De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BUSINESS PLAN Deel 2: Markt en verkooppotentieel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BUSINESS PLAN Deel 2: Markt en verkooppotentieel."— Transcript van de presentatie:

1 BUSINESS PLAN Deel 2: Markt en verkooppotentieel

2 Fundamentele startvragen  Welke “uitvinding” hebben we exact in handen?  Expliciteer het “nieuwe”  Vergelijk met gelijkende bestaande dingen  Kunnen we met die “uitvinding” waarde creëren?  Waarde voor wie? Hoeveel? Hoe lang?  Kunnen we die waarde ook effectief “oogsten”?  Van wie krijgen we uit welke hoek concurrentie?  Wie kan hoe snel van buiten de markt op ons idee springen?  Hebben we organisatorisch de middelen om de nodige waarde aan de markt te leveren?

3 Niet elk idee is levensvatbaar  Niet echt nuttig – geen waarde te identificeren  Niet realiseerbaar in praktijk  Teveel kosten, te weinig prijspotentieel, te lang of gecompliceerd proces, ….  Sociale beperkingen  Vb. electric shock dog collar, kid chip, ….  Er is geen lonende markt voor  Mensen willen wel hebben maar niet voor betalen..

4 Niet elk briljant idee brengt geld op  Voorbeeld:  Sharp microwave in Europa  VHS/Betamax  E-books: iBooks, Kindle, pdf, …..  Microsoft – Apple – Linux - …  IE – Chrome – Firefox – Safari – iCab -..  iPhone – Blackberry – Nokia - ….

5 2 kernvragen bij lancering  “Technische” waardecreatie  Hebben we een technologie of wetenschappelijk idee waarmee we waarde voor de klant creëren?  Waarde-”oogst”  Kunnen we die waarde omzetten in economische waarde?  Hoe lang en aan welke kost kunnen we dat doen in het licht van huidige en toekomstige concurrentie?

6 Wat is een “business model”?  Business model = beschrijving/visualisatie van de manier waarop je geld gaat verdienen aan je idee, je “business”.  Business model = de manier waarop jij je idee, je “uitvinding”, je technische voorsprong, je deskundigheid, … gaat omzetten naar geld … of een andere “economische waarde”.

7 Business model = de “vertaling” De Techniekers R&D Productie Inkoop …. Input gegeven: feasability performance ISO …. De Bonentellers Management Boekhouding Financiën Aandeelhouders …. Output gevraagd waarde prijs marge …. Business Model markt kwalificatie potentieel value proposition value chain kosten en baten value network concurrentiestrategie

8 Creëren van waarde  Wat is je value proposition?  Wat doet dit idee concreet voor welke groep klanten?  “Value” maak je via attributen en attributie AAN JE PRODUCT (heeft niets te zien met technologie!) Technologie / productie Product/ oplossing De Markt

9 1 techniek = vele producten  De regel is NOOIT “1 techniek, 1 gebruik”  De oefening is dus  Welke toepassingen/gebruiken?  Wat is beste haalbaar, kopieerbaar, updatebaar, ….? Technologie: e-Ink Product: eNews Product: eBooks Product: Signage

10 Waarde “oogsten” gaat niet vanzelf  Kernidee: “tussen oogsten en zaaien zitten droogte en kraaien”  “Zaken doen” is een boerenstiel:  Markten en marktomgevingen veranderen: je neemt maatregelen vooraf, Je past jezelf aan als de tijd daar is, Je redt als er nog iets te redden valt OF je houdt niks over  Overal en altijd zijn er concurrenten Je “spuit”, je plaatst netten, je jaagt ze weg als ze komen, … … en soms moet je opgeven en van gewas veranderen  Boerenverstand heet “plannen”

11 4 ankers voor starters  Intellectueel eigendom  Controleer en bewaak de kennis die aan de basis van je innovatie ligt  Geheimhouding  Zorg dat niemand anders weet hoe je dit moet doen  Snelheid  Schiet voorbij de huidige concurrentie.. en zorg dat je hen voor blijft  Klik je klanten vast  Maak het duur en/of risicovol om van jouw product naar een concurrent over te schakelen.. of zorg ervoor dat je de standaard in je segment wordt.

12 Waarde “maken” en “leveren”  Je kan in elke stap in de Value Chain waarde maken én leveren naar bepaalde klanten.  Dat is vaak gemakkelijker met diensten dan met producten MAAR het kan perfect met beide  Let op: er is altijd interactie met “concurrentieel voordeel” en “trajectbescherming”

13 Voorbeeld

14 Samenvattend: de vragen zijn  Heeft dit idee economische waarde?  Wat is de value proposition?  Wat is het marktsegment?  Waar ligt ons concurrentieel voordeel?  Kunnen we die waarde ook oogsten?  Kunnen we ons concurrentieel voordeel beschermen?  Waar in de waardeketen focussen we – waar maken en leveren we onze “waarde”?

15 Aanbevolen studiemateriaal  BBC – Dragon’s den – ALLE afleveringen  Te verkrijgen bij BBC, op iPlayer en Youtube      Van innovatie naar product    development-an-exercisedriven-interactive-workshop


Download ppt "BUSINESS PLAN Deel 2: Markt en verkooppotentieel."

Verwante presentaties


Ads door Google