De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BUSINESS PLAN Deel 4: Business Model. Business Model: definitie  De methode waarmee het bedrijf zijn middelen inzet om haar klanten een betere klantenwaarde.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BUSINESS PLAN Deel 4: Business Model. Business Model: definitie  De methode waarmee het bedrijf zijn middelen inzet om haar klanten een betere klantenwaarde."— Transcript van de presentatie:

1 BUSINESS PLAN Deel 4: Business Model

2 Business Model: definitie  De methode waarmee het bedrijf zijn middelen inzet om haar klanten een betere klantenwaarde te geven dan haar concurrenten … en daar ook nog een winst aan over te houden.  Noteer: Marketing Strategie is hier een onderdeel van MAAR in deze fase een beslissing die apart genomen wordt

3 Business Model: de ingrediënten  Een team met relevante ervaring  Een markt van goede omvang  De technologie en de organisatie om op de markt mee te spelen  Redelijke projecties  Een concurrentieel voordeel  Een exit strategie

4 De output van het business model  Opbrengsten  Kosten  winst

5 Keuze van een Business Model Hangt onder ander af van:  Het ontwikkelingsstadium van uw bedrijf/afdeling  Uw gekozen Value Proposition

6 3 groeifasen vanuit bedrijfstandpunt  Fase 1: “jonge” groei  een fase die vooraf verkoopgestuurd wordt  Flexibel, creatief, snelle reactie op markt en klanten  Eerder “losse” controle en procedures  Fase 2: “volwassen” groei  De fase van delegatie en specialisatie in het bedrijf  Gestuurd vanuit operationele systemen  Focus ligt vooral intern: efficiëntie, optimatisatie,..  Fase 3: midlife tot verval  Wat vroeger werkte, doet dat nu niet meer  Gebruikte systemen geven niet langer gebruikelijke resultaten  Verlies van voeling met klanten

7 5 “drijvers” die bedrijf door fasen jagen  Market intelligence  Strategisch bekwaamheid bedrijfsleiding  Duidelijkheid van doel en werkrichting  Strategische planning  Werkinfrastructuur

8 Bedrijfswaarden & Business Models Discussievoorbeelden:  Ryan Air vs Emirates  Piaget vs Swatch  Amazon.com vs Mall of America  Dell computers vs Vobis computers  Delvaux vs Vuiton

9 Bedrijfsmodellen ter overweging Directe verkoop Massa media / massakanalen Retailing Telemarketing/ telefoonverkoop Kanalen, distributeurs, partners, agenten,.. Beurzen en conferenties OEM kanalenInternet – Web

10 Bedrijfsmodel: directe verkoop  Sterk marktcontact  Persoonlijke klantenrelaties  Sterke controle  “multi purpose”  Experten in werkveld  Gratis adviseur  Klant kan niet “klikken” met rep.. Of rep kan bedrijf verlaten met klanten  Hoge kosten  Klant krijgt zeer veel inzage in kennis/werking bedrijf  retentie VoordelenNadelen

11 Distributeurs, agenten, kanalen, partners  Lage verkoopkost  “hands-off” verkoop  Je komt in nieuwe markten, nieuwe werelden  Geloofwaardigheid  Concurrentieel voordeel  Vooraf bepaalde verloningen  Geen controle  Grote afstand met eigen eindklant  Performantie = issue  Technische druk  Vraagt veel begeleiding, management en training VoordelenNadelen

12 OEM Kanalen  Prestige en publiciteit  List sharing  Royalties/ stabiele inkomstenstroom  Hogere aanwezigheid in de markt  Technische controle  Naijver concurrenten  “komt van 2 kanten”  … of niet  Technische druk  kanaalconflicten VoordelenNadelen

13 Telemarketing - telefoonverkoop

14 Beurzen & conferenties

15 Internet - web

16 Retailing

17 Massamedia - massakanalen

18 Wat moet je meten? Hoe weet je of je goed zit?

19 Wat je moet meten = value drivers Verkoopomzet / inkomsten Winsten: bruto of netto? // ROI Opbrengst per medewerker Opbrengst per m² oppervlakte Factureerbare werkuren bezettingsgraad Closing rate (= verkopen per X prospects) verkoopcyclusGemiddelde verkopen marktaandeelAantal klanten (hebben / houden/ afhaken) Prijs van aandeel

20 Samenvattend: Business Model

21 Hoe maak je die nu? Bedrijfsstrategie

22 Een bedrijfsstrategie  Gaat over de manier waarop je  Binnen een kostenbudget  Een omzet (revenu) realiseert  Teneinde een afgesproken winst op te leveren  MAAR om dat te doen, behandelt een bedrijfsstrategie veel meer dan dat alleen

23 Een bedrijfsstrategie is FASE 4  Wat wil zeggen dat dit vooraf ging  Market intelligence De kennis en het inzicht is er EN wordt vanaf nu gebruikt  Strategische bedrijfsleiding Er is een overkoepelende stijl en persoonlijkheid gekozen inclusief waarden en normen  Duidelijk doel en werkrichting Dit bestaat, is uitgeschreven en moet vanaf dan door iedereen gedragen worden  En dat dit gaat volgen  Infrastructuur = het uitbouwen van de organisatie op maat van de gekozen bedrijfsstrategie

24 Bedrijfsstrategie creëert marktpositie  Handboeken zijn redelijk eenduidig: bedrijven die met succes hun concurrentie voorblijven hebben een “leverage point”

25 Leverage points kunnen zijn:  Scalability  De competentie van een systeem om zonder verstoring volumeverschillen te kunnen absorberen  Hoge “switching cost”  De kost die klanten oplopen als ze dit product inwisselen voor een concurrerend product  Snelheid  Pricing  Dienstverlening

26 Leverage Point in praktijk  Amazon  Leverage: partnercontracten met distributeurs  Pizza.be vs Just Eat  Overeenkomsten met lokale eettenten  “pizza.be”: de naam sluit naadloos aan bij product  AOL / Telenet / Google / Belgacom  Hoge switching cost  Bol.com  Prijs  Cosmox.be  Service (levering in 24 uur)

27 Tot besluit  Het juiste team  Handboeken, Alumni, navorming  Mentors  Adviseurs  Netwerken  Geen schrik hebben: gewoon proberen, leren en terug proberen, leren, …….

28 Aanbevolen studiemateriaal  BBC – Dragon’s den – ALLE afleveringen  Te verkrijgen bij BBC, op iPlayer en Youtube    


Download ppt "BUSINESS PLAN Deel 4: Business Model. Business Model: definitie  De methode waarmee het bedrijf zijn middelen inzet om haar klanten een betere klantenwaarde."

Verwante presentaties


Ads door Google