunde waarna ze het plan hebben opgevat om een reis naar CERN te maken met de school. Zij hebben deze reis zelf georganiseerd en we zijn 7 en 8 september 2011 naar Geneve geweest !

7 Voorbeelden Volgen van Symposia We nodigen een bijzondere spreker uit voor een gastcollege. Leerlingen volgen workshops Workshop “ Kristallen en Mineralen Modeworkshop Colleges volgen op de Universiteit van Tilburg Meedoen aan PUC: Pre university College aan de TU/e gedurende 6 hele dagen.

8 Aanbod: Denklessen van klas 1 tm 6 Mogen “Tommen”. Robotica 3D printer bouwen Symposia voor bovenbouwleerlingen Colleges volgen op UvT en Tu/e Organisatie bij enthousiaste mensen die ambitie hebben om iets op te bouwen en hier tijd in te steken. Initiatieven moeten gedragen worden door de schoolleiding. Er moet geld voor worden vrijgemaakt. Leerlingen moeten flexibel mogen omgaan met hun lesrooster.

9 Informatie: Bij de coördinator van TOM M. Claessen – Simons

10

11

12

13

14

15

16

17 Kijk voor meer informatie over alle activiteiten op onze school op de schoolsite bij link: Kijk voor meer informatie over alle activiteiten op onze school op de schoolsite bij link: TOM-activiteiten ! TOM-activiteiten !


Download ppt "Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of."

Verwante presentaties


Ads door Google